Gå til innhold

problemer med 5.1 lyd


Anbefalte innlegg

Hei!

Som topic sier så har jeg et surround problem her..

Har en pc med et creative SB live 5.1 digital kort.

Og en kenwood surround forsterker, med coax inngang.

jeg har koblet en vanlig stereokabel med mini jack i ene enden og 2 phono plugger i andre enden, ifra digital ut på lydkort til digital inn på reciever.

Når jeg krysser av for digital lyd ut og kjører lyd test så får jeg lyd i front left og right som jeg skal, men ikke i noe annet.

Hvis jeg bytter til den andre phono pluggen får jeg lyden ifra rear left og right i front høytalera.

 

men får ikke lyd i center eller bakhøytalere..

 

Noen som har tips? har lastet ned drivere ifra creative sine sider.. ikke verdens nyeste akkurat men..

 

Har et noe defekt audigy 2 kort liggende som jeg kan prøve hvis ingen her kan hjelpe.

 

PS, har prøvd å sette reciver'n på digital manual, og full auto uten problemer.. tror problemet er på pc eller lydkort.. for optisk digital inngangene på reciver'n er tilkoblet en dreambox og en xbox, og disse får full surround uten problemer (full auto som innstilling).

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ingen kabler med minijack i ene enden og kun 1 phono plugg i andre enden..

 

men har bytta til audigy 2 kortet nå, da klarte jeg å få lyd i center (men tror det kan være fordi at jeg fikk satt recivern over på dsp modus, lyden ble veldig skurrete også.. men skal legge inn kortet på nytt.. og heller bruke orginal driver'n ifra cd'n.. for der følger det med litt mer programvare, den jeg lastet ned ifra creative var grei nok, men manglet lyd test..

 

men en ting.. det ser ikke ut til at surround recivern mottar signalet orntlig.. den reagerer når jeg bytter mellom lyd formater på kortet, men den slår ikke over på dolby digital på filmer/spill.. men bruker jeg xbox eller dreambox som begge er tilkoblet med optisk digital kabel slår den over på dolby digital med en gang.

 

men,men.. skal prøve mer i morgen.. skal se om jeg finner igjen en phono "omkobler" så jeg får begge phono pluggene over til en.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd litt mer.. fant en mini jack til phono adapter (mono).

Denne hjalp ikke noe.

Prøvd å legge inn kortet med orginal driver plata, det hjalp heller ikke.

har prøvd et høyttaler sett med innebygget forsterker, fikk lyd i front og sub der også, men ikke resten av kanalene.

 

Pc'n er stillt inn til å sende ut 5.1 signal, og kun digital ut.

Når jeg bytter mellom 48khz og 96khz så bytter forsterker'n modus.. men lyden blir det samme :thumbdown:

Det er også akkurat det samme om jeg har lydkortet på "Dolby Digital (AC-3) Decoder" eller om jeg setter den på SPDIF Passthrough..

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Har valgt høyttaler oppsett i innstillingene til kortet, har satt det til 5.1 output, og "only digital output"

Regner med at det er rett?

For som sagt, når jeg kjører lyd test får jeg lyd i front høytalere, men ikke center og bak. sub funker sammen med front, men ikke med noe annet.

 

Dette skjer samme om jeg kobler til surround reciver'n eller til dette sony høyttaler settet jeg har her.

 

Regner med at det går å sende et 5.1 signal via en coax kabel?

eller via en mono minijack til phono adapter, for så å bruke en vanlig phono kabel mellom adapteren og reciver (som jeg har gjort)?

 

Jeg har også prøvd å bruke en vanlig minijack til 2x phono kabel, da fikk jeg som sagt lyden ifra bak høytalerne i den ene pluggen og front i den andre.. men alt ble spillt av i front høytalerne uansett. og hvis jeg koblet sammen disse 2 phono pluggene fikk jeg ikke signal i det hele tatt, for da gikk reciver'n over på analog.

Lenke til kommentar
Hei!

Som topic sier så har jeg et surround problem her..

Har en pc med et creative SB live 5.1 digital kort.

Og en kenwood surround forsterker, med coax inngang.

jeg har koblet en vanlig stereokabel med mini jack i ene enden og 2 phono plugger i andre enden, ifra digital ut på lydkort til digital inn på reciever.

Når jeg krysser av for digital lyd ut og kjører lyd test så får jeg lyd i front left og right som jeg skal, men ikke i noe annet.

Hvis jeg bytter til den andre phono pluggen får jeg lyden ifra rear left og right i front høytalera.

 

men får ikke lyd i center eller bakhøytalere..

