Gå til innhold

Hva er å prøve et kamera fra MPX ?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det høres helt sjukt ut slik det her tydeligvis regnes som helt ok med denne praksisen. Jeg kunne aldri fått meg til å sende tilbake noe med mindre esken var 100% uåpnet eller varen ikke oppfylte spesifikasjonene. I de tilfeller jeg selv mener jeg har gjort feil kjøp selger jeg varen straks på bruktmarked og taper litt på det selv. Å la nettbutikkene betale prisen for at et kamera "bare ikke var helt rett for meg" høres helt latterlig ut. Det er da lett å gjøre grundig research på nett, og evt. se/prøve demomodeller i butikk før kjøp om denne udefinerbare "feelingen" er det som betyr noe.

 

Og dette betaler altså jeg/vi inderekte for, siden prisene dermed må bli høyere. Eller kanskje risikerer jeg å få varer som er prøvd. Tviler ikke på at lovverket tillater dette siden dere får holde på. Likevel - Fy faen.

7760801[/snapback]

Du synes det er feil og "sjukt" å sende tilbake et kamera på angrefrist (som du har rett til i følge loven), men synes samtidig det er helt greit å utnytte en fysisk butikk sine fordeler før du svindler de ved å kjøpe på nettet? Det er en grunn til at varer ofte er noe dyrere i butikkene, og det er at du har mulighet for personlig service, og nettopp til å fysisk kunne kjenne på varen før du kjøper den.

 

Hvis det er dette du mener her så er det dobbeltmoral fra din side her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så kjøp utstyret i fotobutikken da og betal for det, så kan vi andre klare oss med langt rimeligere alternativer gjennom rasjonell og framtidsrettet handel på nettet.
Faktisk er fysiske butikker i de større byene blitt så billige nå at de stort sett fint kan konkurrere med nettbutikkene. Der jeg jobber har vi nettpriser på en rekke varer, blant annet populære speilrefleks som D80, D200, 400D og 30D. Og vi er langt fra den eneste fysiske butikken som har det. Faktisk er det billigere å kjøpe 400D hos oss enn hos nesten en hvilken som helst nettbutikk fordi man sparer portokostnadene. Er bare alt for mange som sitter innendørs foran datamaskinen med skylapper og fortsatt tror at alt er som før. Og ikke glem alle fordelene med å handle i butikk.

 

-Du kan ta og føle på kameraet/utstyret før du kjøper det. For veldig veldig mange tipper vektskålen i motsatt retning av hva de ville trodd når de får prøvd utstyret. Hadde de kjøpt på nettet, ville de aldri funnet ut at de ville blitt mer fornøyd med det som opprinnelig var andrevalget. Spesielt speilrefleks er så like i funksjonalitet og bildekvalitet, at ergonomi og design er alfa og omega.

-Du kan ta med ditt eget utstyr og prøve ekstrautstyret på ditt eget utstyr før du kjøper det. Så ser du om du virkelig trenger det. Ved kjøp i nettbutikk må du betale returporto.

-Du får personlig service og veiledning om du går til en spesialisert og seriøs fotobutikk, der man gjerne har god nok kunnskap om hvert enkelt kamera til å finne gode alternativer for kunden.

-Du får varen med en gang, og kan få hjelp til å komme i gang, eller få betjeningen til å sjekke at varen fungerer som forventet.

-Oppstår det spørsmål eller du trenger hjelp, kan du stikke innom butikken når som helst å få det vist hvordan ting skal gjøres. Behøver ikke stå en time i telefonkø eller vente et par dager på svar på e-post. Og kanskje det ikke en gang er mulig å fortelle via telefon eller e-post om hva problemet går ut på, eller hvordan man løser det.

-Ved DOA (Dead on arrival) saker, får du ny vare med en gang, uten å måtte sende varen til nettbutikken, vente et par uker på behandlingen og så få nye vare.

-Garanti og reklamasjonssaker går raskere da du slipper å vente på frakt fire ganger (bare to), og kan klage til en person face-to-face om du synes det tar for lang tid, eller verkstedet mener det ikke går på garanti/reklamasjon.

-Du får lånekamera der og da om du ber om det, og slipper å vente en lang stund på dette ved at nettbutikken må sende det til deg.

-Stort sett bedre utvalg i ekstrautstyr enn nettbutikker som kun tar inn populære bestselgere for å tjene mest mulig penger, raskest mulig, uten å ha alle mulig småting på lager.

