Gå til innhold

Firefox 3 og IE 8 i det fjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror det har noe med at den lagrer de siste sidene man har besøkt slik at man ikke trenger å vente for å bruke tilbake-knappen. Kan slås av i en eller annen instilling så vidt jeg vet

7740063[/snapback]

 

Dette gjør Opera også, men alikevel bruker Opera 1/4 av minnet Firefox bruker.

 

Mao. Firefox er veldig dårlig kodet når det gjelder effektivitetet i forhold til Opera iallefall. Dessuten blir Firefox suppetreig med mange tabs oppe, noe IE7/Opera ikke sliter med, samtidig som at Firefox KLART bruker mest minne i dette tilfellet (noe som egentlig skulle bety at Firefox skulle ha klart å fungert litt kjappere, siden den cacher såpass mye?).

Lenke til kommentar

minnebruken i ff er kanskje noe høyere en andre nettlesere, men hvem er det som frekventerer dette forum, og kun har 64MB tilgjenlig? Folk flest sitter jo med >512 mb minne, så jeg ser ikke problemet...

 

Oppstartstid og/eller treghet ved bruk at program er mer relevant når det gjelder brukeropplevelser: og der har firefox en del igjen. På like lang tid FF bruker på å starte opp, kan jeg få opp Opera, IE6 og IE7... Og Operaen min er fullspekket av diverse mail, addons, widgets og annet dilldall som iallefall ikke gjør programmet lettere... FF derimot har kun 2 addons installert

Lenke til kommentar
minnebruken i ff er kanskje noe høyere en andre nettlesere, men hvem er det som frekventerer dette forum, og kun har 64MB tilgjenlig? Folk flest sitter jo med >512 mb minne, så jeg ser ikke problemet...

 

Tenk om alle tenkte som deg da, og hvert program du hadde åpent brukte 100MB, hvor mye ville vi sittet igjen med?? Her handler det om optimalisering

 

Ellers er jeg helt enig i det du sier om oppstartstid..

Lenke til kommentar
Tenk om alle tenkte som deg da, og hvert program du hadde åpent brukte 100MB, hvor mye ville vi sittet igjen med?? Her handler det om optimalisering

7756083[/snapback]

Beklager, jeg ser at jeg uttrykte meg litt feil. Selvfølgelig ønsker jeg ikke at et program alltid opptar 100MB minne. Derimot liker jeg tanken på at programmer tilpasser seg hvor mye ledig minne som er tilgjenglig.

 

Hvis maskinen ikke arbeider med tyngre ting, og godt over halve minnet står ubrukt, er dette sløsing med minneressurser! I slike situasjoner ser jeg gjerne at nettlesere og andre nytteprogrammer tar av overskudds-lageret. På den måten utnyttes ressuresene bedre, og man får en raskere total-opplevelse. Så blir det jo operativsystemets ansvar å passe på når man har minne tilgjengli/til overs, samt fordelingen av denne plassen mellom programmene..

 

Er det ikke slik at linux bruker masse minne hvis tilgjenglig, nettopp fordi det gir bedre ytelse? Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Hvis noen hadde mekka plugins til opera så hadde den vært perfekt+ når du markerer en setning å søker på google så kommer det opp en ny fane, det gjør det i firefox, men syntes opera er best uansett, har brukt firefox og opera helt fra starten, liker opera best fremdeles.

7719077[/snapback]

 

Hold inne skift når du klikker på søk :) Eller gjør som qualbeen sier. Opera gir deg valg :D

7719876[/snapback]

google.png

Lenke til kommentar
minnebruken i ff er kanskje noe høyere en andre nettlesere, men hvem er det som frekventerer dette forum, og kun har 64MB tilgjenlig? Folk flest sitter jo med >512 mb minne, så jeg ser ikke problemet...

 

Tenk om alle tenkte som deg da, og hvert program du hadde åpent brukte 100MB, hvor mye ville vi sittet igjen med?? Her handler det om optimalisering

 

Ellers er jeg helt enig i det du sier om oppstartstid..

7756083[/snapback]

 

Og sammenligne nettleseren med et hvert annet program blir ganske så feil, 100mb minne er i meste laget med tanke på at hele operativsystemet mitt (Ubuntu Edgy) tilsammen bruker under 100mb, men husk at nettlesere i dag er en uhyre komplisert plattform som forventes og gjøre alt på en gang. Mange sider er proppet fulle av bilder, animasjon og annen multimedia som sluker minne. For ikke å snakke om de som kjører Flash...

Nå er ikke noe av dette en grunn til at Firefox skal bruke dobbelt så mye minne som konkurrentene og det er klart at det er masse forbedringspotensial. Men det som skiller Mozilla Firefox fra f.eks Opera og IE er at de satser på være vel så mye en plattform for programvare som et program for å vise HTML.

Det er denne platformen som er grunnen til den enorme suksessen Firefox har hatt med Add-ons og som gjør at utviklere liker å jobbe med Mozilla (noe som er kjempeviktig).

Det har faktisk vært snakk om at programmer som OpenOffice3 skal bygges på denne plattformen.

Og ja, noe av denne luksusen krever mye minne, men 100mb er da virkelig ikke så mye i dag. De som synes 100mb er mye regner jeg med at holder seg langt unna alle nyere Windows-versjoner som trenger flere hundre mb, Vista kommer til å trenge flere tusen for å kjøre skikkelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...