Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med UPC og Ruter\switch


Anbefalte innlegg

Hei

 

Først og fremst jeg får bare ip fra isp fra pcen jeg koblet på først (mot Upc), når jeg prøver med en annen pc får jeg ikke ny ip (selv om "hoved" pcen er koblet fra)

 

Kobler jeg på switch får igjen bare hoved pcen ip adresse. Bruker jeg min router får begge pcene ip adresse fra router dchp (lokale nettverk) men ruteren klarer ikke å hente ip adresse fra isp (UPC).

 

Så hva kan jeg gjøre for å få upc til å funke med lokalt nettverk?.

 

Om du bare har forslag så vær snill og kom med det :)

 

edit:

Har også prøvd å sette upc adressene statisk på ruter uten at det virket (merklig nokk egentlig :hmm: )

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg måtte klone mac adressen på nettverkskortet til hoved pcen, så utrolig kjipt gjort av upc.

 

Men du kommer altså lett unna dette problemet med å klone mac adressen på en statisk ip adresse (som du også kopierer fra hovedpcen). Da tror upc at det er pcen som prøver å få adresse, dermed virker det. sim sala bim

Lenke til kommentar

Jeg har også UPC med ruter tilkoblet. Har aldri hatt det problemet du beskriver, men det kan hende du hadde fått det til uten å kopiere MAC adressen.

 

Du kunne sjekket lease tiden på DHCP adressen på Pc'n som fikk den, brukt kommandoen ipconfig /release på denne Pc'n, slått den av etter at dette var gjort, koblet til ruteren, sjekket at den var satt opp til å ta i mot DHCP på WAN linken og du skulle da fått ip adresse. Evt kjørt en relase/renew fra admin vinduet på ruteren og evt også restartet kablemodemet ditt.

Lenke til kommentar
Jeg har også UPC med ruter tilkoblet. Har aldri hatt det problemet du beskriver, men det kan hende du hadde fått det til uten å kopiere MAC adressen.

7595290[/snapback]

Såvidt jeg vet så har de bare denne 'begrensningen' på de tregeste linjene.

Du vil dessuten ikke merke problemet dersom du kobler til routeren uten å bruke PC på linjen først.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Hvis du releaser ip adressen på den Pc'n som er koblet direkte til kabelmodemet nå (Hvis det er noen), kobler så bort denne Pc'n, slår av kabelmodemet, kobler til trådløsruteren, sjekker at denne ikke har noen ip adresse den har fått via DHCP allerede (Fra andre steder) evt. releaser den ip adressen den har fått, kobler til og slår på kabelmodemet. Hvis du fortsatt er inne i admin vinduet til trådløs ruteren vil du fort se om den da får ip adresse fra kabelmodemet nå.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet så har de bare denne 'begrensningen' på de tregeste linjene.

Du vil dessuten ikke merke problemet dersom du kobler til routeren uten å bruke PC på linjen først

 

Det virker flott nå med klonet mac adresse. Problemet er at om jeg kobler til router uten pc, leter upc fortsatt etter riktig mac adresse så jeg tror denne må klones uansett.

 

Helt tydelig at jeg har en linje med begrensing ja.

Lenke til kommentar

Så med GET/UPC går det ikke an og altså ha et trådløst nettverk slik at de som kommer på besøk kan koble seg opp uten videre? Må man ha på MAC filter, eller hva menes egentlig..? Han har classic (4000/600)

 

Er ute etter å sette opp en trådløs router slik at bror kan benytte sin bærbare til surfing og Xbox Live samtidig, er også kjekt at når jeg kommer på besøk kan koble meg opp på det trådløse nettet.

 

Hvis noen har et oppsett på dette som fungerer hadde det vært kjekt å fått info om hva man må skrive inn på DNS, Subnet osv for å få det til å fungere...

Lenke til kommentar

GET har en "begrensning" på de 3 rimligste abonnementene sine med at du kun får tildelt 1 dynamisk IP-adresse. Tror det fungerer slik at de logger MAC-adressen til enheten du kobler til. Hvis du da forsøker å koble til en ny enhet etter at den første er logget så kommer du ikke på. Løsningen da blir vel å release med ipconfig /release. Tipper MAC-adressen som logges blir slettet innen en viss tid hvis inaktivt, så da kan du koble til hvilken som helst maskin igjen.

 

I mitt tilfelle så koblet jeg meg først opp med laptopen for å sjekke at linja var ok. Gikk noen dager før jeg fikk routeren, men da var det bare å koble den opp mot kabelmodemet. Var på med en gang. Routeren (Linksys WRT54GS) har aktivert DHCP.

 

Deretter er det bare å koble så mange maskiner man bare orker opp på linja, både kablet og trådløst.

Lenke til kommentar
Du må sette opp routeren din som en dhcp server som deler ut ip-adresser i f.eks 192.168.0.1-192.168.0.50. Da registreres mac adressen til routeren hos UPC/GET, og du kan koble opp så mange pc'er du vil i ditt nye "intranett"

 

Det er seff slik det står, det som blir forklart i den siste tråden er nokk det korekte etter hva jeg har erfart nå. Men en løsning er det jeg alleredet ha forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...