Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke full hastighet trådløst, bare via repeater


Anbefalte innlegg

Har et lite problem jeg trenger hjelp til.

Jeg får ikke full hastighet med trådløst verken med bærbar eller stationær med trådløst kort. Men når jeg går via en repeater som er koblet til pc'en med kabel får jeg full hastighet.

Hastighet jeg får via trådløst kort: ca 7000 Kbit/s

Via repeater: ca 11000 Kbit/s

Oppsettet er som følger:

frå vegg

- adsl 2+modem

- Linksys wrt54gl(router)

- Linksys wap54g(repeater)

- Linksys wmp54g(trådløst kort)

avstand fra pc/repeater til router ca. 2,5 meter.

Har forsøkt med alle kanalene i router og repeater.

Satt Transmission Rate i router og repeater til 54 Mbps

 

Noen som har peiling på hva årsaken til dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti samme problem nylig for et familiemedlem med 10Mb/10 Mb linje. Med trådløs router og USB-nettverkskort bare ca 5 Mb/s, med kabel full fart. Og på Elkjøp påståes det at dette er det maksimale en trådløs router gir. Selv om den er merket med 57 Mb/s.

Lenke til kommentar
Sjekk om du har siste drivere til nettverkskortene.

 

Sjekk om det er nyere firmware til repeater om det ikke er gjort.

 

Skift kanal og prøv

7678233[/snapback]

Har nyeste driver til det trådløse-kortet, samt nyeste firmware til repeateren.

Tror egentli ikke feilen ligger i det trådløse kortet fordi jeg får samme hastighet med den bærbare.

 

Har vært borti samme problem nylig for et familiemedlem med 10Mb/10 Mb linje. Med trådløs router og USB-nettverkskort bare ca 5 Mb/s, med kabel full fart. Og på Elkjøp påståes det at dette er det maksimale en trådløs router gir. Selv om den er merket med 57 Mb/s.

7678266[/snapback]

Alle 3 enheter har jeg satt til 54 Mbps. De var satt til auto default.

Lenke til kommentar

Bruk av WDS halverer båndbredden for hver repetisjon. Hvis trådløsklientene er koblet til repeateren vil du oppleve denne reduksjonen. I ditt tilfelle ser det ut som den faktiske båndbredden fra ruteren er ca 14 mbps (7*2). Dette er muligens litt lavt men vi har vel alle lært at trådløsutstyr aldri holder det de lover.

 

Det kan se ut som om kabel fra repeater unngår halveringen, gitt at man her kun er avhengig av trådløsforbindelsen mellom ruter og repeater.

 

Har du mulighet til å tvinge trådløsklientene til å koble til ruteren (wrt)? Hjemme hos oss har ruter og repeater ulik ssid, så der går det greit. Dette ville være syretesten på om wds-halveringen er synderen.

 

IP

Lenke til kommentar
Bruk av WDS halverer båndbredden for hver repetisjon. Hvis trådløsklientene er koblet til repeateren vil du oppleve denne reduksjonen. I ditt tilfelle ser det ut som den faktiske båndbredden fra ruteren er ca 14 mbps (7*2). Dette er muligens litt lavt men vi har vel alle lært at trådløsutstyr aldri holder det de lover.

 

Det kan se ut som om kabel fra repeater unngår halveringen, gitt at man her kun er avhengig av trådløsforbindelsen mellom ruter og repeater.

 

Har du mulighet til å tvinge trådløsklientene til å koble til ruteren (wrt)? Hjemme hos oss har ruter og repeater ulik ssid, så der går det greit. Dette ville være syretesten på om wds-halveringen er synderen.

 

IP

7679602[/snapback]

Den trådløse enheten er koblet til routern, så wds-halveringen er nok ikke synderen i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Forskjellen er MegaBIT og MegaBITS. En BIT (et tegn) består av 8 BITS (0 og enere). Nettverksoverføringer oppgis i Bits, mens man i lagringsverden snakker om bit, altså hele tegn. Derfor må du dele på 8 for å få hvor mange MB du kan overføre pr tidsenhet.

7679444[/snapback]

Nå blander du vel litt. 8 bits er en byte. Bit=b, Byte=B.

 

Det er ikke noen forskjell på å skrive Mb/s og Mbps, derimot er det en forskjell på Mb/s og MB/s (for ikke å snakke om mb og mB, som betyr henholdsvis millibit og millibyte).

 

[/pirkemodus]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...