Gå til innhold

Diskusjon om fildeling


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Leser i dagens Dagbladet at et advokatfirma nå er blitt horer for film- og musikkindustriens halliker.

Saken har to hoveddeler:

 

For det første:

Advokatfirmaet har tilsynelatende fått en blankofullmakt til å overvåke hvem som helst uten noen grunn.

Dette er en ny retning, og langt fra de høye kravene som normalt kreves for å få slik tillatelse.

I prinsippet kan vel nå et advokatfirma overvåke alle personer i hele norge for å se om det kan oppdages utroskap, korrupsjon, kriminelle planer av enhver art, politiske meninger, ja hva som helst som hvem som helst ønsker.

Ville de også takket ja til å søke etter nord-koreanske avhoppere om nord-korea ba om det?

Ville de takket ja til å søke etter kommunister om usa ba om det?

Når man nå har tatt det siste steget mot den totalitære overvåking så er det umulig å gå tilbake.

Det er også viktig å merke seg at man nå får lov til slike ting, og at det gjør trafikk over nettet så usikkert at det fjerner en del av folks frihet.

Slik overvåking er akkurat det samme som å åpne brev som sendes for å sjekke hva som står i dem, og jeg tviler ikke på at dette er det neste skrittet som tas innen kort tid.

Når vil et firma leie en advokat til å overvåke konkurrentene og hva sier dette om advokatene som gjør dette?

 

For det andre:

Advokatene som gjør dette kan umulig ha satt seg inn i hva de gjør, de gjør "bare en jobb" og de ville sannsynligvis gjort hva som helst for penger.

Fildelingsproblematikken har så mange sider ved seg, at det er idiotisk å forenkle det til bare å være ulovlig.

Jeg har vært inne på problematikken før, men jeg skal nevne det viktigste:

 

1 -norges lover blir internasjonale lover.

Om en person laster ned en fil fra en server i tyskland, USA, jamaica, jersey, england, spania osv så synes jeg ikke at man uten videre kan dømmes etter norske lover.

Det blir det samme som om jeg kjøper en piratversjon av en bukse eller solbrille i syden, og blir dømt for å bruke den i norge.

 

2 -Etter kort tid forsvinner tilgjengeligheten til musikk, programmer og filmer hvis den i det hele tatt fantes i utganspunktet.

Når barna har slitt eller ødelagt dvden som ble kjøpt i 2001 så er det tvilsom om det er mulig å kjøpe den påny i 2007.

Den ENESTE muligheten er da å kopiere eller laste ned.

 

3 -Film og musikkbransjen begår selv ulovligheter ved å legge inn ulovlig programvare på platene.

Vi kjenner til konkrete tilfeller hvor datavirus er bevisst lagt på cd-plater (selv om det er forbudt å med vilje spre datavirus), og sony ble for en stund siden tatt for å ha gitt ut plater med rootkits.

Nedlasting av sanger vil dermed unngå denne softwaren.

 

4 -Mye av softwaren som ligger til nedlasting er forbedrede versjoner av hva produsentene tilbyr.

Det kan være alt fra windowsversjoner uten mediaplayer, explorer og slike ting via brenneprogram med innlagt støtte for enda flere brennere, til programmer med tettede sikkerhetshull.

Det er også uten tvil en bevisst strategi av produsentene å selge programmer til en vannvittig blodpris hinsides produktets verdi.

Man sørger dermed også for å tvinge personer over i ulovligheter, fordi de ikke har råd til å betale 50-100 tusen for et program som trengs en kort tid til en skoleoppgave.

 

5 -Mange dataselgere levere piratversjoner av programmer med pcen når de selger den.

Dermed kan man være bruker av piratprogrammer uten å selv være klar over det.

Hvor vanskelig vil det være å bevise i en rett at, kremt, neida...JEG visste IKKE noe om dette..det var sånn mår jeg kjøpte maskinen....Jadda, særlig vi går på den!

