Mojo Pin Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Hei. Lurer litt på hvor holdbar kvaliteten på brente dvd-filmer er. Jeg har en BenQ DW1640 PRO 16x brenner, og brenner filmene mine på Verbatim plater. Brenner alltid på 8x. Jeg får alltid et godt resultat. Men er det en fare for at kvaliteten på de brente filmene kan bli dårligere med åra? At filmene kanskje ikke fungerer lenger? Det er da snakk om at de bare står stille i coveret sitt. Takker for svar Endret 6. januar 2007 av Mojo Pin
BigJaffa Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Har leste ein plass at leve tida på CD/DVD plater er på ca. 15-20 år.... Men eg er ikkje sikker på om det er rett.
Looke Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Har leste ein plass at leve tida på CD/DVD plater er på ca. 15-20 år.... Men eg er ikkje sikker på om det er rett. 7657971[/snapback] tror det kan stemme, var noe om at museum i danmark hadde noen 20 år gamle cd plater fra midten av 1980 årene og de hadde begynt å sprekke eller noe sånt.
death_comes_rippin Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Leve Alder på CD/DVD Plater varierer og kommer litt an på hvilken kvalitet de har. Pappa som er Fotograf har 3 backuper, 2 på Hardisker og den 3 er på DVD plater disse koster 100kr stk og har garantert leve alder på 100 år.
BigJaffa Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 DVD plater disse koster 100kr stk og har garantert leve alder på 100 år. Tviler på den garantien der. Korleis veit dei at dei varer i 100 år? Tviler på at dei har testa om dei holder i 100 år.
death_comes_rippin Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Er umulig og vite med sanne garantier med får vel bare vente i 100 år og se Det står isåfall på pakningen og pappa som ikke har så altfor stor peiling tar dette for god fisk.
Culpa Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Har leste ein plass at leve tida på CD/DVD plater er på ca. 15-20 år.... Men eg er ikkje sikker på om det er rett. 7657971[/snapback] Dette stemmer bra for trykte CD/DVD plater, derimot mener jeg at det er en oppfatning av at CD-R og DVD-R varer vesentlig kortere 3-6 år. Det som skjer er at "metallet" i mediet reagerer med luft og endrer egenskaper etter en hvis tid ---> resudert kvalitet ----> ubruklige. Er også forskjell på holdbarheten til de ulike CD-R/DVD-R produsentene. At CD-R/DVD-R varer i 100 år betyr i så fall at de bruker en annen "legering" eller produksjonsteknikk enn masse markedet gjør. For øvrig er dette temaet diskutert mange ganger før, bruk søk funksjonen.
KAS Skrevet 7. januar 2007 Skrevet 7. januar 2007 Kvalitet på media har mye med saken å gjøre. Jeg har CD-plater (Sony) som ble brent i 1999 som fungerer like bra i dag som de gjorde den gang. Enkelte plater av andre merker fungerer mindre bra. DVDer er mye mer ømtåelige, her er det ekstra viktig med gode brennere og gode medier. I så henseende har trådstarter gjort kloke valg. Dårlige plater kan forverres etter veldig kort tid. Noen snakker om måneder. Jeg ser helt klart en forverring på "billig-platene" mine som bare er halvannet år gamle, mens på de gode merkene er det minimalt/ingen forskjell.
Mojo Pin Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Skrevet 7. januar 2007 Takk for alle svar Men dersom kvaliteten begynner å synke på filmene. Er det da mulig å hente inn filene til datamaskinen fra plata, brenne dem ut på nytt, for så å få bedre resultat?
Blib Skrevet 7. januar 2007 Skrevet 7. januar 2007 Nei, det er det nok ikke. Så ta heller å legg de inn på PC og brenn ut på nytt FØR de blir dårlige. Hva er det som gjør at du må brenne ut da? Hadde det ikke vært mer økonomisk, trygt og enklere å bare kjøpe flere harddisker?
Mojo Pin Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Skrevet 7. januar 2007 Nei, det er det nok ikke. Så ta heller å legg de inn på PC og brenn ut på nytt FØR de blir dårlige. Hva er det som gjør at du må brenne ut da? Hadde det ikke vært mer økonomisk, trygt og enklere å bare kjøpe flere harddisker? 7663701[/snapback] Fordi jeg foretrekker å se filmene på tv. Har alle filmene i originale cover (rettigheter til alle selvsagt). Den egentlige grunnen til at jeg spør om alt dette, er fordi jeg trenger mer plass på datamaskinen min til å laste ned nye (lovlige) filmer. Har brent ut over 100, og alle ligger lagret på harddisken. Hadde vært ålreit å kunne slette dem, og allikevel ha dem sikkert lagret på dvd-platene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå