Gå til innhold

Dårliger kvalitet med årene?


Anbefalte innlegg

Hei, har et digitalt kamera som jeg har hatt i noen år. Syns kvaliteten på bildene har blitt dårligere med årene, de blir uklare og grovkornete, bildene virker av og til overeksponert, stemmer dette? Noen andre som har samme problem? Og hvorfor er det slik??

 

Lurer på om det kan være minnebrikken, eller er det bare kameraet som er utslitt??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at bildesensoren og andre tekniske deler ved ditt kamera begynner å bli utslitt om du har brukt det mye. Du sammenligner vel med tidligere bilder fra samme kamera i samme situasjoner, og ikke med nyere kamera vel?

 

Minnebrikken vil ikke ha noe å si på kvaliteten da bildene lagres digitalt uansett.

Lenke til kommentar

Interessant!!

 

Måske lidt dumt af mig, men dette problem har jeg aldrig tænkt over.

 

Hvor mange eksponeringer kan en billedsensor klare, før den begynder at vise slid?

 

(Det må selvfølgelig nødvendigvis afhænge af tusinde ting, men har nogen et groft estimat, evt. for en specifik sensortype? Jeg mener, taler vi om 5000 eksponeringer, eller om 500.000?)

 

PVR, hvor gammelt er dit kamera, og hvor mange fotos vil du gætte på at du har taget?

 

Vildt... Jeg skal snart have mit første dSLR, og har tænkt meget på at vælge et hus med gode materialer og god holdbarhed - men hvor sjovt er det, hvis man slider sin billedsensor op uanset? Man får jo hurtigt skudt de første par tusinde af...

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan huske vil CCD sensoren bli svekket over tid når den utsettes for lys. Problemet du nevner gjelder i størst grad kameraer hvor CCD er eksponert for lys over lengre tid (kompaktkamera/videokamera). I et dSLR vil det bare komme lys på brikken i det bildet blir tatt, og da kan du selv regne litt. Med 1/60 lukkertid vil da 3600 bilder utsette sensoren for den samme slitasjen som 1 minutts bruk av kompaktkamera.

 

Jeg tror lukkeren din tar kvelden lenge før en dSLR brikke viser tegn på "slitasje"

Lenke til kommentar

PVR, hvor gammelt er dit kamera, og hvor mange fotos vil du gætte på at du har taget?

 

Hei, jeg har et Panasonic DMC-LC70, det er 3 år til sommeren. Har vært svært fornøyd med kameraet, men det siste året har kvaliteten på bildene blitt tydelig dårligere.

 

Vanskelig å si hvor mange bilder jeg har tatt, men det er mange. Har 25 Gb bilder på disken no, men det er no slik med digitalt kamera at en tar fort dobblet opp med bilder. For så å slette når en kommer hjem.. Jeg vil påstå at jeg har tatt over 30 Gb med bilder, gjennomsnitt på vært bilde ligger rundt 1.5 Mb. det skulle bli ca 20.000 bilder (Ta forbehold om regnefeil, Mb&Gb er ikke mitt fagfelt) ;)

Lenke til kommentar
Hei, har et digitalt kamera som jeg har hatt i noen år. Syns kvaliteten på bildene har blitt dårligere med årene, de blir uklare og grovkornete, bildene virker av og til overeksponert, stemmer dette? ...klipp...

Kom til å tenke på en ting!! Har du byttet ut din gamle monitor med f eks en LCD-skjerm i det siste?!? Jeg oppdaget selv at bildene fra et eldre SONY-apparat så veldig dårlige ut etter at jeg investerte i 19" LCD-monitor. Først trodde jeg det var skjermen det var noe galt med, men etter at jeg kjøpte nytt Canon-kompaktkam. så jeg at skjermen faktisk var både skarp og avslørende når det gjalt bildekvalitet.

Hadde jeg beholdt den gamle CRT-skjermen, ville jeg nok ikke ha sett den store forskjellen! Men dette gjelder vel ikke for deg, kanskje?

Lenke til kommentar

>de blir uklare og grovkornete, bildene virker av og til overeksponert

 

Minnebrikken er det i hvertfall ikke.

 

Med mitt noe begrensede kjennskap til sensorer, virker det usannsynlig at 3 års intens bruk skulle gi noen målbar kvalitetsreduksjon på sensoren. Man kunne tenke seg at microlinsene på sensoren ble dårligere, det ville kunne redusert hvert punkts evne til å oppfatte lyset, og gitt fargestikk og mørkere bilder, men ville ikke forandre hvor skarpt bildet er.

 

Er du helt sikker på at det ikke er gjort endringer i innstillingene i kameraet som du ikke er oppmerksom på? ISO, kvalitet, hvitbalanse, osv...

Og hvordan ser fronten på linsa ut, -er den ren og helt uten riper?

 

Hvilket kameramerke og -modell er det du har?

 

Teorien om at skjermen er byttet, eller at det er gjort endringer i grafikkutstyr / -innstillinger på pc'n, kan også ha noe noe for seg.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at det ikke er gjort endringer i innstillingene i kameraet som du ikke er oppmerksom på? ISO, kvalitet, hvitbalanse, osv...

Og hvordan ser fronten på linsa ut, -er den ren og helt uten riper?

 

Hvilket kameramerke og -modell er det du har?

 

Teorien om at skjermen er byttet, eller at det er gjort endringer i grafikkutstyr / -innstillinger på pc'n, kan også ha noe noe for seg.

 

Innstillingene på kameraet er det samme, linsen er ripe fri. Har et Panasonic DMC-LC70. PCen og skjermen er den samme. Sameligner selvfølgelig med tidligere bilder på samme pc, og ser forskjell.

 

Min teori er at dagens kamera blir brukt mye mye mer, enn de gamle kameraene. Grunnen til det er enkel, en slepper å fremkalle og mulighetn for å slette. Flere bilder, mer slitasje ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...