 

6 -film og musikkbransjen begår en kjempestor regnefeil når de skal beregne sitt såkalte tap (det at de får masse gratisreklame teller selvsagt ikke)

De tar det nemlig for gitt at hver eneste sang som er lastet ned, hver eneste film, hvert eneste program osv automatisk ville vært kjøpt hvis man ikke hadde lastet den ned.

Når skal de lære at mange laster ned låter fordi de ikke kjenner musikken godt nok til å svi av nesten 200 kroner på noe de kanskje ikke liker?

Jeg skal garantere at nedlasting øker det totale salget veldig mye fordi flere finner frem til musikk de er interressert i etter å ha hørt på / blitt tipset om det.

 

Nå er det sånn at jeg er av den gamle generasjonen som fortsatt kjøper plater og filmer (ihvertfall de som det klares å skaffe) men det er bl.a fordi jeg liker å samle på ting jeg liker.

Det er også moro å finne en plate man har prøvd å skaffe seg i 10-15 år, og endelig få spille det som var populært for like mange år siden men som ikke var mulig å få tak i.

Jeg ser også at flere og flere artister starter nettshop hvor man kan få kjøpt plater direkte fra dem.

Det er en løsning som er bedre enn uvitende selgere bak en disk i et musikkbutikk uten utvalg.

Jeg er også flittig bruker av lovlig gratis programvare, såkalt freeware, og skulle ønske enda flere oppdaget hvor overlegne mange av disse gratis programmene er i forhold til de som kjøpes.

anbefaler alle å klikke seg innom http://www.snapfiles.com

og sjekke ut hvor enormt mye bra og gratis som finnes.

 

Jeg skulle også ønske at alle viste sin avsky mot det advokatfirmaet som har solgt ræva si til høyestbydende (det finnes tydeligvis horer blandt advokater også) og at folk nå boikotter dem og fraråder alle som vurderer å bruke dem.

Det finnes helt sikkert bedre firmaer som fortsatt har æren i behold, og som fortsatt synes at det finnes grenser som ikke må krysses!!

 

PS! Jeg skal ikke oppfordre noen til å bruke piratkopierte eller såkalt ulovlige nedlastede produkter, men jeg vil gjerne diskutere synspunkter rundt dette og få frem omstendigheter som gjør at det ikke er så enkelt som bare å kalle det ulovlig og at de som gjør det er kriminelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Advokatfirmaet har ikke blitt gitt noen som helst legale fullmakter hvorvidt jeg vet.. Hvem som helst kan sitte å overvåke fildeling om man skulle ønske det, så lenge man holder seg innenfor lovverket. På hvilken måte gjør ikke adv.firmaet det i dette tilfellet?

 

Ang. pkt.1: Mener du også at hvis man kjøper hasj i Nederland skal det være legalt å hente det til Norge fordi det er lov der ? Eller er det baaare filer/fildeling du mener det skal gjelde for ?

 

Ang. pkt. 3: Jeg tivler også på at folk flest har behov for programvare til 50-100.000 kun for et skoleprosjekt.

 

Ang. Pkt. 5: Man er SELV ansvarlig for å sette seg inn i en vare man kjøper, uansett om dette gjelder en bil eller en pc med programvare. Du kan ikke gå til en bilforhandler i ettertid å kreve ny bil fordi du satte den i revers når du kjørte i 90 km/t med unskyldningen "øhh viste ikke at det ikek gikk ann".

 

Ang. pkt. 6: Kilder til at bransjen kalkulerer med antall nedlastinger*kr = like mange som hadde kjøpt? Hvor lenge/mye kan du garantere at antall nedlastinger hadde øket det totale salget? Det må jo nå en grense før det tipper over? Argument som "dessto flere nedlastinger, dessto flere solgte" holder ikke vanntett over tid. Mao. hvis det hadde vært enklere å laste ned musikk for folk flest, ifh. hva det egentlig er, hadde artistene også solgt ytterlig mer?

 

Du viser imdlertidig hvor lite kunnskap du sitter på om Føyen adv.firma. Dette er ikek et selskap som selger seg ræva si som du som pent sier, men et av landets mest anerkjente og dyktigste firma. Har du noen forståelse for bransjen som ønsker å få oppklaring i dette gråsonelandet, eller ser du denne saken kun fra en synsvinkel?

