Gå til innhold

Problemer med rosegarden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle prøve meg på rosegarden her, men det går ikke helt bra.

La det inn med apt (i ubuntu 6.10) og det gikk bra.

Når jeg starter det kommer det derimot en feilmelding.

Sequencer startup failed: MIDI subsystem has failed to initialize

Skjønner ikke helt dette. MIDI funker jo fint når jeg kjører f.eks. tuxguitar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer trolig an på hvordan programmet håndterer MIDI. Noen programmer behøver hverken midilydkort eller noe midibackend for å spille av midifiler. De kan bruke .wav/.mp3 filer som lyder og gi lyd direkte som pcm/wave til lydkortet.

Har du sjekket at maskinen din tilfredstiller kravene?

Rosegarden requires and uses the ALSA sound drivers to drive your soundcard. The Rosegarden project itself has no control over whether a card is supported or not: it depends entirely on whether the card has ALSA support. To find out whether your hardware will work with ALSA, look it up in the ALSA Soundcard Matrix.

Of course, if you're using an external MIDI device (sound module or keyboard) you'll also need the appropriate leads and cables.

Rosegarden requires the ALSA sound drivers for audio and MIDI support, and you will need the JACK audio server if you want to do audio sequencing, although it isn't necessary for MIDI.
http://www.rosegardenmusic.com/getting/requirements/
Skrevet

Hmm.. fikk det nesten til å funke nå. Modprob'et noen moduler, og startet jackd, så starter det fint. Det ser ut som den spiller også, og mixeren i rosegarden viser at det er lyd, men det kommer ingenting i høyttaleren.. Finner ingen egen midi-modul å stille på under volumkontroll heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...