Gå til innhold

Lysdimmer som motorstyring?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte for et par-tre år siden en eletrisk bil til barna mine. Den har et 12V batteri og en liten 12V motor i hvert bakhjul. Bilen har to trinn forover og en bakover. Gasspedalen er bare en bryter og har ingen form for hastighetsregulering. Desverre begynner denne bryteren å bli slitt for i noen tilfeller stopper bilen helt plutselig men kan like plutselig begynne å kjøre igjen. Det kan virke som en eller flere løse koblinger, men jeg har gått gjennom alle koblingene og finner ingen feil der. Derfor tror jeg at bryteren har dårlig kontakt internt. Jeg kunne sikkert forsøkt å bytte selve bryteren, men kunne tenkt meg å lage en trinnløs fartsregulering i stedet.

 

Jeg forsøkte med en hastighetsregulering fra en 18V batteridrill som så ut til å fungere greit når jeg kjørte motorene uten belastning. Men når jentene skulle prøve så gikk det helt fint noen minutter før bilen gikk dårligere og det luktet "svidd elektronikk" av bilen. Da jeg kjente på regulatoren var denne naturligvis glovarm. Jeg koblet derfor ut denne og koblet bilen tilbake til orginal som igjen resulterte i disse irriterende plutselige stoppene.

 

Derfor lurer jeg på om noen vet om en billig lysdimmer som kan brukes som regulator eller om det finnes en annen billig og relativt enkelt alternativ? Jeg kan godt lage kretskort og lodde, men totalt bør ikke løsningen overstige 5-600kr. I tillegg kunne det vært greit om delen/e kunne skaffes i Norge slik at jeg slipper å bestille fra utlandet.

 

Bilen er lik denne og ble kjøpt på Toys'r'us

5693974.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Derfor lurer jeg på om noen vet om en billig lysdimmer som kan brukes som regulator eller om det finnes en annen billig og relativt enkelt alternativ? Jeg kan godt lage kretskort og lodde, men totalt bør ikke løsningen overstige 5-600kr. I tillegg kunne det vært greit om delen/e kunne skaffes i Norge slik at jeg slipper å bestille fra utlandet.

7634866[/snapback]

 

Nei. Lysdimmere er laga for vekselstraum, og er basert på triac. Dersom du prøver en slik på likespenning, vil bilen ha ett stille: på, og du må kople frå batteria for å stoppe den igjen... Så det er ikkje råd å bruke.

 

Det du må bruke er noko som skrur av og på straumen i passeleg korte perioder trur eg.

 

Det kan lagast ved hjelp av 555 og nokon heftige FET-transistorar til dømes...

Lenke til kommentar

Glem lysdimmeren.

Den fungerer ved og klippe opp sinuskurven som du for øvrig mangler på 12V batteriet til bilen.

Regner med at regulatoren var fra en billigskrumaskin på 18V av typen powerline eller annet remaverktøy.

Kommer du over en proff skrumaskin som batteriene har dødd på (Dewalt, metabo, hilti.....) så vil nok den holde om den tåler strømtrekket da.

Er det ikke oppgitt hvor mye strøm bilen trekker i manualen?

Om det er det så skulle det bli enkelt og finne ut av.

Lenke til kommentar

tipper ampen blir for høy og det er grunnen til at bryteren blir slitt.

 

det du trenger er en høyampers motorstyrer, som de du finner til elektriske sykler fex.

 

håndverktøy har som regel ganske lav amper, da total watt sjelden er over 400W.

 

lykke til, sikkert noen elektrikere her som kan foreslå noe enda bedre.

 

ps du kan jo lage en relestyrt bryter da, og gå ned på styrestrømmen.

Endret av minimum payne
Lenke til kommentar

Med tanke på at det er lavspenning DC, og et rimelig høyt strømtrekk, så vil jeg tro at en DC motorstyrer basert på noen kraftige mosfets og PWM fra en timer eller mikrokontroller er eneste brukbare løsning ja.

I første omgang vil jeg tro du er nødt til å finne ut hvor mye disse motorene trekker.

Denne motorstyreren hadde nok vært kjekk http://www.futurlec.com/DC_Opto_Motor.shtml men den tåler nok dessverre alt for lite strøm for ditt bruk. Tror jeg ville prøvd å finne noe lignende, men kraftigere, og så styrt dette med pwm.

Lenke til kommentar

Tror dette kanskje kan koste litt mer enn bilen i seg selv om du ikke er så flink med elektronikk.

 

som nevnt før er det ikke mulig å benytte en vanlige dimmer, da den er avhengig av vekselspenning for å virke. Jeg synes du skal dra på biltema eller lignende å kjøpe deg et multimeter eller enda bedre et amperemeter og måle på ledningene når motorene går, og se hvor mye strøm de trekker! det forteller deg litt om hvor kraftig den "regulatoren" du trenger må være. kanskje kan du lage en innretning som gjør at når pedalen eller knappen for at motorene skal gå, trykkes inn, så presses to slike regulatorer som du har brukt før inn, slik får du halvert belastningen på den enkelte?

 

Elektriker Tormod;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...