 

Noen som har tips? har lastet ned drivere ifra creative sine sider.. ikke verdens nyeste akkurat men..

 

Har et noe defekt audigy 2 kort liggende som jeg kan prøve hvis ingen her kan hjelpe.

 

 

er det ikke sånn att den grønne er front , også er det 2 andre som er back og senter, ?? mener og husker det fra gamle anlegge til far .

 

PS, har prøvd å sette reciver'n på digital manual, og full auto uten problemer.. tror problemet er på pc eller lydkort.. for optisk digital inngangene på reciver'n er tilkoblet en dreambox og en xbox, og disse får full surround uten problemer (full auto som innstilling).

7602645[/snapback]

Lenke til kommentar

det samme skjer uansett, eneste som recivern reagerer på er når jeg bytter mellom 48khz og 98khz.. da bytter den modus eller noe.. og det kommer opp 98 khz på displayet.

 

Og det hjelper heller ikke noe om jeg endrer på på decoder instillingene til lydkortet.

Lenke til kommentar

Ingen andre som har noe forslag?

Har en siste utvei som kanskje kan gå.. for dette er en shuttle pc, og det sitter en digital optisk port i fronten som jeg tror er en utgang :hmm: men skal jeg bruke den så må jeg koble om hele anlegget omtrent.. men,men.. da mister jeg surround lyd ifra dreamboxen, men med kun 3 kanaler som sender surround signal så er det vel ikke akkurat så farlig :p hehe

Lenke til kommentar

1. sørg for at spdif er aktivert i lydoppsettet ditt på pc'en

2. koble fra spdif på lydkortet til coax digital in på reciveren

3. installer ac3filter fra http://ac3filter.net/

4. konfigurer ac3filter til å sende signalet via spdif. Med en gang lydkortet merker at her er det snakk om et digitalt signal, sendes dette gjennom spdif porten. Du kan også spille av vanlig mp3. Signalet sendes også da via spdif og du får lyd, reciveren din merker at signalet ikke er digitalt og vil da slå over på dolby prologic.

5. spill av en dvd eller en ac3-divx. Nå kjenner ikke jeg reciveren din, men vanligvis vil den switche til dolby digital med en gang den mottar et digitalt signal.

 

Hvis du bruker programmet som følger med lydkortet til å teste høyttaleroppsettet blir det ikke spilt av lyd fra en digital kilde, og dermed mottar ikke reciveren din noen digitalstream.

 

Hvis du har prøvd å spille av dvd og ikke fått digitalstream, er det noen av creative kortene som krever at du kobler en 2pin kabel fra dvd-rommen til lydkortet.. mulig det er steinalder nå men..

 

Så lenge du har riktige koblinger så skal det ikke være noe problem egentlig..

 

Noen som kan rette eller tilføye litt?

 

Noen linker hvor du muligens kan plukke opp litt info:

http://www.highdefforum.com/archive/index.php/t-13323.html

http://www.xlr8yourmac.com/audio/midiman_v...view/index.html

http://www.hometheaterforum.com/htf/archiv...p/t-120954.html

Endret av Vasily
Lenke til kommentar

Skal prøve tipsene dine Vasily!

Reciver'n er en kenwood KRF-X9070D

Og kortene jeg har prøvd er 2 like SB Live! 5.1 Digital, og et av samme type men ikke helt likt dem andre. fant ikke noe orntlig driver til disse 2 første siden det var no "spesial" kort for dell eller noe.

 

Og nå sitetr det et SB Audigy 2 kort i den.

Men som sagt, har ikke prøvd tipsene dine enda. men skal gjøre det nå :)

Lenke til kommentar

Etter at jeg la inn ac3 filter og konfigurerte det fikk jeg ihvertfall surround lyd på dvd filmer :thumbup:

 

Men spill er noe annet :cry:

Har testa med trackmania united, dette har mulighet for å gi meg 5.1 lyd.

Men med dette aktivert slår ikke forsterker'n over på dolby digital.. men kjører bare stereo, og det har jeg lyden ifra "ghost bilene" men ikke min egen :no:

 

Mulig det bare er det spillet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om noen spill på PC som kjører Dolby Digital 5.1. Sett det er spill som reklamerer med surround sound via EAX eller no.. men det blir noe annet. Er ikke så oppdatert på lyd i spill, noen andre vet sikkert det..

 

Den beste lyden du vil kunne få i spill vil jeg tro er Prologic, ikke digital lyd.

 

Hvis du ikke hører din egen bil, vil jeg tro det er noe føkk med EAX

Endret av Vasily
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...