Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med 3Com Routermodem & IPTlf


Anbefalte innlegg

Heisann folkens,

 

Jeg sitter hos 'a svigermor og har ett lite problem.

 

Tenkte å legge til trådløsfunksjonalitet i nettverket hennes uten å legge til enda en "boks" som hu kaller det.

Henta meg da en 3Com 3CRWDR101B-75-ME (Også kalt varenr 324240 @ Komplett), denne skulle være knall.

 

Setter den opp i nettverket med WAN i ADSL-kontakten, #1 videre til IP-tlf-boksen. Videre har jeg prøvd både å plugge videre til PC via switch i router og via tiltenkt kontakt i IP-tlf-boksen uten hell.

 

Router er satt opp riktig med PPPoE, VPI/VCI og encapsulation:

 

PPPoE = [email protected] / pass

VPI = 8

VCI = 35

Encapsulation = LLC

 

Det som da skjer er at nettet fungerer prima, samme gjelder innkommende telefonsamtaler, men utgående er det verre med. Jeg får summetone og klarer å ringe ut, men hverken høytt. eller mikr. går inn/ut, dvs ingen av partene hører noe/klarer å sende noe.

 

Dette skjer ikke når jeg bruker Speedtouch 546T-routermodemet.

Kan dette ha noe med QoS-innstillinger å gjøre?

Står nå på QoS Class UBR (Kan velge UBR, VBR, CBR) og PCR/SCR/MBS hhv. 4000/4000/10

 

Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seriøst... ser på online.no at 3COM rutere kanskje trenger å konfigureres. (http://www.online.no/kundeservice/veiledninger/bbt/bbt_ruteroversikt_3com.html ) Du må nok åpne porter, men telenor er nok ikke hissige på si hvilke disse portene er. Så mitt forslag er å åpne portene som andre ip telefon leverandører bruker, feks telio. Det er nok de samme. Husker ikke akkurat i hodet ,men 5060 og noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...