Gå til innhold

Ubuntu, partisjoner, grub og meg.


Anbefalte innlegg

Sliter med å få installert Ubuntu, bestemte meg for å prøve ubuntu etter at fc6 ikke falt helt i smak (mest pga jeg ikke fikk til noe der, bla ati drivere og 802.1x støtte.)

FC6 ble installert lett som bare det siden jeg lot den lage partisjoner og slikt selv,

men ubuntu liker visst ikke å gjøre det så enkelt.

Må vel si at mine kunnskaper og erfaringer med linux er begrensede, og da tar jeg kanskje hardt i.

Jeg prøvde å sette opp partisjoner selv da jeg føler meg kompetent nok til det,

men det gikk som dere kanskje forstår ikke helt bra!

 

Diskene mine er satt opp slik:

hda, hdb, sda, sdb - loades i bios i den rekkefølgen.

hda har da fortsatt mbr og vista-loader hentes herfra, hvis sata1 loades først kommer jeg ikke inn i vista mer.

 

sda er 80gb og inneholder: (c: xp) (d: programmer) (e: vista), og jeg vil altså legge ubuntu etter vistas partisjon

Har ca 20gb ledig bak der som ikke er partisjonert.

 

Fedora satte opp en /boot på 100mb og brukte resten til (/) og 2gb swap så vidt jeg kan huske, dette fungerte flott og jeg fikk loada FC fra BCD etter litt fikling med EasyBCD 1.51

Jeg tenkte da å la ubuntu leke seg selv slik fedora hadde gjort,

jeg valgte da at den skulle velge selv der den fant mest ledig plass .. nå virker det i ettertid på meg som om den tok plass fra den allerede eksisterente ntfs partisjonen (d:) istedenfor den ledige plassen bak (e:).

Siste steg før installasjon var å velge hvor jeg ville installere grub, men siden den automatiske partisjoneringa ikke ga noen info om hvordan den hadde gjort det så valgte jeg å gå tilbake istedenfor å gjette hvor eller om den hadde laget en egen /boot partisjon (fc brukte forøvrig hd2,4 (/sda7 tror jeg)). Og jeg vil ha BCD istedenfor grub i mbr på hda.

 

Jeg gikk da tilbake for å sette opp manuelt og herma da etter hvordan fc hadde gjort det og valgte å legge grub på hd2,4 (/boot). Installasjonen ble fullført og ba meg restarte.

(Det ble seende slik ut : sda7 /boot 100mb, sda8 / 7gb, sda9 swap 2gb. sdaX er slik det sto i ubuntus partisjoneringsprogram. Oversatte da sdaX til å være hd2,4 - hd2,5 - hd2,6?)

Vet ikke om "/" og/eller "/boot" skal være på en ext2, men den likte ikke når jeg prøvde å sette "/" på en ext3.

Merker meg at bildet fra PM ikke er helt likt slik det var når jeg hadde fc6 mtp. filsystemer, og kanskje problemene mine starter her.

 

Kom da til BCD og valgte å laste grub fra hd2,4 som hadde funket før, men istedenfor å laste ubuntu kommer jeg bare til selve grub ser det ut til.

Altså den sender meg til et prompt som sier "grub>" istedenfor å loade ubuntu.

Har lest litt rundt omkring og gjetter på at feilen ligger i menu.lst eller noe slikt.

 

Her står jeg nå fast, uten å ha snøring på hva som er feil eller hvordan jeg retter dette opp.

Tror ikke det er noen feil på BCD eller at jeg har valgt å peke til feil partisjon (hd2,4) siden den sender meg til grub.

 

-

Jeg loader så tilbake til XP og ser til min store forskrekkelse at (d:) nå plutselig er uformatert og alle programmene mine er borte.

Har fått alt tilbake takket være recovery program, men jeg anklager ubuntus automatiske partisjonering fremfor selv å ta skylden her :roll: .. (d:) hadde 7gb ledig plass.

-

 

Håper noen vet hva problemene er her, og at det er enkelt å fikse :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...