Gå til innhold

Nyttårssalget hos Elkjøp.


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er; hva er poenget med en kampanje? Tror hovedmålet til butikkene med kampanjer er å fylle opp postkassen min med dritt. I går limte jeg på en slik klistrelapp som skal fortelle posten at jeg ikke er interessert i reklamen, da det kun er posten som får levert reklame hos oss(låst oppgang i terasseblokk). I løpet av en normal uke får jeg sikkert nok til å fylle en handlepose, før jul var det enda mer. Synes det er rart at ikke miljøvernderpartementet ikke setter foten ned for denne typen forsøpling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enkelt og greit, det meste er ikke salg, men "kampanje".  Jeg hadde en del saker jeg ønsket å kjøpe før jul men ventet til nyttårssalget i håp om bedre priser.

Er vel 5-6 produkter jeg beit meg merke i og ingen av disse har endret pris.

Dette er elektronikk, hvitevarer kan jeg ikke svare for.. Har fortsatt de 4-5 reklameavisene fra før jul og det er ingen forskjell..

7639239[/snapback]

 

Dette kombinert med at ingen har kunnet legge frem noe tilgjengelig dokumentasjon på hva som faktisk er på salg og om det er noen reelle prisnedsettelser, tyder jo på at noen hadde rett i sine påstander om at El-kjøp har fortsatt sin uredelige praksis fra tidligere år.

Lenke til kommentar
Dette kombinert med at ingen har kunnet legge frem noe tilgjengelig dokumentasjon på hva som faktisk er på salg og om det er noen reelle prisnedsettelser, tyder jo på at noen hadde rett i sine påstander om at El-kjøp har fortsatt sin uredelige praksis fra tidligere år.

7642827[/snapback]

Bosch MUM7230 kjøkkenmaskin kan vel sies å være på tilbud. Men denne kostet også det samme før jul.. Så ikke salg der heller gitt... Og det er vel det eneste eksempelet jeg finner på et BRA tilbud på Elkjøps nyttårs"salg".

Lenke til kommentar
Dette kombinert med at ingen har kunnet legge frem noe tilgjengelig dokumentasjon på hva som faktisk er på salg og om det er noen reelle prisnedsettelser, tyder jo på at noen hadde rett i sine påstander om at El-kjøp har fortsatt sin uredelige praksis fra tidligere år.

7642827[/snapback]

Trådstarter bruker ordet "salg" i sin uvitenhet. Å spørre om det beste tilbudet er IKKE det samme som å spørre om det produktet som er mest prisnedsatt. Et tilbud er et tilbud uansett om det koster det samme nå som før eller ikke. Et tilbud er noe man tilbys. Det er klart at mange her inne ikke klarer å skille mellom "tilbud" og "salg". Trådstarter spør om "de beste tilbudene". Ikke om de produktene som er mest nedsatt.

 

Dessverre er det flere her inne som ikke følger min anmodning om å holde tråden on-topic. Uavhengig av om de forstår meningen med tilbud eller ikke, vil advarsler nå deles ut på bakgrunn av at de ikke følger moderators anmodning, og dette vil også skje de som fortsatt ikke tar pointet.

 

I tillegg er min anmodning diskutert her, fremfor kun i PM. Dette slås det også ned på.

Lenke til kommentar
Trådstarter bruker ordet "salg" i sin uvitenhet. Å spørre om det beste tilbudet er IKKE det samme som å spørre om det produktet som er mest prisnedsatt. Et tilbud er et tilbud uansett om det koster det samme nå som før eller ikke. Et tilbud er noe man tilbys. Det er klart at mange her inne ikke klarer å skille mellom "tilbud" og "salg". Trådstarter spør om "de beste tilbudene". Ikke om de produktene som er mest nedsatt.

7644855[/snapback]

 

Nå tror jeg nok trådstarter selv kan gjøre rede for hvor uvitende han eventuelt måtte være. Det skal imidlertid mye fantasi til å tolke hans spørsmål som du gjør. Han spør altså om hva som er de beste tilbudene under nyttårssalget hos El-kjøp. Jeg tror nok de fleste oppfatter det som: "Hva er billigere nå enn før?", ikke "hva har vært billig hele tiden". Bruken av begrepet "tilbud" i forbindelse med salg innebærer at det har vært foretatt en reell prisnedsettelse. Det er fortsatt ikke noen tilgjengelig dokumentasjon på at det har vært foretatt noen reell prisnedsettelse, så svaret til trådstarter er fortsatt det samme: Det er ikke noe nyttårssalg hos El-kjøp.

Lenke til kommentar

kjeklulf: Problemene ligger akkurat nettopp i ordet "dokumentasjoN".

 

Kan noen av dere dokumentere at dette ikke er et salg? At prisene er høyere enn før? At Elkjøp tjener ENDA mer penger på å selge på "salg" enn på alle sine andre "salg?

 

Det er dere, anklagerne, som må fremlegge dokumentasjon, jeg har selv jobbet i Elkjøp (ikke lengre, jeg sa opp og tok med meg 7 andre ansatte pga en håpløs varehussjef), og jeg vet godt hvordan systemet er lagt opp. Det er også flere på dette forumet som jobber hos Elkjøp, Lefdal, Expert, Elprice o.l. som også har det samme "salget" som dere sier, der kan dere jo forhøre dere litt mer.

Lenke til kommentar

Det er du/dere som hevder at det er et reellt salg. Jeg hevder at det ikke kan dokumenteres at det er det. Det er ikke mulig å frembringe noe dokumentasjon annet enn ved å sammenlikne pris for pris med tidligere brosjyrer. De som har gjort det har ikke funnet noen reelle prisnedsettelser. Hvis det er et reellt salg må kundene kunne ha mulighet til å sammenlikne, det er nettopp poenget i vedtaket fra FO som det er referert til tidligere. Så lenge denne dokumentasjonen ikke foreligger er det ikke noen grunn til å anta at det er noe salg.

