Gå til innhold

Fordeler med at norge blir varmere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke se mange fordeler med varmere vær i Norge, muligens for de som sliter med sykdommer pga kulde, men spørs om mer regn og drittvær hjelper så mye mer.

Kan hende at fyringsutgifter går ned.

 

Bakdeler er jo:

- Mer ekstremvær, skader på hus og mennesker

- Større fare for Jordras

 

Tror det heller ikke vil ha noen heldig effekt på jordbruket.

Får nye sykdommer som vi ikke har hatt før.

Mer erosjon pga regnfulle høster/vintre

Mer og enda mer ekstreme regn/tørkesomre.

Mye regn og vått vær om høsten som ikke er gunstig for mange kulturer

Lavtliggende områder havner under vann.

Det er faktisk drivhus kulturer som er avhengig av kalt vær om høsten for å få ønsket resultat. Vi hadde problemer med og få blomstring på julegledene før jul siden høsten var så varm.

Får vi ingen snø blir det dårlig med skiturister som kommer hit for å gå på ski, noe som heller ikke er bra.

 

Nei, jeg foretrekker snø istedenfor regntid som det virker som det har vært har rundt oslo før jul.

 

 

Og til de som hele tiden snakker om at i fjor, da var det mye snø da.

Er det ingen som husker når den snøen kom?

Ingen som husker hvordan det var før jul?

Det husker jeg i hvertfall. Det var vått, unormalt varmt. Ute i hagen blomstret stauder langt utover høsten vinteren.

Og i år skjedde akkuratt det samme. Varmt og vått til over jul, så fikk vi snø i Januar.

Er også lei av folk som bringer fram det og det året og sier da var det varmt da.

Selvølgelig kan det forandre seg fra år til år. Kan godt hende at vi er heldige og får et år med masse snø. Sånn som at før kunne man få en unormalt mild vinter.

Det blir ikke nøyaktig nok og se hvordan det var i fjor, og hvordan det er i år og konkludere med at dette går bra/dårlig.

 

Ja, klimaet har vært kaldere/mildere før, men hvor lang tid tok det for de forandringene å skje?

Jeg er 18 år og kan ikke huske at vi hadde +10 grader ved juletider når jeg var liten. Men det kan jo hende at vi det bare er noen unormale år vi lever i og om 10 år er alt bra igjen.

 

Men det virker som om mange synes at det er best og være etter snar enn føre var. Vi ser hvordan det går vi, dette ordner seg selv, trallala. Hvis det ikke gjør det så vet vi det kansje til neste gang. Så da gjør vi det ikke engang til i hvertfall.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Alle som diskuterer her er klar over naturlige klimasvingninger. For å snu litt på situasjonen; hvordan i all verden kan så mange være helt sikre på at situasjonen ikke er delvis menneskenes skyld?

7719107[/snapback]

"Fordi vi bidrar med så mye CO2."

image192.gif

 

7723740[/snapback]

According to the scientific literature and climate experts, CO2 contributes anywhere from 9% to 30% to the overall greenhouse effect. The 95% number does not appear to come from any scientific source, though it gets tossed around a lot.

 

Please see this paper (PDF), the textbook referenced here, and 

this article at RealClimate .

http://gristmill.grist.org/story/2006/12/22/222357/40

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har sett at noen sier at det blir mindre veisalting og mindre piggdekk hvis det er varmere.

 

Før når det var kaldt om vinteren, og stort sett alltid kaldere enn -10*C var det mye bedre.

 

For det første sitter piggfrie dekk bedre på sånne forhold.

 

Mindre is på veiene, det var heller ordentlig snø, og dermed ikke så glatte veier.

 

Det gikk ikke ann å salte veiene pga det var for kaldt.

 

Så jeg mener at det er bedre hvis det er litt kaldere.

 

Det er ofte is med snø oppå nå til dags pga at det har vert litt snø som smelter, så fryser til is, også snø oppå og veiene blir livsfarlige. Det hadde vert mye bedre hvis det hadde vert ordentlig snø hele tida.

 

Tror faktisk det hadde blitt ferre skader i trafikken hvis det hadde vert kaldere.

 

Alle har vel kjent forskjellen på hvor glatt det er ved -1*C og ved -15*C.

Ved 1*C er det veldig glatt hvis snøen er tråkka ned, men ved -15*C er det ikke så glatt. Snøen blir mindre glatt når det blir kaldere, Så atter en gang. Bli kaldere. Jeg kommer nok til å flytte nordover etterhvert pga de elendige snøforholda som er her på sørøst landet for tida.

 

Eneste jeg ser som positivt er at det er litt mere digg om sommeren. Men man får ikke den samme "WOW" faktoren av en sydentur nå, som man fikk før. Nå får man det like varmt her innimellom, og det blir ikke "så varmt" når man kommer til syden. Det er heller som om den veldig varme dagen hjemme kommer flere dager på rad. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...