josera Skrevet 10. januar 2007 Skrevet 10. januar 2007 (endret) Hei, kan noen forklare meg hvordan jeg får til å lage en søkefunksjon på siden slik at man kan søke på postnummer, og få opp de 5 nærmeste registrerte nummerene... Slik som dette her: http://www.josera.de/josera_emotion/bezugs...zugsquellen.php tast inn 63924 som et eksempel så ser du hvordan resultatet her blir presentert med avstander....suverent... .. men hvordan få det til ?? Altså. slik at kundene kan finne nærmeste forhandler ved å taste inn sitt eget postnummer... Hadde vært suverent hvis noen har noen forslag til hvordan jeg gjør dette... Mvh Jørn Olsen :!: Endret 17. januar 2007 av josera
CruellaDeVille Skrevet 10. januar 2007 Skrevet 10. januar 2007 (endret) Hei, kan noen forklare meg hvordan jeg får til å lage en søkefunksjon på siden slik at man kan søke på postnummer, og få opp de 5 nærmeste registrerte nummerene... Slik som dette her: http://www.josera.de/josera_emotion/bezugsquellen.php Altså. slik at kundene kan finne nærmeste forhandler ved å taste inn sitt eget postnummer... Hadde vært suverent hvis noen har noen forslag til hvordan jeg gjør dette... Mvh Jørn Olsen :!: 7692565[/snapback] noe slikt som select poststed from posttabellen where postnummer between postnummer - 5 and postnummer + 5 forutsetning - mysql 5 Under forutsetning at postnummer er int (eller tilsvarende, iallfall ikke string) Endret 10. januar 2007 av CruellaDeVille
josera Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Skrevet 10. januar 2007 Hei, kan noen forklare meg hvordan jeg får til å lage en søkefunksjon på siden slik at man kan søke på postnummer, og få opp de 5 nærmeste registrerte nummerene... Slik som dette her: http://www.josera.de/josera_emotion/bezugsquellen.php Altså. slik at kundene kan finne nærmeste forhandler ved å taste inn sitt eget postnummer... Hadde vært suverent hvis noen har noen forslag til hvordan jeg gjør dette... Mvh Jørn Olsen :!: 7692565[/snapback] noe slikt som select poststed from posttabellen where postnummer between postnummer - 5 and postnummer + 5 forutsetning - mysql 5 Under forutsetning at postnummer er int (eller tilsvarende, iallfall ikke string) 7692616[/snapback] eh ja sikkert... men det forsto jeg jo mye av da... noen som kan oversette til teskjeformat...
CruellaDeVille Skrevet 10. januar 2007 Skrevet 10. januar 2007 noe slikt som select poststed from posttabellen where postnummer between postnummer - 5 and postnummer + 5 forutsetning - mysql 5 Under forutsetning at postnummer er int (eller tilsvarende, iallfall ikke string) 7692616[/snapback] eh ja sikkert... men det forsto jeg jo mye av da... noen som kan oversette til teskjeformat... 7692657[/snapback] Jo, først må du vite i hvilket dataformat postnummeret er lagret. Er det tekst eller int (heltall). Hvis det er tall og du har mysql-versjon 5 (eller over?) kan du bruke between eks slik: select * from <tabellnavnet> where postnummer between (postnummer-5) and (postnummer +5); Har du ikke mysql 5 kan du gjøre det på denne måten: select * from <tabellnavnet> where postnummer = <variabelen din> or (postnummer > variabelen - 5 and postnummer < variabelen +5) eller noe slikt. Er det tekst må du konvertere. Hvordsans aner jeg ikke. Tror jeg... tralalalallaa.
