Gå til innhold

Piratkopiering: Hvor mye taper skaperne av filmen?


Überadri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp kjøpt rundt 15 DVD filmer, Var på tilbud, så prisen ble _akseptabel_. Problemet er at filmer er så jævla dyre, ikke rart folk laster ned istedetfor? Har du sett den en gang og ikke er spesielt interessert i film eller med mindre du syntes den var bra, ser du den ikke en gang til. Jeg tenker vel litt egoistisk, men når jeg laster ned filmer, tenker jeg ikke på personene som taper på det. Jeg har kjøpt nok andre løse DVD filmer til og ha god samvittighet. Samtidig har jeg leid MANGE filmer tidligere i livet mitt, blitt mindre av det nå dog.

Lenke til kommentar

En god film er 100% individuelt, jeg ser de filmene jeg synes er "kvalitetsfilmer" på kino. I år skal jeg se Spiderman 3, 300, Ratatouille, Teenage Mutant Ninja Turtles(hah), Transformers. De jeg kommer på nå.

 

Resten av filmene som kommer ut er helt vanlige filmer som jeg aldri hadde sett på kino, fordi det er bortkastet å bruke 90 kroner på å se den, så da laster jeg de heller ned. Filmprodusentene taper ikke penger på det jeg gjør.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Danko: Jeg har fått mange tips om gode smale filmer fra folk som har lastet ned filmer, og noen av dem har jeg kjøpt.

Dette er filmer jeg ikke ville ha kjøpt fordi jeg ikke ville hørt om dem hvuis ikke noen tilfeldigvis lastet den ned og anbefalte den.

 

Jeg mener også at det kun er mikroskopiske summer av platesalget som faktisk går til artistene.

Hvis en artist selger la oss si 50000 plater til en pris av 189,- /stk så er totalsummen 9450000.

Man kan så lese senere at samme artist har tjent 3-4 hundre tusen det året, noe som skulle tilsi at 3-4% av det vi betaler går til artisten.

En som laster ned et album unngår da å betale ca. 6,50 til artisten.

Hvis titusen laster ned platen og vi forutsetter at alle ville kjøpt den så er det snakk om ca. 65000 den artisten taper.

Men jo flere som laster ned, dess mer vil musikken bli spredd og dess flere vil kjøpe den.

Så et teoretisk tap på rundt 65000,- vil fort bli tjent inn igjen på grunn av at flere kjøper albumet.

 

Så må man huske på at veldig mye, faktisk det aller meste, av musikk og filmer ikke er mulig å få tak i fordi de produseres i et altfor begrenset opplag og tas kun inn i små partier.

Klarer ikke å synes synd på selskaper og artister som klager over at folk kopierer og laster ned materiale de selv ikke er istand til å levere.

DET er hyklersk det, og kalles vel på godt norsk for KROKODILLETÅRER!!

Lenke til kommentar
Problemet er at filmer er så jævla dyre, ikke rart folk laster ned istedetfor?

7651054[/snapback]

Så lenge man ikke instisterer på å kjøpe splitter nye filmer får man jo lassevis av dem for en slikk og ingenting. Mange nettbutikker selger det meste av filmer for i underkant av en hundrelapp, og butikker som Platekompaniet og Free Record Shop har ofte "4 for 300,-"-tilbud.

Lenke til kommentar
Problemet er at filmer er så jævla dyre, ikke rart folk laster ned istedetfor?

7651054[/snapback]

Så lenge man ikke instisterer på å kjøpe splitter nye filmer får man jo lassevis av dem for en slikk og ingenting. Mange nettbutikker selger det meste av filmer for i underkant av en hundrelapp, og butikker som Platekompaniet og Free Record Shop har ofte "4 for 300,-"-tilbud.

7653746[/snapback]

 

Selv med 4 for 300 (som jeg kjøpte det for, kjøpte også 10 for 600 i tillegg) så blir det mye penger til slutt. Skjønner godt at folk laster ned en film de vil se istedet for at det blir priser oppimot 1-2.000,- kroner når du får tak i noen filmer.

Lenke til kommentar

Før piratkopiering:

Kjøpte aldri en film eller en musikk plate for egene penger. Fikk noe i bursdager og jul, det var alt. Gadd ikke bruke penger på slikt. Samme med spill, kjøpte like få dataspill da som nå. SPillte riktig nokk hver av dem mye lenger, og filmenne så jeg flere en en gang. Brukte hovedsakelig radio og tv for og døyve lysten på film og musikk.