-En fast forhandler å gå til om du trenger noe der og da... f.eks minnekort, batteri, lader etc, som du ikke kan vente med til du får det fra nettbutikken. Du støtter å opprettholde denne muligheten ved å handle i fysisk butikk.

 

Er flere ting også, men tror dette skulle være tilstrekkelig til å få deg til å forstå at det faktisk er mange gode grunner til å handle i en fysisk butikk.

Lenke til kommentar

Ingen som tvinger f.eks elkjøp til å la det stå modeller fremme så folk kan ta og prøve de heller. Dette er en tjeneste de har til sine kunder, gjelder jo alt av butikker. Og her er det da som oftest snakk om et kamera av hver type, så om 10stk vil prøve D200 likt, så må de stå i kø. Men om de gjør som flere her mener er riktig, så ville de samme 10 bestilt 10stk via mpx, prøvd de, og sendt de tilbake og bedt om pengene tilbake. Og mpx står da igjen med 10 demo produkter, ikke 1.

 

Så det å direkte sammenligne det med å prøve en modell i vanlige butikker blir for meg litt feil. Men det kommer jo ned til moralen til folk, jeg mener det er feil å "prøve" via nettbutikker, men igjen, det er meg.

Lenke til kommentar
Så det å direkte sammenligne det med å prøve en modell i vanlige butikker blir for meg litt feil. Men det kommer jo ned til moralen til folk, jeg mener det er feil å "prøve" via nettbutikker, men igjen, det er meg.

7762468[/snapback]

De fleste fysiske butikker vil la en kunde få bytte et kamera han/hun ikke er fornøyd med om kamera, eske og tilleggsutstyret ser nær ubrukt ut, selv om man ikke er bundet til dette via noen lov eller egenerklært service. Man vil jo ha fornøyde kunder. Men fordi man lar kundene prøve ut kameraet på forhånd (følelse, hvor raskt det føles, ergonomi, brukervennlighet) unngår man i meget stor grad akkurat dette. Derfor er det begrenset hvor mange modeller man må selge med redusert pris (demo).

 

Men om en kunde kommer inn med et kamera kjøpt for 2 måneder siden, som ser herpa ut, ekstrautstyret i en egen pose og uten originaleske så kan man ikke forvente dette. Har opplevd dette selv med en kunde. Han ble fornærma når jeg måtte avslå hans ønske gitt... :!:

Lenke til kommentar
Ingen som tvinger f.eks elkjøp til å la det stå modeller fremme så folk kan ta og prøve de heller. Dette er en tjeneste de har til sine kunder, gjelder jo alt av butikker. Og her er det da som oftest snakk om et kamera av hver type, så om 10stk vil prøve D200 likt, så må de stå i kø. Men om de gjør som flere her mener er riktig, så ville de samme 10 bestilt 10stk via mpx, prøvd de, og sendt de tilbake og bedt om pengene tilbake. Og mpx står da igjen med 10 demo produkter, ikke 1.

 

Så det å direkte sammenligne det med å prøve en modell i vanlige butikker blir for meg litt feil. Men det kommer jo ned til moralen til folk, jeg mener det er feil å "prøve" via nettbutikker, men igjen, det er meg.

7762468[/snapback]

 

Det er jo prisen de må betale for å drive uten fast salgssted. Synes argumentasjonen din taler mot deg :whistle:

Lenke til kommentar
Det er jo prisen de må betale for å drive uten fast salgssted. Synes argumentasjonen din taler mot deg :whistle:
Men du skjønner vel også at de må sette opp prisen på ting om alle gjør som deg?
Ikke like mange hadde turt å handle på nett, om det ikke var for angrefristen. Så da hadde det blitt færre salg, mindre omsetning og mindre overskudd. For å tjene like mye penger som nå, måtte de da satt opp prisen uansett. Så om angrefristen opprettholdes eller ikke, har ikke mye å si for prisen.
Lenke til kommentar
Jeg synes det høres helt sjukt ut slik det her tydeligvis regnes som helt ok med denne praksisen. Jeg kunne aldri fått meg til å sende tilbake noe med mindre esken var 100% uåpnet eller varen ikke oppfylte spesifikasjonene. I de tilfeller jeg selv mener jeg har gjort feil kjøp selger jeg varen straks på bruktmarked og taper litt på det selv. Å la nettbutikkene betale prisen for at et kamera "bare ikke var helt rett for meg" høres helt latterlig ut. Det er da lett å gjøre grundig research på nett, og evt. se/prøve demomodeller i butikk før kjøp om denne udefinerbare "feelingen" er det som betyr noe.