Lenke til kommentar

Hvordan kan det ellers være at du plutselig får en telefon med en sint stemme som sier "du har delt filer" da, om du ikke blir overvåket?

 

Sist jeg sjekket måtte politiet ha MEGET god grunn til å overvåke en persons internett aktiviteter, noe som det ser ut som ikke eksisterer i dag,. For min del virker det som det ligger noen og aktivt ser på internett aktiviteten til folk, og deretter plukker ut den som ser ut til å dele noen filer. Det er jo ikke lov.

 

Jeg stiller store kritiske spørsmål til måten dette blir gjort på faktisk, for plutselig leser du om en som delte 1 fil og ble nærmest henretta for dette.

 

Det er sykt hvordan det er blitt i dag, og jeg er enig, det er bare griske advokat firmaer som elsker klingende mynter som stiller seg "forståelig" til dette. De proklamerer i at de "beskytter interessen til opphaveren" mens de i realiteten gnir seg i hendene for at de får en klekkelig pengesum for å gjøre dette. Tipper de bryr seg mitt i anus om han som har laget musikken/filmen etc. Bare de får penger er de fornøyd. Det har man sett med advokater før, som formelig selger sjæla si for 10 kr.

Lenke til kommentar

POLITIET har strenge retningslinjer for overvåkning ja, men hvem som helst (du, meg, en advokat, etc.) kan så mye vi vil sitte å følge med på torrentklienten/dcklienten/whatever vår hvem som laster ned hva. Gjør vi dette mye nok samler vi også muligens gode nok "bevis" til at en dommer da gir politiet/whoever rett til å foreta overvåking/be isp levere ut abb.detaljer/etc.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

1) Påstander og påstander. Et advokatfirma har faktisk fått tillatelse til å overvåke svært mange mennesker på et grunnlag som er langt svakere enn hva som normalt er vanlig.

Dette er en ny retning innen overvåking, og man har i det stille åpnet opp for at hvem som helst kan bestille overvåking av hvem som helst.

Jeg ser ingen forskjell i at en film og musikkindustri bestiller overvåking av norske brukere tilsvarende som om et annet land hadde bestillt overvåking av mennesker som har bosatt seg i norge.

Det prinsipielle her er at man har påtatt seg en jobb som går ut på å overvåke norske personer, og det har de fått lov til.

Normalt så er det kun politiet som får lov til å overvåke på denne måten, så jeg vil kalle det mer enn sensasjonelt og tankene går til overvåkingen innbyggerne i det gamle DDR ble utsatt for.

Jeg kan for eksempel ikke se at en bedrift nå lenger kan nektes å overvåke sine konkurrenter, eller at noen lenger kan nektes å starte et firma som spesialiserer seg på å avdekke utroskap.

Ved å overvåke samtlige telefonlinjer og all epost som sendes i norge og sile ut naturlig kommunikasjon så ville man stått igjen med en person X som sender en mail eller ringer til person Y.

Ved å sjekke disse samtalene eller kommunikasjonen, gjerne automatisert ved å søke etter spesifikke ord og setninger, så er det sannsynlig at vi ville avdekket utroskap.

Man har her tillatt noe som før ikke var tillatt, og har man sagt A så får man si B.

Det er en helt ny retning vi har tatt innen overvåking, og det reiser massevis av etiske og moralske spørsmål.

 

2) Hva jeg forstår de driver med er hva de selv sier de driver med i intervjuer.

Som advokatfirma har de fått ett oppdrag av musikk og filmbransjen: overvåk flest mulig og politiannmeld de dere finner.

Jeg har full forståelse for at et firma uten ryggrad tar på seg et hvilket som helst oppdrag, men jeg liker ikke det de gjør mer for det.

Når jeg som IKKE driver med ulovlig nedlasting eller piratkopiering sjokkeres av de handlinger dette firmaet bedriver tilsynelatende uhindret, så synes jeg oppriktig synd på de personer som havner i klørne på det firmaet som i likhet med vaktene i konsentrasjonsleirene "bare gjør en jobb".

