Gå til innhold

kompensasjon for røddager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg er lærling som omsorgsarbeider i kommunen. Nå i jula jobbet jeg alle røde dager. Jeg mener jeg kan velge å ta bare 33% ekstra i stedet for 133% og så ta fri en vanlig hverdag i stedet, så lenge jeg ikke går i fast turnus. Noen som vet om dette stemmer?  :ermm:

7636296[/snapback]

 

De fleste arbeidsgivere krever at dette avtales på førhånd, dvs. FØR innarbeidingen foregår!

 

Forferdelig dårlig betalt for arbeide på helligdager forresten ..... (OT-beklager)

Lenke til kommentar

Men jeg fikk ikke vite hvordan jeg skule jobbe i jula før ei uke før jul. Sjefen mener at ettersomjeg er lærling, så er det ikke forskjell på rød dager og sorte dager. At jeg skal jobbe 5 dager i uken uansett liksom. Har man ikke krav på like mange fridager som andre næringer da? Jeg mener jeg har hørt at ettersom jeg ikke har turnus, så skal jeg ikke jobbe på røddager....

Lenke til kommentar
Men jeg fikk ikke vite hvordan jeg skule jobbe i jula før ei uke før jul. Sjefen mener at ettersomjeg er lærling, så er det ikke forskjell på rød dager og sorte dager.  At jeg skal jobbe 5 dager i uken uansett liksom. Har man ikke krav på like mange fridager som andre næringer da? Jeg mener jeg har hørt at ettersom jeg ikke har turnus, så skal jeg ikke jobbe på røddager....

7636431[/snapback]

 

alt jeg kan si, er at arbeidsmiljøloven gjelder såvidt jeg vet bare man er i arbeide, den gjør ikke forskjell på lærlingearbeid, og *vanlig* arbeid!

 

Om du har en fagorganisasjon(fagforening) på stedet du jobber, kan du jo spørre dem om råd, de vet vanligvis hva du har krav på i din spesifikke situasjon !

Lenke til kommentar

Hei igjen. :)

 

Jeg tok det opp med tillitsvalgt på jobb, og hun tok en prat med sjefen.

Jeg hadde krav på å få avspasere de røde dagene, og sjefen ringte meg å beklaget at hun trodde jeg ville ha pengene i stdete, fordi hun aldri hadde opplevd at lærlinger ville ha fri i stedet. Derfor fikk jeg penger for dette utbetalt i lønn i desember. HUn skulle ta det til etteretning til senere lærlinger, og jeg kan få velge å avspasere senere, og betale tilbake pengene..

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hei igjen.  :)

 

Jeg tok det opp med tillitsvalgt på jobb, og hun tok en prat med sjefen.

Jeg hadde krav på å få avspasere de røde dagene, og sjefen ringte meg å beklaget at hun trodde jeg ville ha pengene i stdete, fordi hun aldri hadde opplevd at lærlinger ville ha fri i stedet. Derfor fikk jeg penger for dette utbetalt i lønn i desember. HUn skulle ta det til etteretning til senere lærlinger, og jeg kan få velge å avspasere senere, og betale tilbake pengene..

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg.

 

:thumbup:

7643373[/snapback]

 

Det er selvsagt bare hyggelig kan du skjønne ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...