Gå til innhold

billig og støysvak vannkjøling for nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hater å måtte innrømme det, men jeg har ikke peiling på vannkjøling. Jeg vil ha ett sett som er prisgunstig og støysvakt. Skal ikke klokke til månen, men vil ihvertfall klokke hk litt. Cpuen min er ikke særlig klokkevennlig har jeg skjønt så derfor har jeg ikke lagt så mye penger i cpu-blokk. Dumt?

Mine specs: lian li bscand, Asus K8N4-E Deluxe, a64 3000+ s754, x1900gt.

 

Jeg har satt sammen et slags oppsett som for meg virker ok og kompatibelt:

radiator: cooltech radiator

chipset: swiftech

cpu: AC

vanntank/pumpe: mist

gpu: zalman

slange: kuriyama

nippler: Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx3/8"ID og Slangenippel,f.messing, 1/8"BSPx3/8"ID

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
personlig ville jeg satset og kjøpt alle blokkene fra swiftech.

vet ikke hvor mye du bryr det om utsende, men med de blokkene der vil du jo få 3 med helt forskjellig utsende  :p  har også hørt mye rart om den pumpa, hadde heller kjøpt en MCP350...

7592724[/snapback]

 

ja du sier noe. men de forandringene har har et veldi stort utslag på prisen... er pumpa upålitelig?

Lenke til kommentar

Ikke finn på å kjøpe den Zalman-blokken til GPU. Den er ikke annet enn et rør som vannet går gjennom. Ville heller kjøpt noe sånt hvis du er på budsjett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323819

Og skal du kjøpe zalman, kjøp heller denne:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ZMGWB3&mcat=c277

(ikke la deg lure av en høyere førpris på den du valgte først)

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

takk for konstuktivt svar baronkanon. ville det være likegreit for meg å kjøpe på feks komplett? evnt kjøpe blokkene der og resten fra microplex? jeg prøvde å sette sammen et forslag, men jeg synes det er håpløst å skjønne hvilke dimensjoner det er snakk om.. synes liksom ikke det står. kanskje noen har lyst til å lage et forslag til meg?

 

edit: må gjerne sette opp noe i prisguiden, jeg synes som sagt det er vrient å skjønne hva som passer sammen

Endret av Dbsnike
Lenke til kommentar

Jeg tror jommen jeg får vanskeligheter med å plassere en 2x120 radiator no fornuftig sted i/på denne boksen (pc6070) Vil det gå greit med 1x120? (feks mist 120)

og så lurer jeg på om jeg skulle gå for all tt-blokker:

cpu

gpu

nb

såvidt jeg kan se så skal det gå med 3/8 slanger?

 

Jeg blir også veldi glad viss noen kan si noe mer om den pumpen fra mist (link)

Er det fare for at den slutter å funke?

 

edit: er det en hensikt i å velge extremeversjonen av mistradiatoren?

Endret av Dbsnike
Lenke til kommentar

Det var et bra forslag baron. Jeg tror kanskje jeg vil prøve med en 120mm radiator i første omgang og så utvide etterhvert. Sitter for øyeblikket med dette utkastet:

radiator: mist

pumpe: mist

cpu: w1

vga: w2

nb: w3

pluss 2x Kuriyama, slange 1/4"ID - 3/8"OD, 2x Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx3/8"ID, Swiftech påfyllings- og tømme sett (trenger jeg denne?) og en sort borrelås til pumpe/tanken.

 

Noen som kan hjelpe meg med dimm på slangeklemmer? Jeg er veldi usikker på den pumpa. Poenget er at det blir litt mer penger enn jeg hadde tenkt å bruke viss jeg kjøper no mer fancy no... Dessuten står det at den er veldi stille og det er jo bra. Noen idè om hvor lenge jeg kan forvente at den skal vare? Hvordan tror dere det går med temperaturen med den lille krabaten av en radiator?

Lenke til kommentar

Det funker ok med en enkel radiator. Har klart meg i snart 2 år med en dårlig 120mm-radiator fra TT. Du vil seff merke en del forskjell med en dobbel en (eller 2 enkle). Men dette går utover støymengden. For CPU ville jeg heller lagt på en femtilapp og kjøpe en EK Wave vannblokk (de har den hos pcutstyr). Og det fylle/tømmesettet fra Swiftech er penger du heller burde brukt på en dobbel radiator eller bedre blokker, mao totalt penger i toalettskålen. ;)

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Takk for nok et konstruktivt svar baron. Men hvordan i h...... skjønner jeg hvilke nipler jeg trenger til den ek-blokka? jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan skrive sånne ting. er så lei av å måtte leite etter sånn kritisk informasjon. som med ttbrikkene som jeg måtte inn på produsentsiden for å finne ut at de passet til både 1/2" og 3/8". vet noen om det følger med lange skruer ellerno sånn at jeg får festa både vifte og radiator i kabinettet, eller må man kjøpe no greier i tillegg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...