josera Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Skrevet 10. januar 2007 huff, virker vanskelig det her ja....skeptisk... Det jeg har er: Apache/1.3.37 Server hos enterweb med phpMyAdmin - 2.9.0.2 MySQL klientversjon: 4.1.21, med cPanel X Det jeg ønsker å få til er en søkefunksjon på postnummer som finner de nærmeste registrerte forhandlere (4-5 stykker) , og som gjerne viser resultatet også på f.eks kartform fra kvasir kart optimist ja... :!: hvordan jeg skal få det til aner jeg ikke, og fremgangsmåten må jeg ha med teskje... Men dæven hvor flott det hadde vært hvis det hadde vært mulig.. På forhånd takk for hjelpen. Jørn Olsen
kikkazz Skrevet 11. januar 2007 Skrevet 11. januar 2007 huff, virker vanskelig det her ja....skeptisk... Det jeg har er: Apache/1.3.37 Server hos enterweb med phpMyAdmin - 2.9.0.2 MySQL klientversjon: 4.1.21, med cPanel X Det jeg ønsker å få til er en søkefunksjon på postnummer som finner de nærmeste registrerte forhandlere (4-5 stykker) , og som gjerne viser resultatet også på f.eks kartform fra kvasir kart optimist ja... :!: hvordan jeg skal få det til aner jeg ikke, og fremgangsmåten må jeg ha med teskje... Men dæven hvor flott det hadde vært hvis det hadde vært mulig.. På forhånd takk for hjelpen. Jørn Olsen 7693912[/snapback] Hvordan er utgangspunketet her? kunne trenge litt mer info ja.
josera Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Skrevet 11. januar 2007 (endret) Vel, utgangspunktet er den databasen her: SQL-resultat Vert: localhost Database: joseran_forhandlere Generert den: 11. Jan, 2007 klokka 20:46 PM Generert av: phpMyAdmin 2.9.0.2 / MySQL 4.1.21-standard SQL-spørring: ANALYZE TABLE `forhandlere`; Rader: 1 Table Op Msg_type Msg_text joseran_forhandlere.forhandlere analyze status Table is already up to date Trenger da en php kode for å hente inn dataene, hvor søkekriteriene går på post(nummer) og som plukker ut de 4-5 nærmeste i henhold til inntastet postnummer og henter samtlige data i tabellen (post(nummer)/sted/etternavn/fornavn/telefon/mobil/epost. se eks. her...: eksempel Det ønskelige hadde da vært at disse returnerte svarene ble koblet inn i søkebasen til f.eks kvasir kart og plottet inn på kartet, før det ble publisert slik at søket returnerte svaret i kartform sikker ikke mulig det siste da men... Endret 11. januar 2007 av josera
kikkazz Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Har du mange forhandlere? Skal du få listet opp 4-5 forhandlere innenfor hvert søk på postnummer?
josera Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Skrevet 12. januar 2007 Har du mange forhandlere? Skal du få listet opp 4-5 forhandlere innenfor hvert søk på postnummer? 7703569[/snapback] Antallet er jo ikke fastlåst da, kan hende det holder med 2-3 også... En annen mulighet kan jo f.eks være og ta alle treff på f.eks de to første sifferene i postnummeret.. Bare takknemelig for alle forslag, det viktigste er jo at kunden får opp den nærmeste forhandleren da... Mvh Jørn
Martin A. Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Alle treff med på de to første sifrene kan vel gjøres slik: PHP $foo = substr($postnummer, 0, 2); mysql_query("SELECT * FROM forhandlere WHERE postnummer RLIKE '$foo%'"); ?
josera Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Skrevet 17. januar 2007 Alle treff med på de to første sifrene kan vel gjøres slik: PHP $foo = substr($postnummer, 0, 2); mysql_query("SELECT * FROM forhandlere WHERE postnummer RLIKE '$foo%'"); ? 7704686[/snapback] får det ikke til å funke Noen som kan lage et komplett script til meg må da hente følgende data fra database: "joseran_forhandlere" , tabell: "forhandlere" basert på postnummersøk feltid: post (primary key) og returnerer da kriteriene til de 3-4 nærmeste treffene i feltet post. må da hente/returnere feltene: etternavn, fornavn,post, sted,adresse,telefon, mobil, epost,web. alle feltene i tabellen er varchar bortset fra "post" som er primary, er det korrekt ? fint hvis noen kan hjelpe meg med dette... Mvh Jørn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå