Gå til innhold

Billig & bra tele (ca 300mm + converter) til amatø


Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til et billig men allikevel greit bra telelinse på ca 300mm og evt. en converter slik at jeg får ytterlig tele?

 

Jeg har nettopp startet å interessere meg for foto og har gått til innkjøp av et digitalt slr (400D). Har i dag kun kit linsa. Hva anbefaler dere å kjøpe i første omgang? Vil ha telelinse før jeg kjøper mer lyssterke normalobjektiver.

Eller hva sier dere om denne tankegangen?

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

Ja, denne,

 

Sigma 70-300 4-5.6

 

koster jo nesten ingenting, og det kan jo være en bra start?

Den er selvfølgelig ikke det beste man får, men hvis det skulle være billigst mulig..

 

Ellers har Canon også en, enda rimeligere:

 

Canon 75-300 4-5.6

 

Skal du ha noe mere lyssterkt går dessverre prisen i taket;)

Med noen av disse objektivene står du dessverre ikke i grålysningen og knipser flotte bilder av kongeørnen i flukt. Det vil det ikke være nok lys til.

 

Men det er vel en ok start?

 

Mvh,

Tore Stabell

Lenke til kommentar

tja,

Sigmaen har jeg selv (den kan du godt få kjøpe;) får veldig god kritikk (til prisen)

ved 70mm og oppover. På 300 mm merker man vel at den ikke koster 15000.

Men skarp i senter i all fall:

 

Sigma 70-300

 

Canon'en har dessverre fått lunken mottakelse, f.eks her:

 

Canon 75-300

 

Så en lyssterk zoom koster dessverre skjorta.

Men med Sigmaen kan du ta flotte bilder - men det må være lyst nok.

Og så kan du senere legge masse penger i et mere lyssterkt objektiv - hvis interessen og økonomien er der.

 

Lykke til!

 

Mvh,

Tore Stabell

Lenke til kommentar
kansje Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2  går oxo an?

 

legger ved ett bilde tatt av Tamron ved 300mm, med sony bildestabilisator

 

iiij328614.jpg

7619722[/snapback]

 

Det siste bildet der... er det virkelig tatt med det Tamron objektivet ? Er det du som har tatt det ?? Jeg fåt ICKE tatt bilder som er i nærheten så skarpe med mitt :) Da med blender rundt 11. Om det er du som har tatt bilde, hva er exif-data for det bildet ? Mulig mitt objektiv er en dårlig utgave av ett dårlig objektiv, må nesten vurdere å bytte det da!

Lenke til kommentar

Men tilbake til topic; mitt camera (eos 400D) har jo ikke bildestabilisator i huset, derfor er jeg avhengig av et objektiv med dette. Når jeg skal ha tele på 300mm, er det et must med bildestabilisator når kameraet også skal brukes håndholdt? Hvor mye ekstra må man regne med om man vil ha et IS objektiv?

Lenke til kommentar

Uden image stabiliser er en gylden regel, at din lukketid skal være mindst 1/ "Brændvidden". (f.eks. brændvidde 300 mm = mindst 1/300 i lukketid) gerne over 1½-2 x brændvidden.

 

Jeg plejer at tilstræbe over 1/500 til ting i bevægelse (det er dyr generelt) til flyvende fugle gerne 1/800-2000. Jeg kører normalt blændeprioritet (AV) og tilpasser iso, så lukketiden passer til tommelfingerreglen. Når jeg skyder håndholdt, så vil jeg helst op i nærheden af 1/1500-2000.

 

Når jeg bruger teleconverter og dermed ender på 560 mm bruger jeg helst stativ og helst "spejllås" der bevirker at spejlet klapper op 2 sekunder før billedet tages. Dermed undgår man at rystelser fra spejlet går ud over billedet. Det kan også bruges ved billeder med lang lukketid f.eks. stjernebilleder, billeder af rindende vand eller lyn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...