Gå til innhold

Problemer med boot.ini etter Vista-avinstallering


Anbefalte innlegg

For leenge siden installerte jeg Windows Vista RC1 for å teste det nyeste nye. Ble fort lei av mangelen på kompatibel programvare og slutta å bruke det, så jeg fortsatte med Windows XP(kjørte dualboot).

 

Etter en stund ble jeg veldig lei av boot loaderen, og bestemte meg for å formatere partisjonen Vista lå på(brukte XP-CD'en til å formatere med, for Windows ville ikke gjøre det booted).

 

Det viste seg at da jeg hadde installert Vista hadde installasjonen flyttet boot-kontrolleren over til sin partisjon, og hadde på den måten kontroll over boot loaderen. Da jeg formaterte denne partisjonen hadde jeg rett og slett ingen boot loader/instruksfil for booting, og XP ville ikke starte opp av seg selv.

 

Prøvde å starte opp Windows Recovery Console(fra CD'en) med følgende cmds:

bootcfg /rebuild

fixboot

 

Fikk bare feilmeldinger...Lurte også på å prøve fixmbr, men bestemte meg for at det ble for risikabelt.

 

Etter å ha prøvd å komme til filsystemet med en Knoppix linux-CD(men feilet), bestemte jeg meg for å installere enda en XP-installasjon på partisjonen Vista hadde ligget på.

 

Nå har jeg altså 2 Windows XP-installasjoner. Kan bare boote en av dem. Har veldig lite lyst å bygge opp igjen hele oppsettet mitt med drivere, programvare, spill osv. på nytt.

 

Det jeg må ha hjelp til er å gjøre den andre XP-installasjonen bootable. Regner med at jeg må redigere eller flytte boot.ini.

 

Slik er oppsettet nå:

 

C:\ <-- Her lå vista, nå ligger en ny XP-installasjon.

D:\ <-- Her lå XP, ligger der fortsatt - men bootes ikke.

E:\ <-- Her ligger programvare, spill, tekstdokumenter, mye jeg må samle på.

Endret av pedervl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk løst problemet delvis nå, men trenger fortsatt litt hjelp. Diskusjon.no skal visstnok ha brukere med høy kompetanse på både hardware og software...vis litt ferdigheter nå da.

 

Jeg boota det ny-installerte Windows XP (C:\) og endra boot.ini fila slik at den ble seende slik ut:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

Med en gang jeg installerte så den slik ut:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

Altså la jeg til:

 

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

Nå ligger boot.ini og nye XP på C:\

Gamle Windows XP (den jeg vil bruke) ligger på D:\

 

Problemstilling: Hvordan flytter jeg boot.ini (og evt. andre nødvendige oppstartsfiler) og på D:\ , og hvordan gjør jeg slik at den blir automatisk kjørt, istedet for den på C:\?

 

PRØV DA!

Endret av pedervl
Lenke til kommentar

Booting er en to-trinn prosess. Først velger du i BIOS hvilken HDD som skal boote. Den må ha en aktiv partisjon, og på den partisjonen skal systemfilene ligge: Ntldr, Boot.ini, Ntdetect.com.

Andre trinn er at Ntldr bruker boot.ini til å velge hvilken partisjon som skal boote. Har du multiboot så er det flere linjer i boot.ini og du får en meny for å velge.

Lenke til kommentar
Booting er en to-trinn prosess. Først velger du i BIOS hvilken HDD som skal boote. Den må ha en aktiv partisjon, og på den partisjonen skal systemfilene ligge: Ntldr, Boot.ini, Ntdetect.com.

Andre trinn er at Ntldr bruker boot.ini til å velge hvilken partisjon som skal boote. Har du multiboot så er det flere linjer i boot.ini og du får en meny for å velge.

7712747[/snapback]

 

Ja, har bare en HDD - og denne er da naturligvis valgt i BIOS(by default). På D:\ finnes ingen av de nevnte systemfilene. De er på C:\, partisjonen jeg vil formatere. Hvordan kan jeg føre over disse? Kan jeg copy/paste? Og hvordan velger jeg hvilken partisjon man skal finne boot.ini på?

 

Gi tips.

Lenke til kommentar

Det skal gå an å kopiere filene. Men forutsetningen for å boote er at D: er en primærpartisjon og at den er aktiv. C: må da ikke være aktiv.

Dette er ting som kan ordnes, men det er ingen standardmåter å gjøre det på. Og hvis du gjør en feil så risikerer du at du ikke kan boote i det hele tatt. Da må du boote fra CD eller floppy, og det blir enda mer komplisert.

 

Men oppnår du noe spesielt med å gjøre det? Det er vel ingen grunn til å formatere C:, det holder jo å slette alt (unntatt de systemfilene, selvsagt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...