 

Og dette betaler altså jeg/vi inderekte for, siden prisene dermed må bli høyere. Eller kanskje risikerer jeg å få varer som er prøvd. Tviler ikke på at lovverket tillater dette siden dere får holde på. Likevel - Fy faen.

7760801[/snapback]

Du synes det er feil og "sjukt" å sende tilbake et kamera på angrefrist (som du har rett til i følge loven), men synes samtidig det er helt greit å utnytte en fysisk butikk sine fordeler før du svindler de ved å kjøpe på nettet? Det er en grunn til at varer ofte er noe dyrere i butikkene, og det er at du har mulighet for personlig service, og nettopp til å fysisk kunne kjenne på varen før du kjøper den.

 

Hvis det er dette du mener her så er det dobbeltmoral fra din side her.

7761230[/snapback]

 

Jeg vil oppfordre dere til å handle i en fysisk butikk om dere må se og kjenne på produktet først. Jeg betaler gjerne mye for god service, og har ofte valgt en dyrere forhandler fordi de har vært spesielt hjelpsomme. Det trenger jeg imdertid sjelden og velger derfor oftest å handle på nett mot at jeg ikke får prøve før jeg kjøper etc, og svært ofte fra Hong Kong for enda billigere mot kjøpsbetingelser som ikke ligner på det vi har i Norge. Det går helt greit, for nettet gir meg lett den informasjonen jeg trenger om et produkt.

 

Jeg er helt enig med det du sier om hvorfor ting er dyrere i butikk, og derfor mener jeg at man velger å klare seg uten slikt når man handler på nett for en billigere penge.

Endret av tikniver
Lenke til kommentar

Da mente du det slik jeg håpte du mente det :) Kunne lett misoppfattes i den retning at du mente man prøvde kamera i butikk før man kjøpte på nettet... men mulig det bare er jeg som alltid tror det verste ;)

 

For de som lurer så har jeg listet opp en del gode grunner til å handle i fysisk butikk et lite stykke tidligere i denne tråden. Er mange som ikke tenker på, eller vet dette, før de ukritisk bestiller på nettet. Det handler ikke bare om å velge riktig produkt. Og det er ikke alltid dyrere i en fysisk butikk enn de billigere nettbutikkene heller.

Lenke til kommentar
Da mente du det slik jeg håpte du mente det :) Kunne lett misoppfattes i den retning at du mente man prøvde kamera i butikk før man kjøpte på nettet... men mulig det bare er jeg som alltid tror det verste ;)

 

For de som lurer så har jeg listet opp en del gode grunner til å handle i fysisk butikk et lite stykke tidligere i denne tråden. Er mange som ikke tenker på, eller vet dette, før de ukritisk bestiller på nettet. Det handler ikke bare om å velge riktig produkt. Og det er ikke alltid dyrere i en fysisk butikk enn de billigere nettbutikkene heller.

7764564[/snapback]

 

Da jeg ikke bor i Oslo, skal jeg ikke uttale meg om hvordan det er på fotobutikkene der. De fordelene du nevner med å handle i lokal butikk er selvsagt gyldige. Men i alt for mange tilfeller møter man noen ulemper også:

- Butikken har ikke varen du er interessert i på lager. Du får ikke ta i den og se på den, og det blir lang bestillingstid.

- Prisen er kanskje 20% over den du finner på nett, i enkelte tilfeller mer enn dette. Før jul solgte en butikk her i byen Canon EOS 400D kit til 8195. På nett kostet det samme 6700...

- Man opplever jevnt at de som er "kjente kunder" i butikken får andre priser og annen service enn oss "vanlige".

- Selv om man har gjort sine undersøkelser på forhånd, prøver selgeren ofte å overtale deg til å kjøpe nooe dyrere eller noe de har mye av på lager.

 

Det er mulig butikker andre steder er annerledes, men dette er sånne ting som for min del sender meg i retning av netthandel.

