Gå til innhold

Lage en radiostyrt bryter til kamera.


Anbefalte innlegg

Hei. Har lenge fundert på hvordan jeg skal lage en radiosender til kameraet (speilrefleks) og lurte på om det var noen her inne som kunne hjelpe meg med dette.

 

Har tenkt å bruke en radiosender som sender signalet til motakeren som er ved kameraet som starter en motor som så trykker ned utløsnerknappen på kameraet. Noen som forslag til hvordan jeg kan få til dette.

 

Noen "krav":

- bør være billig

- min 10-20m rekkevidde

- enkel å lage.

 

Helst tips til hvor jeg får kjøpt delene. Helst nettbutikk, eller butikk i Norge.

 

Har vurdert å kjøpe en trådløs ringeklokke på Clas Ohlson og bytte ut høytaleren med en motor, men tror det blir for upraktisk. Det kommer på ca. 200kr

 

PS: Har IR-sender til kameraet fra før, men den har for dårlig rekkevidde, og kan bare ta enkeltbilder og ikke seriebilder.

 

Mvh Kyrre Lien

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke speilreflekskameraer gjerne en fjernutløser-funksjon til å begynne med? Enten IR-basert eller via ledning? Mener å huske at mitt speilreflekskamera har det i hvert fall, uten at jeg har det foran meg nå til å sjekke. I så fall ville det jo være langt mer nøyaktig å lage en radiostyrt krets som gir ut det aktuelle signalet, enn å lage en radiostyrt, mekanisk robotarm til å trykke på knappen manuelt. Ikke minst så slipper du problemet med at du beveger på kameraet, sånn at du også kan fjernstyre å ta bilder med lang eksponeringstid uten at bildet blir ullent.

Lenke til kommentar
Mitt speilreflekskamera (D70) med IR sender kan bare ta enkeltbilder, og jeg trenger å ta seriebilder. I tillegg har IR dårlig rekkevidde og kameraet må være innen synsvidde ovenfor senderen.

7589036[/snapback]

Joda, du har rett i det. Men poenget mitt var å lage en radiostyrt krets som sender ut IR-signalet nødvendig for å få kameraet til å ta bildet. Men det går ikke an å få kameraet til å ta seriebilder via IR-fjernutløser? I så fall blir det jo litt verre, ja...

 

Hvis du skal ha noe mekanisk, ser jeg for meg at det kan festes en ringspole over knappen på kameraet, med en "jernfinger" plassert inni spolen. Så når du ønsker å ta bildet, setter du strøm på spolen, og det genererte magnetfeltet får "jernfingeren" til å trykke på knappen på kameraet. Noe ala slik en sånn "ding-dong"-dørklokke fungerer. Vet ikke helt hvordan kameraet eller filmen inni kameraet stiller seg til elektromagnetisme da - det er jo en annen sak. Men det kan jo kanskje bli noen tøffe bilder av det óg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...