Makky Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Pc-World har testet 11 sikkerhetspakker, og jeg må kommentere en ting: Du angripes etter 13 minutterI tillegg til antivirus og antispionprogrammer trenger du også brannmur. Ja, du gjør det om du vil ha full kontroll over din egen pc. I tester PC World Norge har foretatt på sin testlabb, tar det mellom seks og syv minutter fra en usikret PC er tilkoblet Internett til den er i gang med å undersøkes av uvedkommende. Allerede etter 13 minutter starter de første installasjonene av uønsket programvare. Nettverkene til de store Internett-leverandørene er under konstant overvåking etter PC-brukere som tar sjansen på å kjøre uten sikring. Noen mener faktisk at det ikke hjelper med antivirus og brannmurer siden du kan bli infisert uansett. Det er riktig, i hvert fall hvis man ikke sørger for jevnlig oppdatering. Med bilbelte og airbag i bilen kan du ikke fjerne skade og død, men du reduserer risiko og omfang. http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=151652 Er det bare jeg som stusser litt over dette? Har to bærbare som jeg ikke har orket å installere antivirus på. Disse brukes til alt mulig søppel-surfing og bittorrent. Har enda ikke fått en eneste virus eller spyware. Når jeg tenker litt, tror jeg ikke den ene maskinen har kjørt windows update på noen mnd heller. Bruker både IE og Firefox til å surfe. Så i teorien er maskinene veldig sårbare. Er det bare jeg som har vært "heldig" eller synes flere at den påstanden at maskinen blir angrepet innen 13 min er litt å ta i? Edit: Har ikke aktivert brannmur på maskinene, og jeg har fortsatt full kontroll på maskinen. Endret 6. januar 2007 av Makky
DJViking Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Samme prinsipp kan sies om fysisk innbrudd. Selv om jeg aldri har hatt innbrudd er det nok lurt å låse døren. Det finnes selvsagt unntak, mens mange har erfart problemer med virus, ormer, trojanere og spesielt spyware. Jeg har selv aldri opplevd slike "malware", uansett hvilken sikkerhetspakke jeg har benyttet. Sikkerhet er ikke en enkel løsning, det er en hel prosess som innbefatter sunn fornuft, varsomhet i tillegg til sikkerhetsprodukt som siste kanse dersom uhellet skulle være ute.
JohnMerrick Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Bare fordi du ikke har merket noe, betyr ikke at du "har kontrol på maskinen"... Det samme kan selvfølgelig sies selv om du har innstallert sikkerhetsprogramvare, men du har i det minste større mulighet til å oppdage det da. Tviler ikke på at man blir angrepet innen 13 minutter i gjennomsnitt, men om angrepet er vellykket er jo en helt annen historie. Bare prøv å overvåke nettverkstrafikken på en ubeskyttet pc tilkoblet internet, og du vil se at det tar ikke lang tid før du blir utsatt for portscanning eller annen obskur trafikk. Men det betyr som sagt ikke nødvendigvis at du blir utsatt for et vellykket angrep, og er operativ systemet ditt fullt oppdatert, minsker faren. Jeg kjører selv uten antivirus, nøyer meg med en online skanning med jevne mellomrom, men jeg ville ALDRI koblet pc'en min til internett uten å være beskyttet av en brannmur...
Makky Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Skrevet 6. januar 2007 Bare fordi du ikke har merket noe, betyr ikke at du "har kontrol på maskinen"... Det samme kan selvfølgelig sies selv om du har innstallert sikkerhetsprogramvare, men du har i det minste større mulighet til å oppdage det da. Tviler ikke på at man blir angrepet innen 13 minutter i gjennomsnitt, men om angrepet er vellykket er jo en helt annen historie. Bare prøv å overvåke nettverkstrafikken på en ubeskyttet pc tilkoblet internet, og du vil se at det tar ikke lang tid før du blir utsatt for portscanning eller annen obskur trafikk. Men det betyr som sagt ikke nødvendigvis at du blir utsatt for et vellykket angrep, og er operativ systemet ditt fullt oppdatert, minsker faren. Jeg kjører selv uten antivirus, nøyer meg med en online skanning med jevne mellomrom, men jeg ville ALDRI koblet pc'en min til internett uten å være beskyttet av en brannmur... 7656931[/snapback] Har tatt "online scan" for å sjekke. Den fant ikke noe skummelt
Dy§no Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Når du ikke har programmer som registrerer om du har virus/blir angrapet av hackere osv så kan du jo heller ikke vite om du er infisert? 13 minutter er nok et gjennomsnitt. Når jeg la inn brannmur første gang kom det melding om at hackere hadde forsøkt å bryte seg inn i løpet av alt fra ti minutter til en time. Kom normalt to-tre forsøk, før angepet sluttet. Surfet heller ikke på spesielt farlige sider. Et annet problem er jo at du selv kan være med og spre det hvis dine venner og familie heller ikke er beskyttet. Ser heller ikke problemet med å beskytte seg, når man etterhvert har fått flere gode gratis antivirus og brannmurløsninger.
