Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får feilmeldinger under xp instalasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem med sata hardisken min, har instalert driveren og den ligger under maskinvarer.

MEN den ligger ikke under hardisker men disketstajoner :hmm:

 

Har prøvd meg litt fram selv men fikk det ikke til.

 

Prøvde å instalere xp på sataen men fikk beskjed om at det ikke var noen harddisk koblet til.

 

HJELP!

Endret av Hk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du kan ikke bruke minnepenn. Det er en stor begrensning i XP sin installasjonsrutine. Man MÅ ha driverne liggende på en diskettstasjon for å kunne installere windows på en harddisk hvor driverne ikke allerede er integrert i windows.

 

Men programmet n-lite kan hjelpe deg hvis du har en cd-brenner og et program til å lage en cd-plate til iso-fil samt et program til å brenne iso-fila.

 

Hvis du lurer på hva n-lite er for noe, så er det bare å lese her.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Pcen har funnet hardisken nå :D

MEN så dukka det selvfølgelig opp et problem til :cry:

formaterte hardisken og skulle legge inn xp.

Det kommer opp en feilmelding om at loggfilene eller noe er galt :hmm: også kommer det opp at det mangler noen filer

Lenke til kommentar

Hm, merkelig det der.

 

Du er helt sikker på at harddisken virker som den skal? Hvis du må installere windows på nytt, så formater den ordentlig -ikke quick-format-.

 

Problemet kan også være at du bruker en driver du tror er rett, men så er det feil likevel. Kanskje en gammel utgave eller at den tilhører et produkt som nesten heter det samme.

 

Og så kan det være noe galt med CD-rommen. Dvs at når du installerer windows så blir enkelte filer korrupte. Eneste svakhet med denne hypotesen er at det skjer så å si aldri.

 

Det du også bør sjekke er ram. Korrupte ram-brikker kan føre til alle tenkelige feilsymptomer. Et vanlig symptom er at filer blir korrupte når du kopierer dem fra et medium til et annet. Så sjekk minnet på maskinen. Til det anbefaler jeg programmet Memtest86+. Du kjører det enten fra floppy eller cd-rom.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en diskett med sata drivere. Det skal være riktige drivere fordi jeg satt inn driver cden som følgte med hovedkortet, og den la inn de driverne jeg trengte på en diskett.

Jeg trykker på F6 når jeg skal instalere xp, og da kommer det opp om jeg har en diskett med drivere. Jeg setter in disketten og alt går som det skal. Velger 32bit fordi 64bit funker ikke :thumbdown:

 

formaterer hardisken ordentlig ikke hurtig.

Men når den er ferdig med formateringa og jeg kommer inn på den blå skjermen hvor xp blir lagt inn så kommer det at det magler SiSRaid2.sys og noen andre satat drivere :hmm:

Men jeg skjønner ikke for den godtok de dreiverne under formateringa.

 

Har prøvd flere oprativsystem men får samme meldinga på alle :cry:

 

Hva skal jeg gjøre??

er hardiske defekt??

 

HJELP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...