 

Etter piratkopiering:

Har kjøpt noen filmer, ikke mange men noen, siden film lysten har blitt stor etter lett tilgang. Derimot leies det filmer over nette fra film24, noe det ikke gjorde før piratkopieringa ga medsmak med film. Kjøper fortsatt ikke musikk, så de har verken tapt eller tjent no fra før og etter. Spill blir mange, og online spill betales. Lysten for allt dette som kom av lett tilgang via piratkopiering har ført til stor datalyst som igjen har ført til heftige oppgraderinger av hardware og masse penger til folk som amd og nvidia. Prosjektor og læret som følge av stor film lyst som igjen har gitt penger til de folka som produserer det. Lysten på orginal vare er selvsakt stor, men kapitalbeholdningen sier nei til slikt intill en får en fast income. Da er potesielle invisteringer kinorom med stor dvd sammling(orginale) *drømme*, men først må en tjene penger. Allt grunnet gratisvare som lurer enn inn i slike interesser. Samme med programvare, det er gratis og en har lyst til og prøve. Man får interesse for det og lærer seg og bruke det, til og med utdanner seg innen slikt. Når en så skal ut i jobb til slutt, må en jo bruke orginal vare. Dermed tjener dem.

 

Det er teit og si att de taper like mye som det bli lastet ned for. De må være rimelig teite for og tru att en normal ungdom har råd til og kjøpe 1000 filmer og 10000 musikk låter +++.

 

Piratkopiering i så stor stil som i dag er jo ett relativt nytt fenomen, og noe yngere folk i større grad driver med. De taper kanskje noe potensielle fortjenester siden mange unge har masse annet de må bruke sin lille sparebeholdning på også, men når de vokser opp så kommer mange av dem ganske sikkert til og starte og kjøpe mer orginal vare. Prisenne blir mer overkommelig når en får fast intekt. Så når denne første generasjonen av internett piratkopierere(adsl) vokser opp vil de nokk starte og kjøpe litt orginalt noen av dem, mer en før. Dermed vil bedriftenne tjene mer igjen, særlig om de legger om salgsstilen sin så alt blir mer tilgjengelig og noe billigere. Dermed fungerer piratkopiering som en felle som frister små ungdom til og bli interisert i musikk,film osv.

 

Mener nå jeg da. Var no mer jeg tenkte på også, men har glemt det.

 

 

Foresten piratkopierer ikke jeg. Det over er bare beskrivelse av noen jeg har snakka med.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
Det er teit og si att de taper like mye som det bli lastet ned for. De må være rimelig teite for og tru att en normal ungdom har råd til og kjøpe 1000 filmer og 10000 musikk låter +++.

7659743[/snapback]

Ungdom må være rimelig teite hvis de synes film og spill er for dyrt så lenge de ikke kan kjøpe tusenvis av enheter hvert år.

Lenke til kommentar
Det er teit og si att de taper like mye som det bli lastet ned for. De må være rimelig teite for og tru att en normal ungdom har råd til og kjøpe 1000 filmer og 10000 musikk låter +++.

7659743[/snapback]

Ungdom må være rimelig teite hvis de synes film og spill er for dyrt så lenge de ikke kan kjøpe tusenvis av enheter hvert år.

7659813[/snapback]

 

 

Hvis noen ungdommer virkelig trur det så er de nokk det.

Lenke til kommentar

I rike land tror jeg det går nesten opp i opp med piratkopiering. I fattige land hvor det er ennå mer utbredt derimot er jo også de faktiske prisene på produktene plutselig priset langt ned. For eksempel betaler man 10kr for en CD i Beijing. Hvordan denne plutselig koster 150-200kr i norge skulle jeg likt å vite, for det virker som om selskapene tar seg betalt det de mener de fortjener, ikke det som er forsvarlig utfra et konkurranse synspunkt. Også er det temmelig spesielt dette med med "massedistribuert kunst" og konkurranse da. Den eksisterer jo i virkeligheten ikke, og man står fritt til å sette egne priser, som ofte har enorme profittmarginer.

Lenke til kommentar
Nå lurer jeg veldig på hvilke kvalitetsforskjeller du prater om wizendraw? Tror du får akkurat det samme ut av en brent plate som den du kjøper i butikken.

7647002[/snapback]

Vel, i teorien får du faktisk bedre kvalitet på tv-serier som du laster ned fordi disse kan lastes ned i hd-kvalitet, finnes også noen få filmer som kan lastes ned slikt (da som er sendt på tv i for eksempel USA). Finn den filmen eller tv-serien som sendes i hd i Norge...

Så kvalitetsmessig lønner det seg å laste ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...