Gå til innhold

kjøp av nytt kamra


Anbefalte innlegg

hei..

 

familien min skal kjøpe nytt speilrefleks kamra.

 

så vi grunner på om noen kan hjelpe oss litt.

 

vi har tenkt på en pris rundt 8000 kr.

 

hva er det beste kamra rundt denna prisen? og hva som er med?

 

vi håper noen kan hjelpe oss...

Endret av larsi111
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei..

 

familien min skal kjøpe nytt speilrefleks kamra.

 

så vi grunner på om noen kan hjelpe oss litt.

 

vi har tenkt på en pris rundt 8000 kr.

 

hva er det beste kamra rundt denna prisen? og hva som er med?

 

vi håper noen kan hjelpe oss...

7624035[/snapback]

Hva skal kameraet brukes til?

Er du nybegynner?

Lenke til kommentar

Canon EOS 400D med minnekort og uv-filter får du for rett under 8000. Sjekk lefdal dått no. Mange har kritisert ergonomien til dette kameraet, men jeg synes ikke det er noe å utsette på. Greit nok at det er mindre, men jeg har normale hender og synes ikke det er er noe å utsette på. Desuten er det mindre og lettere en Nikons alternativer, derfor kan det tenkes at man oftere tar det med seg ut på tur.

 

Mange sammenligner EOS 400D med Nikons D80. Nikon kommer ofte ut med seieren, men dette kameraet koster jo også en del mer (1500-2000 kr mer). Da tenker jeg at det er veldig postivit for EOS kameraet at det faktisk blir sammenlignet med et kamera som er såppass mye dyrere =).

 

Canon EOS 400D er også bedre på høyrere ISO (mindre kornete enn de alternative Nikonkameraene. 400D har også innebygget autofocusmotor. Dette er noe det rimeligere Nikon D40 mangler, og du er da avhengig av at objektivet har en god autofocusmotor. D40 er igjen litt billigere enn 400D (1000 kroner ca).

 

Som du sikkert har skjønt har jeg Canon 400D og er storfornøyd med det =) Om du gjør mye beskjæringer og slike ting, har Canon også den fordel av å ha en 10,1 megapixel bildesensor, uten at dette gjør så mye med bildekvaliteten i den forstand. Men du får som sagt bedre kvalitet på større utskrifter.

 

EDIT: Jeg har også nettopp begynt med speilrefleks, derfor liten kunnskap på området. Men dette er i allefall inntrykket jeg sitter igjen med =)

 

Og som posten nedenfor sier: Stikk innom en fotobutikk og kjenn på kameraene.

NB: Ikke kjenn på kameraer du uansett ikke skal kjøpe, da blir du bare frista til å bruke mer penger enn du/dere har :p

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Du kan også tenke på det at selv om man har 8000kr til rådighet er det ikke nødvendig å finne et kamera til den prisen. Det påløper gjerne endel andre utgifter som fort blir endel penger av.

 

Feks: Bæreveske, uv-filter, minnebrikke, ekstra batteri, stativ, ekstra optikk osv. Alle disse tingene er selvsagt ikke "musts", men kan gjøre at man bruker kameraet mer og får mer glede av det.

Lenke til kommentar
Desuten er det mindre og lettere en Nikons alternativer, derfor kan det tenkes at man oftere tar det med seg ut på tur.

 

Njaaaa, er det ikke omtrent akkurat like stort som D40 da? Det er tydelig at du er storfornøyd (på grensen til fanboy) med ditt nye apparat, men det fins jo alternativer. Jeg ville nok anbefalt et Nikon D40, da jeg synes det virker som et utrolig brukervennlig og flott nybegynnerapparat. For eksempel kan det kjøpes på fotovideo.no med et minnekort og en liten kameraveske til 5995 kr.

 

For totale nybegynnere anbefaler jeg å kjøpe det billigste, uansett om det gjelder pcer, kameraer eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar
åååå, hadde ikke du sakt det nå, så hadde 350d vært på vei hjem til meg...

;)

7628389[/snapback]

Men jeg sier jo ikke at 350D er et dårlig kamera fordet! Men hadde jeg hatt pengene ( noe du ikke har nett nå?) ville jeg tatt 400D. Men har testet 350D flere ganger og min konklusjon er: Raskt kamera, lett å lære, litt liten størrelse, men OK, grei søker, ikke dårlig men ikke bra heller, god autofokus ( bedre enn på mitt kamera selv med et dyrere objektiv vs kit til canon) osv. Det er absolutt et bra kamera, og har du ikke pengene helt til et 400D enda ville jeg også tatt 350D viss Canon var mitt valg!

Lenke til kommentar

Jeg ville ha anbefalt en Nikon D50 selv om dette sammen med Canon 350 er en utgående modell, koster litt over 5000. Nikon D50 har en god og rask autofokus, rask oppstart, meget bra batterikapasitet og en bedre skjerm enn Canon 350. Men i tillegg til kameraet vil du trenge en minnebrikke ( ca 500-800 kroner), en UV filter (200-800 kr), en sekk/bag (300 til tja 1000-1500) og du vil da raskt nærme deg grensa på 8000 kroner. Kit objektivet til Nikon D40/50 er bedre enn Canon 350/400.

Lenke til kommentar
yes - sandisk er fine.

 

Du kan se her http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-8478 at der ikke er meget vundet i hastighed ved at købe modellen dyrere (extreme)

7631597[/snapback]

 

Dessuten skriver vel kamera til eget minne først og deretter lagrer på minnekort, så med mindre man skal ta 50 bilder på en gang med 3 bilder per sekund vil man neppe merke den helt stor forskjellen på de rådyre og de nest beste som koster det halve...

Lenke til kommentar
og lysere søker , som faktisk er bedre enn den som står i 30D til noen tusenlapper mer!

Det der må nok være smak og behag om det er noe å bry seg om i det hele tatt. Søkerne i både 350D og 400D er små i forhold til 30D. At noen av dem er spesielt mørke eller lyse har jeg aldri lagt merke til. Vanskelig for manuell fokus med 350D/400D. Jeg hadde ikke byttet.

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...