Gå til innhold

HD krasjet etter filsystemfeil-kan den reddes?


Anbefalte innlegg

Jepp, HDen min krasjet selvfølgelig...filsystemfeil som har skylden. Og selvfølgelig har jeg ikke tatt backup av dokumenter, og bilder :blush: ...nesten alle bildene mine :cry:

Er det mulig å redde ut noe av dette? Har hørt at det kan være smart å lage et image av disken, men hva gjør jeg etter dette?

Noen som har noen gode tips til å redde mine kjære bilder? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sette HDD i en annen maskin og deretter hente de ut til den maskinen. :)

Det funket ihvertfall for min del den gangen alt kræsjet.

7601313[/snapback]

 

Bare så enkelt som å sette den til slave og se om jeg rett og slett kan få "dratt" filene jeg vil ha over?

7601865[/snapback]

Ja, sannsynligvis. Jeg vil tro at det er en systemfil eller to som har blitt korrupt, slik at operativsystemet ikke kan lastes. Men mesteparten av dataene er nok i orden.

Lenke til kommentar

Ofte er slike ting svært enkelt å fikse..

 

Kjapp guide:

1. Start maskinen din på Windows XP CD-en din.

2. Last drivere etc om disken er på et RAID (F6 ved oppstart)

3. Velg "R" for å velge Recovery Console når installasjonen er ferdig lastet til første bilde

4. Velg "1" (som skal være din windows installasjon)

5. Skriv administrator passord

6. Skriv "chkdsk" og trykk enter (vent til den er ferdig med full scan)

7. Skriv "FIXBOOT" trykk enter (velg Yes for å utføre handling)

8. Skriv "FIXMBR" og trykk enter (velg Yes for å utføre handling)

8. Skriv "EXIT" og ta ut CD-en.

 

Er du heldig, så skal nå systemet ditt fungere igjen.

 

Note: både fixmbr og fixboot er ikke alltids nødvendig, men siden du ikke vet hva som er galt er det ingenting i veien for å fikse alt på en gang :)

Håper du får ting på plass igjen.

Lenke til kommentar
Håper du har rett  :w00t: Får sjekke det ut imorgen, og håpe og tro at jeg ikke blir sittende hele dagen med det. Skal gi tilbakemelding på hvordan det har gått.

7602193[/snapback]

Ja, som sagt jeg har gjort det ved flere anledninger.

7602767[/snapback]

 

Den fant ikke systempartisjonen...var jo selvfølgelig der jeg hadde alle bildene mine :cry:

Nå får jeg finne frem recovery cden igjen og så skal jeg laste opp et bilde av skjermen da. Tusen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Når du seier "recovery cd" meiner du ein cd som er laget spesielt av leverandøren av pcen? Altså at den automatisk setter opp pcen slik den var når du fekk den? Med diverse software innstalert også?

 

Det du må bruke er ein windows xp install cd, få tak i driverene til sata eller raid kontrolleren (vist du har dette, som det høyres ut som du har)

 

Deretter gå inn i recovery console, der skriver du chkdsk /r

 

Vist problemet bare er at nokre filer er blitt korrupt, så fikser chkdsk det som regel alltid.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd arconis true image 10 home. Den fikk faktisk reddet ut ganske mange filer, uten om de som lå i min mappe i documents and settings selvfølgelig. Når jeg prøver å gå inn i den mappen, blir jeg nektet tilgang. Kom opp en feilmelding under backup om at noen sektorer ikke kunne leses, men ingen feilmelding når jeg brukte recovery funksjonen. Er litt frustrerende dette her. XP cden min har jeg klart å legge et smart sted som jeg selvfølgelig ikke fant idag. Hvis jeg bruker chkdisk, blir ikke disken formatert da?

 

Edit: Bare jeg som har vært skikkelig dum rett og slett. Glemte at min konto var den eneste som var passordbeskyttet, og da må jeg også fjerne valget om å beholde opprinnelige sikkerhetsinnstillinger når jeg gjenoppretter. Bildene mine er tilbake! :w00t:

Endret av Francesca_
Lenke til kommentar

Ok, et problem løst. Alle viktige data er reddet ut av harddisken :w00t: , men så har et nytt problem oppstått. :hmm:

Når jeg prøver å kjøre chkdsk med boot fra XP cd eller diskpart med boot fra recovery cd kommer det ca halvveis før maskinen bare slår seg av.

Kan jeg bare formatere hden og så installere alt på nytt nå som data er reddet eller vil ikke det hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...