Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Escort som "drikker" vann, hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg har en Escort som nylig har begynt å "drikke vann", og ser ut til at en del av det blir spyttet ut gjennom eksosen.

Skal jeg tippe hvor mye vann det er snakk om, må den vel bruke en halvliter på mila ved veldig rolig kjøring. Har toppen kjørt 4mil etter jeg oppdaget dette.

 

Det skal nevnes at bilen er mye langkjørt og er ikke ungdomskjørt.

 

 

Info om bilen:

 

Ford Escort Si 1,8 DOCH ( 105hk ) / 1994

km stand; ca 200k

 

 

Er det noen som har hørt om noe lignende og kanskje vet hvor feilen ligger ?

 

 

Håper noen kan hjelpe!

Endret av Praeferox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skift olje på bilen og se om det er vann i oljen... Evt. skru av toppdekselet og sjekk tilstanden på oljen... Høres ut som defekt toppakning dersom det kommer ut eksosen, men hvordan, som nevnt over, vet du at det er kjølevann som kommer ut eksosen?

 

Tar litt tid å fikse, men er gjort på en kveld... Dersom du ikke har noen erfaring med dette fra før bør du få en kyndig til å hjelpe deg... Og fiks det så fort som mulig...

 

Tommy

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at d er kjølevannet som kommer ut av eksosen? Forbrenningen produserer vann. De kan sette på måleutstyr på radiatoren som måler om det er lekkasje til sylindrene. kan jo være en lekk vannpumpe...

7693861[/snapback]

 

Jeg skal ikke garantere det er kjølvannet som kommer ut, men det bare slo meg at det måtte være det siden den drikker så mye vann!

 

Nå har jeg bestilt time hos et lokalt firma her som skal ta trykktest, så får vente å se.. håper virkelig ikke hele toppen er gåen, men at det kanskje er noe så enkelt som vannpumpa :)

 

 

Uansett takker jeg for all hjelp og bidrag!

Lenke til kommentar

Gvis du skal bytte toppakninga selv så pass på å ha riktig moment eller så må du begynne helt på nytt!

Du kan finne ut hvilket moment du skal ha ved å ringe forhandleren eller kan hende det står i instruksjonsboka (på jobben har vi bare sånne store bøker over merke/type motor).

Lenke til kommentar

Ikke kjør mere med bilen og bytt toppakning, Dette skjedde på min Sierra (da den var mamma sin), og den står i garasjen og blir bytta, Skal ta å slipe ventliler o.l. i samme slengen da den ikke gikk helt reint. Blir nok bra. Er du uheldig og har dårlige stempelringer kan du ha fått vann i olja og kan mer eller mindre ha skjært motorn. Så jeg sier bare slutt og kjør. Det er ikke veldig mye jobb å bare bytta pakninga. Se på olja, er den grå har du fått vann i den og da må den byttes, det er veldig viktig. Husk å merke kamkjede og alt det der for å få alt på rett plass. Er veldig kjekt med en Haynes bok om bilen din så er det bare å følge anvisningene i boka. :thumbup: Toppakning kan koste fra 300-1000, men ettersom hva jeg har hørt skal man bytte boltene også, da disse er strekkbolter. Hvis ikke må man ha av øverste lokket over kammene for å dra til boltene etter et par uker/mnd. Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...