 

Når det gjelder å prøve varen i butikken og så handle på nett, så kan man si at det er "uetisk". Men butikkene nyter også godt av kunder som gjør sine undersøkelser på nett, for deretter å handle i den lokale butikken, og dermed tar opp mindre av selgerens tid siden de vet hva de skal ha. Sånn sett tror jeg nettet slår i begge retninger for butikkene også.

 

Uansett synes jeg det er urimelig å nærmest stille krav om kjøp før man viser fram varene sine. Å se på varer uten forpliktelser er jo en av de fordelene det er med å gå i butikken. Hvis man ikke for lov til å se uten å kjøpe, er det i hvert fall ingen grunn til å gå i butikken.

 

Dere som jobber i butikkene må passe dere for å ikke bli noen suringer som ønsker dere tilbake til gamledager da bjørnen hadde hale og folk brukte skrivemaskin. :) For nettet som handelssted er kommet for å bli, og dere kan enten velge å bruke tid/energi på å fornekte det (slik som f eksmusikkbransjen), eller dere kan prøve å tilpasse dere og se om dere kan få fordeler ut av det.

 

Stig

Lenke til kommentar

Enig i mye av det du sier, og selvfølgelig uenig i like mye annet.

En ting jeg bare må korrigere deg på er at ingen stiller krav til kjøp for at du skal få prøve, kjenne på, lære om osv, kameraer og utstyr i butikken. Ingen forventer noe sånt. Det som ikke er riktig er de som bevisst utnytter den service og fasciliteter som butikker har, når de vet at de går inn kun for å finne ut hva de skal ha for å gå hjem og finne billigste pris på nettet. Og i tillegg er de frekke nok til å komme tilbake for å be om hjelp når de ikke forstår hvordan det skal brukes eller noe er galt!

(OBS! Jeg jobber ikke i fotobutikk)

 

Hvordan går det forresten med "forhandlingene" med MPX?

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
- Butikken har ikke varen du er interessert i på lager. Du får ikke ta i den og se på den, og det blir lang bestillingstid.
Der jeg jobber har vi til enhver tid 50-60 forskjellige digitalkamera på lager. Mer enn de fleste nettbutikker, og mange av de speiler jo bare importørenes lager. I de tilfeller vi ikke har noen av våre merker på lager, så er det stort sett importør som er utsolgt, og da er det stort sett umulig å få tak i det i Norge uansett.
- Prisen er kanskje 20% over den du finner på nett, i enkelte tilfeller mer enn dette. Før jul solgte en butikk her i byen Canon EOS 400D kit til 8195. På nett kostet det samme 6700...
Prisen varierer sterkt fra butikk til butikk ja. Igjen trekker jeg frem mitt arbeidssted som eksempel. Canon EOS400D kit selges for 6990, og det er inkludert en Canon Fotoryggsekk som har veiledende pris 800 kroner. Mange av konkurrentene rundt har samme pris, noen med sekk, andre ikke.
- Man opplever jevnt at de som er "kjente kunder" i butikken får andre priser og annen service enn oss "vanlige".
Med dagens marginer i seriøse butikker som ønsker å konkurrere på pris, er det ikke rom for store rabatter. Prisene er ferdig prutet.
- Selv om man har gjort sine undersøkelser på forhånd, prøver selgeren ofte å overtale deg til å kjøpe nooe dyrere eller noe de har mye av på lager.
Jeg prøver ofte å overtale kunder til å kjøpe noe billigere om jeg mener at det kan være et like bra valg for kunden. Hvis en kunde føler seg lurt, kommer ikke den kunden tilbake. Og for hver kunde som føler at han/hun har fått ærlig service, så får vi stort sett flere salg med den personen i fremtiden. Det er rett og slett bare logisk tankegang :)
Når det gjelder å prøve varen i butikken og så handle på nett, så kan man si at det er "uetisk". Men butikkene nyter også godt av kunder som gjør sine undersøkelser på nett, for deretter å handle i den lokale butikken, og dermed tar opp mindre av selgerens tid siden de vet hva de skal ha. Sånn sett tror jeg nettet slår i begge retninger for butikkene også.
Det er faktisk et meget godt poeng. Men det er ikke en kostnad for en nettbutikk å vise frem varene til 1000 flere personer på nettsiden, men det er en betydlig kostnad for en vanlig butikk å vise frem varer til 1000 personer. Men jeg forstår godt hva du mener.
Uansett synes jeg det er urimelig å nærmest stille krav om kjøp før man viser fram varene sine. Å se på varer uten forpliktelser er jo en av de fordelene det er med å gå i butikken. Hvis man ikke for lov til å se uten å kjøpe, er det i hvert fall ingen grunn til å gå i butikken.
Jeg har aldri stilt krav om kjøp til en kunde før jeg yter service og veiledning. Selv om jeg ofte forstår godt at en kunde har tenkt å kjøpe på nettet, så gir jeg like god service uansett. Det kan bare slå positivt ut for butikken, for det kan hende at kunden f.eks sjekker prisen og finner ut at det ikke er mye å spare på nettet, eller at han/hun føler servicen er så god at man handler der uansett eller kjøper noe annet samtidig eller ved en senere anledning. Ellers mener jeg ikke at man må kjøpe i butikk om man får veiledning der. Man står fritt til å gå rundt i forskjellige butikker. Det jeg reagerer på, er det som på forhånd har bestemt seg for å kjøpe på nettet, og utnytter en rekke butikker i sin jakt på veiledning. Så lenge man kjøper i butikk, samme om det er oss eller en av konkurrentene, så er det helt greit for meg. Det reagerer jeg ikke på det i det hele tatt.
Dere som jobber i butikkene må passe dere for å ikke bli noen suringer som ønsker dere tilbake til gamledager da bjørnen hadde hale og folk brukte skrivemaskin.  :)  For nettet som handelssted er kommet for å bli, og dere kan enten velge å bruke tid/energi på å fornekte det (slik som f eksmusikkbransjen), eller dere kan prøve å tilpasse dere og se om dere kan få fordeler ut av det.
Fornekter ikke nettet, og det er klart det har fordeler for oss. Det eneste jeg nevner her er det at om man har bestemt seg for å kjøpe på nettet, så får man ta de ulemper det medfører, blant annet at man ikke får personlig service og veiledning. Man utnytter ikke andre selv om man har muligheten og det ikke er forbudt ved norsk lov, og det gjelder uansett om man snakker om nettet eller "real life" :)
Lenke til kommentar
Hvordan går det forresten med "forhandlingene" med MPX?

