Gå til innhold

edit: damn small linux på gammel bærbar


Anbefalte innlegg

har brent ut en live cd og det fungerer fint.

men prøver så og installere til hd, men jeg tror det er noe i veien med partisjonen..

hvordan lager jeg en linux partisjon i fdisk? hvilket filformat skal jeg velge? jeg har ikke holdt på med linux før så jeg begklager om dette er et dumt spørsmål ;)

 

og skal denne hete /dev/hda1 ?

 

[orginal post]

 

heisann, jeg har en gammel bærbar og lurer på om ubunto vil fungere bra?

vil ha en distro som er brukervendlig, er ny innen linux

 

specs er følgende:

 

toshiba satellite 1620cds

amd k6-2+ 3dnow 475mhz

32mb ram

ati rage lt pro video kontroller, 4mb video ram

4,3 gb hd

 

bruksområde: surfing, kanskje litt tekstbehandling.

 

edit: tenker da på den lettere utgaven for pcer under 192ram, er denne brukervendlig? kanskje litt lite med 32mb ram, men går det ?

Endret av Krabba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den maskinen vil nok fungere veldig dårlig med Ubuntu (og de fleste andre distroer for den saks skyld). Problemet er at du har alt for lite minne.

7674009[/snapback]

 

okay, den eneste muligheten er da win98 ? (det som er installert)

7674027[/snapback]

 

Slutt å tull! Jeg renoverte akkurat en dårligere laptop enn denne ved hjelp av Damn Small Linux. Er ekstremt responsivt og vil kjøre 10x raskere enn win98.

Lenke til kommentar
Den maskinen vil nok fungere veldig dårlig med Ubuntu (og de fleste andre distroer for den saks skyld). Problemet er at du har alt for lite minne.

7674009[/snapback]

 

okay, den eneste muligheten er da win98 ? (det som er installert)

7674027[/snapback]

 

Slutt å tull! Jeg renoverte akkurat en dårligere laptop enn denne ved hjelp av Damn Small Linux. Er ekstremt responsivt og vil kjøre 10x raskere enn win98.

7674048[/snapback]

 

går surfing lett og fint ? er det en brukervenlig og ikke for vansklig distro for en nybegynner ?

Lenke til kommentar
går surfing lett og fint ? er det en brukervenlig og ikke for vansklig distro for en nybegynner ?

7674104[/snapback]

 

Surfing er som en drøm. En litt nedstrippa versjon av Firefox følger med. Jeg vil anbefale å lese opp på installeringsmetoden før du begynner da, den er fortsatt ikke helt rett frem. Å installere spill og programmer er lettere enn noen gang, da du bare velger en kategoriliste og dobbeltklikker på programmet.

 

Skal sies at jeg ikke har brukt det forferdelig mye, men alt var lett å få hodet rundt når man fikk grafisk grensesnitt :)

Lenke til kommentar

If you want DSL with a 2.6 Kernel, try DSL-N, aka Damn Small Linux Not! It is very similar to Damn Small Linux, and made by the same people. It has 2.6 Kernel, GTK2, mplayer, core gnu utils (not busybox), and a few other common applications that didn't make the cut for size in DSL.

 

fant dette, kan Damn Small Linux Not! være et alternativ som kanskje er bedre ? har ikke peiling på linux så må spørre

Lenke til kommentar
If you want DSL with a 2.6 Kernel, try DSL-N, aka Damn Small Linux Not! It is very similar to Damn Small Linux, and made by the same people. It has 2.6 Kernel, GTK2, mplayer, core gnu utils (not busybox), and a few other common applications that didn't make the cut for size in DSL.

 

fant dette, kan Damn Small Linux Not! være et alternativ som kanskje er bedre ? har ikke peiling på linux så må spørre

7674207[/snapback]

 

 

Jada, hvis systemkravene passer deg så :)

Lenke til kommentar
går surfing lett og fint ? er det en brukervenlig og ikke for vansklig distro for en nybegynner ?

7674104[/snapback]

 

Surfing er som en drøm. En litt nedstrippa versjon av Firefox følger med. Jeg vil anbefale å lese opp på installeringsmetoden før du begynner da, den er fortsatt ikke helt rett frem. Å installere spill og programmer er lettere enn noen gang, da du bare velger en kategoriliste og dobbeltklikker på programmet.

 

Skal sies at jeg ikke har brukt det forferdelig mye, men alt var lett å få hodet rundt når man fikk grafisk grensesnitt :)

7674193[/snapback]

 

hmms hørtes interesant ut. så man trenger ikke mange komandoer osv for å komme igang. har du hørt om distroen jeg siterte fra i posten min over ? er denne kanskje bedre ?

Lenke til kommentar

har brent ut en live cd og det fungerer fint.

men prøver så og installere til hd, men jeg tror det er noe i veien med partisjonen..

hvordan lager jeg en linux partisjon i fdisk? hvilket filformat skal jeg velge? jeg har ikke holdt på med linux før så jeg begklager om dette er et dumt spørsmål ;)

 

edit: og skal denne hete /dev/hda1 ?

Endret av Krabba
Lenke til kommentar
har brent ut en live cd og det fungerer fint.

men prøver så og installere til hd, men jeg tror det er noe i veien med partisjonen..

hvordan lager jeg en linux partisjon i fdisk? hvilket filformat skal jeg velge? jeg har ikke holdt på med linux før så jeg begklager om dette er et dumt spørsmål ;)

 

edit: og skal denne hete /dev/hda1 ?

7682627[/snapback]

 

Du bør lage en swap partisjon på rundt 100MB og en EXT3 partisjon til DSL. Tror det er anbefalt å legge swap på hda1 og DSL på hda2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...