 

Hvis det er et reellt nyttårssalg med nedsatte priser bør det være lett å legge frem tilgjengelig dokumentasjon på det? Hva tror du grunnen er til at El-kjøp ikke dokumenterer det du hevder er reelle prisnedsettelser?

 

Hva gjelder de andre kjedene foreslår jeg at de holdes utenfor diskusjonen, poenget er det eventuelle "nyttårssalget" hos El-kjøp.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke alltid alt i en brosyre er satt ned fra prisen som var uken før, men det er vel ikke alltid man reklamerer med salg på varene? (snakker generelt om DM'er)

 

Hvertfall slik det er der jeg jobber så er det noen ting det er "fast lave priser" på. Det er stort sett tilbehør som minnekort og CD-R f.eks...

Produkter som mobiler og data'er (som jeg holder på med mest) skifter ofte pris. Mobilveggen's priser blir oppdatert nå i desember/januar 1-2 ganger i uka. Normalt sett hver torsdag (resten av året). Prisene svinger opp og ned avhengig av kampanjer.

 

Det som såklart er missvisende er hvis noen skriver SALG (med store bokstaver) og det er bare et par produkter som er satt ned, men tror ikke det forekommer så ofte lenger... eller!?

Lenke til kommentar

Jobber selv i Elkjøp. Hos oss er det vanlig praksis at når varen ikke lengre er i DM'en (elkjøp avisa) så priser vi som regel varen opp. Hvor mye det er varierer avhengig av hvor bra tilbudet var i avisa. Selvfølgelig kan også varer bli stående til samme pris som i tilbudsavisen lengre.

 

Elkjøp bruker normalt å ha hovedkampanjer. Dette er kampanjer som stort sett varer i en månde, med en del like priser fra uke til uke, men samtidig litt variasjon i utvalget i DM'en. Neste månde etter det igjen er det som regel fra scratch igjen når det kommer til hva som er i avisa.

 

Så man kan si at man har "tilbud" i en månde.

Lenke til kommentar

Dette høres jo ut til å være et soleklart brudd på vedtaket fra FO som det er vist til tidligere i tråden:

 

Med hjemmel i markedsføringsloven § 14, jf. §§ 2 og 3, forbyr Forbrukerombudet Elkjøp Norge AS ved styrets formann, i markedsføring å benytte uttrykk som "salg", "utsalg", "pris nå", "nå kr", og lignende formuleringer som gir inntrykk av at prisene er satt ned, uten at det framgår hvor stort avslag det er tale om ved angivelse av før- og nåpris eller ved annen like tydelig angivelse.
Lenke til kommentar
Joda, det kan godt hende det er billig men du har ikke noen mulighet til å kontrollere om det faktisk er en reell prisnedsettelse fra tidligere (=salg). Det er denne praksisen som blir kritisert.

7646028[/snapback]

 

Ville du heller hatt falske førpriser, noe som ganske mange andre butikker har en del svinn i skogen på.

 

Det er jo faktisk opp til kunden å vurdere om det er et godt tilbud eller ikke, uavhengig om det står førpris. Personlig så synes jeg at hvis det står et tilbud med en førpris så vil personen sin prisbevisthet ovenfor andre svekkes. Dette siden folk da blir blendet av det utrolig gode "tilbudet" som man har 50% eller "spar 200 kr", og fort kan unnlate å sjekke priser andre steder.

Lenke til kommentar

Alternativet er ikke å bytte ut en gal praksis med en annen gal praksis. Jeg er selvsagt klar over at enkelte bruker denne praksisen men det er like ulovlig og flere av de store kjedene har fått vedtak mot seg i FO angående akkurat dette. Hvis de oppgir en før-pris skal det være en reell pris som varen faktisk har blitt solgt til.

Lenke til kommentar
Joda, det kan godt hende det er billig men du har ikke noen mulighet til å kontrollere om det faktisk er en reell prisnedsettelse fra tidligere (=salg). Det er denne praksisen som blir kritisert.

7646028[/snapback]

 

Jeg kjøpte en multifunksjonsskriver hos Elkjøp i dag til 1995,- HP 6180 m wlan. det er 250 kr billigere enn noen annen butikk har den til.

Vet ikke med dere andre, men for meg er førprisen revnende likegyldig. Jeg kjøper aldri noe på bakgrunn av hva det har kostet, for meg er prisen på kjøptidspunktet viktigere enn om den er nedsatt 40 kr. At prisen på et produkt endres, betyr bare at konkurransen virker, og det er vel det vi vil ha?

Lenke til kommentar
Joda, det kan godt hende det er billig men du har ikke noen mulighet til å kontrollere om det faktisk er en reell prisnedsettelse fra tidligere (=salg). Det er denne praksisen som blir kritisert.

7646028[/snapback]

 

Jeg kjøpte en multifunksjonsskriver hos Elkjøp i dag til 1995,- HP 6180 m wlan. det er 250 kr billigere enn noen annen butikk har den til.

Vet ikke med dere andre, men for meg er førprisen revnende likegyldig. Jeg kjøper aldri noe på bakgrunn av hva det har kostet, for meg er prisen på kjøptidspunktet viktigere enn om den er nedsatt 40 kr. At prisen på et produkt endres, betyr bare at konkurransen virker, og det er vel det vi vil ha?

7695103[/snapback]

 

Den printeren har gått til 2500 - 2999,- før

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...