nomore Skrevet 8. januar 2007 Skrevet 8. januar 2007 Hei Har et par utfordring eg ønsker å løse. Eg jobber som systemutvikler(programmerer) og konsulent. Og i den forbindelse er eg mye på farten og i de travleste tidsrommene bytter eg kanskje arbeidsstasjon 2-3 ganger daglig, som kan stå både på kontoret, ute hos kunde og hjemme. I den forbindelse er eg på jakt etter en ekstern og mobil usb/firewire disk som eg kan ha alle prosjektene mine på, og bruke som hovedlagringsplass for kildefiler og prosjekter/dokumentasjon. Denne trenger ikke å ha stor lagringskapasitet(for øyeblikket ligger 15 prosjekter med kildefiler, resurser og dokumentasjon på 15-20mb) men må være minst mulig i fysisk størrelse(gjerne 2.5" størrelse). Denne bør heller ikke kreve ekstern strømforsyning. Vil dere da anbefale flash eller harddisk? Under frakt vil den enten ligge i indre jakkelomme eller i egen lomme i laptopvæska. Samtidig er eg på jakt etter en ny nettverksdisk til å ha hjemme. Denne skal primært brukes til dokumenter, bilder, musikk og filmer(også tv opptak). Eg ønsker at enheten skal støtte flere disker i raid eller som backdisk(raid med flere disker internt eller backup disk via ekstra ekstern usb disk). Samtidig må den støtte flere brukere(med passord) med forskjellige delte resurser og den må også støtte samba og cifs som protokoll. Støtte for nfs er en bonus, men ikke krav. Et lite krav er at den er kjapp både på intern diskhastighet og på nettverksdelen. Den skal brukes mye til direkte tv-opptak/pause/avspilling fra tre dreamboxer(paraboltuner). Eg er veldig paranoid av meg når det gjelder backup og kvalitet på disker. Derfor må nettverksdisken hjemme ha som et minimum 2 disker, og den portable disken må være så støtsikker som mulig. Noen som kan hjelpe litt? Det eg da i utgangspunktet trenger hjelp til er å høre hva andre har å si om nettverksdisker som støtter behovene mine, og anbefalinger på eksterne og mobile disker som tåler litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå