Gå til innhold

Vekk med banning!


CB87-Bergen

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli rimelig lei, over alt i dette forumet er det banning. Absoulut hvor jeg leser er det alltid noen som sier ****, *****, forbanna, osv, osv.

Det går no helt fint an og få frem poenget uten å banne!

Det er bare duster med begrenset ordforhold som holder på slik, er det så vanskelig å la være å banne?

:sad:

er det ingen som er enige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du det sier f@en meg jeg også..tenk så mye bedre det hadde vært uten den s@tans banninga i hvær jæv|a setning. He|vetes unger som skal tøffe seg og være så frekke og slemme, de kan brenne i det rødeste h€lvete...ikke sant? :razz:

 

Forbanna WannaBe politi

 

[ Denne Melding var redigert av: IceXCool på 2002-11-25 20:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:


ComputerBoy skrev (2002-11-25 20:31):

Nå begynner jeg å bli rimelig lei, over alt i dette forumet er det banning. Absoulut hvor jeg leser er det alltid noen som sier ****, *****, forbanna, osv, osv.

Det går no helt fint an og få frem poenget uten å banne!

Det er bare duster med begrenset ordforhold som holder på slik, er det så vanskelig å la være å banne?

:sad:

er det ingen som er enige?


Fortell meg, hvorfor er det bare duster med begrenset ordforråd som banner? Har ikke de som banner et par ekstra ord de kan bruke? Forklar.

Lenke til kommentar

Quote:


Kjetil Lura skrev (2002-11-25 20:45):

Det er en stygge uvane å banne i en samtale med noe, Og er helt unødvendig. Kan ikke si 100% sikker at eg ikke har bannet i noen av postene mine. Men jo er helt enig det er ikke nødvendig.


Pff. Banne ord er ord som alle andre. Det er mange ord som strengt tatt ikke trenger brukes. Men betyr det at de ikke skal brukes.

Lenke til kommentar

Quote:


Kjetil Lura skrev (2002-11-25 23:30):


Banneord er ufine ord om du forstår poenget mitt. Er ikke nødvendig iggy, Finner du dem i noen ordbok??


Ufine ord. Det kan kanskje være. Ufine ord hører hjemme i et språk. Er de strengt tatt nødvendige? Det er mange ord som KAN unnværes. Betyr det at de SKAL unnværes? Skjønner?

 

"Finner du dem i noen ordbok??" Hva har det med saken å gjøre?

 

http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Prøver et par ord... "f a e n", "s a t a n", "f i t t e", "j æ v e l".. jeppsann, alle de fantes iallefall, kan sikkert finne flere, tror du ikke?

Lenke til kommentar

Hehe... visste ikke at slikt stod i ordbøker...

 

Quote:


fanden el. **** m ubøy (i bet. 2 og 3 oftest ****) (sen norr fendinn, kanskje fra fris, jf norr fjándinn, bf av fjándi 'fiende, djevel') jf fan


1

djevelen / f- er løs alt går galt; hundre og ett er ute / f- og hans oldemor alle vonde krefter / før f- har fått sko på svært tidlig / som f- leser Bibelen helt negativt, med bevisst misforståelse / f-s fødselsdag 11. juni og 11. desember, som i eldre tid var forfallsdager for pantelånsrenter


2

i kraftuttr: det var som f-! / f- heller! slett ikke / f- i vold langt bort(e) / f- spare (eg: fanden skulle spare (jeg vil ikke)) skitt, la gå


3

om person: en fattig f-.


 

Banning kan overdrives som alle andre språklige virkemidler. Å sensurere det synes jeg er unødvendig. Det får være opp til hver enkelt hvordan han vil ordlegge seg.

 

Noen ganger kan banning være på sin plass. Banning er jo også en viktig del av den nordnorske kulturen.

 

Alt er i hvert fall bedre enn amerikanske tilstander, hvor man tror at ord som "pokker" og "søren klype" på TV gjør barna til terrorister.

 

LeD

Lenke til kommentar

LeD skrev (2002-11-26 00:18):

Noen ganger kan banning være på sin plass. Banning er jo også en viktig del av den nordnorske kulturen.

Har de noen annen kultur? :wink:

 

Alt er i hvert fall bedre enn amerikanske tilstander, hvor man tror at ord som "pokker" og "søren klype" på TV gjør barna til terrorister.

Er det ikke moro.. som morra til Kyle i South Park sier i south park the movie; "Horrific, deplorable violence is ok, as long as people don't say any naughty words."

 

[ endret av iGGy den 2002-11-26 00:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-26 00:50, skrev iGGy:

Har de noen annen kultur?


 

Du har ikke sett "Du skal høre mye" fra rorbua? Mennesker fra de nordlige deler av landet vårt har en litt mer frodig språkbruk. "Sat@ns Hæstkukk" er en del av dagligtalen der. De får til og med lov til å si det til politimenn...

 

Quote:


"Horrific, deplorable violence is ok, as long as people don't say any naughty words."


 

Ja, sex og styggeord er farlig. Litt brutal vold tar man derimot ikke skade av... Tenk om de unge skulle misbruke guds navn - eller ha sex! Nei, da er det bedre at de stikker hverandre med kniv.

 

LeD

Lenke til kommentar

Banning trenger overhodet ikke ha relevans til begrenset orforråd, tvert i mot. Bainskap (dialekt e et must noen ganger) er et krydder i setningene.

Eksempel: Jeg datt f@en meg på den satans isen i dag!

Her har man to valg. Det ene er og bytte ut "satans" med f-eks "glatte" "såpeglatte" whatever som er litt mildere, og fullt brukbart.

Og du kan kutte ut "f@en"(+ "meg") Men du kan ikke erstatte det med noe ikke-bannskap! Og det er litt av poenget. Krydder min gode mann, krydder :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


ComputerBoy skrev (2002-11-25 20:31):

Det er bare duster med begrenset ordforhold som holder på slik, er det så vanskelig å la være å banne?

er det ingen som er enige?


Hmm.. Begrenset ordforhold?? Lurer på hvem i 'helvete av meg og deg som har begrenset ordforråd/vokabular...

 

Ps: Ikke sleng drit om andre når du ikke er så mye bedre selv.

 

Jeg synes det er bedre med et par "faen" "jævla og "helvete" inni postene enn poster der folk bruker feil ord!

Lenke til kommentar
Quote:


iGGy skrev (2002-11-26 00:10):


"Finner du dem i noen ordbok??" Hva har det med saken å gjøre?


Prøver et par ord... "f a e n", "s a t a n", "f i t t e", "j æ v e l".. jeppsann, alle de fantes iallefall, kan sikkert finne flere, tror du ikke?


Hva i står de i en ordbok? Var derfor eg sa det, Men tok tydelig feil der ja. Var sikker på at du ikke ville finne dem der? Men men læret noe nytt i dag. :grin:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...