 

Det er ALT for mye synsing fra mennesker som ikke ser den absurde situasjon i den blinde kampen som enkelte fører mot de som laster ned og distribuerer, all den tid det er en situasjon som musikk og plateselskapene selv har skapt med de handlinger de har gjort.

 

Når de selger plater med virus og rootkits til blodpris, gjerne krydret med antikopi systemer som man har dokumenterte bevis på har skadet utstyr, samtidig som de utfører ulovlige handlinger.....når de ikke skjønner at de graver sin egen grav med slike handlinger så synes jeg at det er helt fortjent at forbrukerne viser forbrukermakt mot selskapene.

 

Hvis musikk og filmselskapene skal ha en fremtid, så MÅ de:

1 -Redusere prisene kraftig.

2 -Tilby produktene til de som vil ha

3 -Selge virus og rootkit frie produkter

4 -Ansette folk i butikkene som har et minimum av kunnskap...blandt annet ved å teste dem før de ansetter dem

5 -Tilby uskadde produkter.

Er drittlei av å kjøpe plater med knust cover eller skadd plate og så bli møtt med et "ja, du har vel gjort det selv" utsagn.

Service, er det for mye forlangt?

 

 

Slenger med noen linker, for de som bryr seg:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article837685.ece

 

http://news.com.com/FAQ+Sonys+rootkit+CDs/..._3-5946760.html

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

når det gjelder priser, så er f.eks Autocad priset til ca. 41000,- kroner, det er et program som mange skoleelever hadde hatt nytte av ikke minst for å tilegne seg kunnskaper til bruk i arbeidslivet.

 

http://www.designdata.no/Autocad.htm

 

Photoshp ligger på ca. 7500,-

 

https://store2.adobe.com/cfusion/store/html...tionMethod=FULL

 

Office 2007 ligger på ca. 3500,-

 

http://itpro.no/art/8835.html

 

Kort sagt, man betaler veldig mye penger for programvare.

Dette mener jeg er en vesentlig årsak til at det piratkopieres så mye.

 

Å blande inn narkotika i debatten er for dumt.

Jeg sammenlignet en lovlig vare.

Ta et eksempel til: Jeg kjøper en falsk rolex i Thailand.

Skal jeg fengsles i norge for det?

 

Den overvåkingen som advokatfirmaet gjør er akkurat det samme som om jeg skulle stillt meg opp i hagen til naboen med et videokamera og filmet sexlivet deres i tilfelle de hadde sex med mindreårige.

Hadde jeg filmet tilstrekkelig mye sex i tilstrekkelig mange hus så ville jeg sikkert før eller siden truffet på noe snusk.

Har jeg så gjort en god jobb jeg kan være stolt av??

 

Et annet problem jeg kom på nå er også at advokatfirmaet har et utpressmiddel.

Hva om de ringer til en 16 åring og sier som så: Vi vet at du har lastet ned en film. Sett inn titusen på kontoen vår, ellers melder vi deg til politiet så får du og foreldrene dine et kjempekrav i posten.

 

Videre, å si at man selv er annsvarlig for å sette seg inn i en vare man kjøper holder ikke.

Når en pensjonist ønsker å lære seg litt data og kjøper en pc, hvordan skal vi forvente at pensjonisten umiddelbart skjønner at det og det programmet er piratkopi mens det og det programmet er lovlig?

Det blir som om jeg kjøper en tv som eksploderer slik at huset brenner ned, og så skulle jeg ha skrudd opp tven og undersøkt de elektriske koblingene for å forsikre meg om at tv-apparatet var trygt i bruk?

Hallooooen?

Om jeg kjøper en pc og kommer hjem og ser at office er lagt inn blir jeg glad.

Tar jo ikke og avinnstallerer det og kjøper ny versjon i tilfelle det var en piratkopi.

Og nei, ikke alle leverer pcene med original cd eller registreringslapper eller tilsvarende, selv om det er lovlig programvare innstallert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...