7790414[/snapback]

 

Utspillet ligger i fall hos MPX da de fikk beskjed om at hvis de ville beholde meg som kunde måtte de komme med et bedre tilbud enn å bytte objektivet. Objektivet er solgt til selvkost og kameratet beholdt slik planen var, så slik sett lider jeg ingen nød...

 

Nå venter jeg på svar fra forbrukerrådet, men det tar vist sin tid. Nå skal det sies at jeg bare sendte de en mail om deres syn på saken. De skriver at hvis man ønsker å kjøre en sak så må man sende brev. Det har jeg ingen planer om - nok av andre butikker :yes:

Lenke til kommentar

Vi har jo diskutert disse tingene før, Afseth. :) Jeg er jo tildels enig i dine synspunkter med at det er dårlig gjort å gå i butikken for å late som man har tenkt å handle der, når man egentlig bare "snylter" på deres kunnskap for å gjøre en handel på nett.

 

Men samtidig mener jeg at det bare er "dårlig gjort", og ikke mer enn det. Og jeg tror også at hvis butikken i et sånt tilfelle gir kunden god service, og i tillegg har noenlunde konkurransedyktige priser, så kan det godt hende mange kan bli "omvendt" til å handle i den lokale butikken. Tror det er veldig farlig dersom en butikk skulle begynne å vurdere kundenes "seriøsitet" før de gir hjelp. Har faktisk vært inne på etpar butikker som gjør sånt også, da ikke med fotoutstyr riktignok.

 

Om ikke annet kan det jo hende kundene kommer tilbake ved en senere anledning og handler tilleggsutstyr.

 

Jeg tror at hvis butikkene selger gode varer til konkurransedyktige priser, og i tillegg gir noenlunde grei service, så burde dette ikke være et så stort problem. Jeg tror mange av de butikkene som opplever dette mest, heller burde se på hva de har å tilby kundene i stedet for å klage. Hvis man har dårlig vareutvalg til sinnsyke priser, kan man liksom ikke være sur på at kundene ikke kommer strømmende.

 

Som jeg også har sagt tidligere; hadde det eksistert butikker av den typen du skisserer i mitt område, hadde jeg vært kunde der. :)

 

Stig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...