Gå til innhold

Harddisken fungerer ikke. Hva har jeg gjort?


Anbefalte innlegg

Fikk i dag noen nye deler til den gamle maskinen min, bla. en IDE harddisk. Jeg plugget den i, satt i xp cden, og den begynte og innstalere. Men etter en stund fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha enten windows 98,2000,xp. Jeg hadde satt i feil cd.

og nå kommer jeg ikke lenger en til den svarte skjermen med den blinkende hvite pila, og der blir den :roll: det høres innimellom ut som den prøver og jobbe, men liksom plutselig stoppes den. Noen som kan hjelpe meg?

Endret av eriksen_243
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du "student" XP (oppgradering til XP) må en 98 / 2000 CD inn under installeringa på en tom disk. Testa en dualboot med XP på to steder på disken, da slapp eg, men når eg skifta til ny disk, fikk en 98 CD vise seg fram før XP installeringa var i havn..

7699296[/snapback]

 

Problemet mitt er at jeg ikke kommer lenger enn til booting skjermen, uansett om jeg putter inn xp cden eller ikke..så jeg får ikke instalert fullversjonen :(

Lenke til kommentar
Er BIOS satt opp til å starte fra CD'en, eller startet du installeringen fra Windows første gangen?

7699406[/snapback]

 

Jeg startet innstaleringa fra cden første gangen, riktignok feil cd, så nå vil den ikke funke.. :hrm:

 

EDIT: hva stiller jeg på så jeg får starta windows fra cden?

Endret av eriksen_243
Lenke til kommentar

Er vel ett fett om CD står som 1. 2. eller 3. bootdevice i Bios, om HDD er først og "tom" vil Bios fortsette nedover i lista (CD/DVD-rom må være med på lista), ved XP skal en kun: "trykk en knapp" for og starte fra CD den første gangen en får spørsmålet. Seinere etter reboot kommer spørsmålet opp på skjermen igjen - da holder man fingra av fatet, det ligger nok av XP på HDD til og fortsette installeringa - trykker man blir det en ny start fra begynnelsen.

Du trenger kanskje og endre Bios for at CD/DVD skal være første "bootdevice", ofte er et (endel) trykk på delete tasten under oppstart før Windows begynner sin oppstart det som skal til for og komme inn i Bios og gjøre endringer der. Bootrekkefølga er på ei av de første sidene i Bios, mest sannsynlig 2. eller 3. side.

Om du forteller hvilket hovedkort du har, kan det være noen her på forumet som har vært i Bios, og er kjent der for det aktuelle kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...