Gå til innhold

Vil denne kretsen fungere?


Anbefalte innlegg

Jeg ble litt fascinert av low-level digitale ting, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lage en sak som legger sammen to 8-bits binære tall, A og B. A og B-s verdier avgjøres av 8 knapper (som er av eller på, 0 eller 1) for hvert tall. To 7483 IC-er (4-bits addere) tar seg av addisjonen av hver sin del av A og B på 4 bit, og danner til sammen svaret, S og eventuellt C (carry) dersom S > 255. S og C skal kobles til 9 LEDs som da viser svaret av addisjonen.

 

Dette er greit nok, men så er det det at jeg er ganske dårlig når det kommer til elektronikk, med koblingsskjermaer og denslags. Jeg har prøvd å lage et koblingsskjema i et kretstegningsprogram, men trenger tilbakemelding om det er noe mer som trengs, og om det er noe som må endres? Og må det noen resistans mellom LED-ene og battieret (9V), og også mellom 7483-ene?

 

Her er koblingsskjemaet: Last ned (PDF)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en buffer er en krets som er laget for å kunne drive en større last, dvs levere mere strøm. Det er ofte vanlig å bruke invertere som buffere.

Her kan du finne kretser av forskjellige typer http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2012847.htm ( for å finne fram fra menyen til venstre: Digitale kretser -> Logikkretser -> ...)

En av de som står som buffer her burde virke, men du vil fremdeles trenge formotstand til LEDene (se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380671)

 

Vil også anbefale å bruke en spenningsregulator og noen kondensatorer, en 7805 eller tilsvarende. Se i databladet for eksempler på oppkoblinger av slike.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...