Makky Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Skrevet 8. januar 2007 Når du ikke har programmer som registrerer om du har virus/blir angrapet av hackere osv så kan du jo heller ikke vite om du er infisert?13 minutter er nok et gjennomsnitt. Når jeg la inn brannmur første gang kom det melding om at hackere hadde forsøkt å bryte seg inn i løpet av alt fra ti minutter til en time. Kom normalt to-tre forsøk, før angepet sluttet. Surfet heller ikke på spesielt farlige sider. Et annet problem er jo at du selv kan være med og spre det hvis dine venner og familie heller ikke er beskyttet. Ser heller ikke problemet med å beskytte seg, når man etterhvert har fått flere gode gratis antivirus og brannmurløsninger. 7660798[/snapback] Som sagt, har scannet maskinen en gang i blant og der har jeg ikke fått noe utslag. Sunn nettvett har mye å si. Hvordan vet du at det var akkurat noen crackere som ville inn på din maskin, og ikke en eller annen form for portscanning? Mener ikke det er noe problem i å beskytte seg, ville bare gi et poeng at jeg synes det er overdrevet "frykt" som spres. Men dette er min mening da jeg faktisk aldri har fått et virus. (Bortsett fra de gangene jeg selv utsetter maskinen for dette for å sjekke om et eventuelt antivirus fungerer).
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. januar 2007 Skrevet 8. januar 2007 Etter at jeg fikk melding om at jeg var blitt angrepet, så kunne jeg velge en enkelt form for sporing. Fikk opp et verdenskart, og så zoomet brannmuren seg gradvis inn til man fikk opp byen angrepet kom fra. Registrerte samme ipadresse og samme by normalt to-tre ganger på rad før det ble stille. Har diskutert endel før når det gjelder bruken av antivirus og brannmurer. JEG er paranoid når det gjelder slike ting, og tar full skan minst en gang i uken og har det som trengs av antivirus, brannmur, antispyware osv innstallert. Bruker også opera, som regnes som vesentlig sikrere enn explorer. Ved normal surfing før så ble virus stoppet 1-2 ganger i uken, men det tror jeg var fordi explorer automatisk starter programmer inklusive virus. Har ikke fått virusvarsler etter at jeg begynte å bruke opera, og jeg har testet at antivirus og brannmursystemet fungerer likt både på opera og explorer. Fikk noen varsler de siste dagene, men det er fordi jeg har prøvd å laste ned programmer som finner tapte passord og de programmene oppfatter antivirusprogrammene normalt som farlige selv om de er virusfrie og spywarefrie. Fikk ulike advarsler om at hackertools var oppdaget og nedlastingen ble stoppet før jeg eventuelt kunne velge å laste ned uansett (noe jeg ikke gjorde). På spywaredelen så forsvant det meste etter at jeg la inn spywareblaster, og både antivirusprogrammet og opera skal fjerne slike ting fortløpende. Allikevel er det omtrent en som slipper igjennom i uken (kalles tracing cookie) men det er utrolig mye bedre enn før når jeg kunne søke gjennom maskiner hos andre og finne 150-200 ja til tider opp mot 250 spyware/tracing cookies etc på maskinene. Selv har jeg ligget på 20-30 før jeg la inn spywareblaster og antiviruset + opera fikk funksjoner som blokkerte det. Jeg tror også det har mye med både hvilke sider man besøker, hvor mye man er på nettet og som nevnt hvor gode programmer man har som beskytter. Et par med 3-4 barn hvor familien kanskje samlet er på nett ihvertfall seks timer til dagen og ikke bryr seg med hvor de surfer får vesentlig mer dritt enn en som kun sjekker mail og leser nyheter på vg. Har også inntrykk av at nettsidene selv er blitt bedre til å fjerne virus og spyware/adware enn før, men det er kansje bare tilfeldigheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå