shadow_ Skrevet 28. desember 2006 Skrevet 28. desember 2006 Hei! Jeg har en tabell som inneholder en hel haug med verdier i tillegg til et statusfelt. En record fra tabellen ser veldig forenklet ut ca sånn: <felt1><felt2><felt3><felt4><status><datetime> Status er et tall mellom 0 og 9. Problemet er at jeg ønsker å plukke ut alle recorder med status 0, men samtidig passe på at den samme recorden ikke ligger inne i databasen med en annen status. Ettersom <felt1> er primærnøkkel er denne alltid unik, mens verdiene i de andre feltene i en del tilfeller er identiske (bortsett fra status og datetime). Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke en subselect hvor jeg plukker ut recorder hvor den samme recorden ikke ligger inne med status != 0, men dette er tydeligivs ikke støttet før enn i MySQL 4.1.x Databasen jeg bruker kjører versjon 4.0.18 Alle forslag mottas med takk
roac Skrevet 28. desember 2006 Skrevet 28. desember 2006 (endret) Under finner du testscenario som fungerer i SQL Server og gjør det du ønsker, med join: use tempdb; go create table Test ( id int identity, verdi1 int, verdi2 int, status int ); go insert into test values (1,2,1); insert into test values (2,3,1); insert into test values (3,4,2); insert into test values (3,4,4); insert into test values (1,2,0); go select t1.* from test t1 left outer join test t2 on (t1.verdi1 = t2.verdi1) and (t1.verdi2 = t2.verdi2) and (t2.status = 0) where t2.status is null; Underspørringer kan ofte skrives om til joins, og som oftest har dette positiv innvirking på ytelsen. Endret 28. desember 2006 av roac
shadow_ Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Skrevet 29. desember 2006 Takker og bukker! Ser veldig bra ut!
roac Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 Takker og bukker! Ser veldig bra ut! 7597838[/snapback] Bare hyggelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå