Gå til innhold

LED i baklamper, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Vi er et lite firma som driver med ombygging av importbiler slik at de tilfredsstiller europeiske krav til lys etc. i den forbindelse trenger vi hjelp til en bil med LED baklamper.

 

Bilen har en baklampe med 24 LED og alle er røde. Når parklys skal lyse sendes det et pulset signal fra bilens bodycontroller med 1ms på og 19 ms av. Dette gir ca. halv effekt på lysdiodene. Når blinklyset eller bremselys aktiveres så spenningsforsynes de med konstant spenning (ca. 7,5 V)og lyser derved vesentlig sterkere.

 

Det vi må gjøre er å skifte ut 8 av Lysdiodene med gule og lage en innretning som kopierer 1ms/ 19ms signalet for å få redusert effekt. Vi kan ikke bruke det signalet som kommer fra bilen fordi vi ikke får separert blink og bremsfunksjonen. (US biler har rødt blinklys bak.)

 

Når baklampen er ferdig modifisert skal den ha tre kurser inn som alle skal strømforsynes med 14 V, og de skal virke på følgende måte:

 

Kurs 1 Redusert effekt på 16 røde LED

Kurs 2 Full effekt på de samme 16 røde LED

Kurs 3 Full effekt på de 8 gule (oransje) LED

 

Er det noen av dere som er gode på dette ( gjerne i nærheten av Oslo) som kunne tenke seg å forsøke seg på en slik utfordring ?? Pris blir vi enige om

 

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt litt over dette. Å bytte LED fra rød til gul burde være enkelt, de skulle ha omtrent samme terskelspenning.

Men hvis det skal lages en elektronisk krets er det en del å tenke på. En ting er å lage noe som fungerer der og da, noe annet er å lage noe som er holdbart. Det må bygges slik at det tåler store temperatursving, kondens og fuktighet, og vibrasjoner. Og helst bør det kvalifiseres slik at man vet hva det tåler.

Hvis man bygger noe på hobbybasis så vil det gjerne bli slik at det tåler veldig lite, og det er hverken dere eller kundene interessert i.

Skal det bygges skikkelig så må det gjøres av kompetente firmaer, og da koster det en god del.

Lenke til kommentar

Som hobbyelektroniker (bakgrunn i skole) hadde jeg nok ikke hatt store problemer med å konstruere/produserer en krets som hadde de ønskede funksjonene. Men jeg føler meg ikke kompetent nok til å kunne forutsi alle de komplikasjonene som kan oppstå, og har ikke utstyr til gjennomgående testing.

Dette er et forum for hobby-elektronikere hovedsaklig og jeg vil nok anbefale deg å ta dette til et egnet firma. Hvor mange enheter skal dere ha?

 

Men jeg ville nok hatt programerbare stabiliserte strømforsyninger, konstruert rundt standard integrerte kretser så langt det er mulig. Jeg regner med at de orange er blinklys?

Lenke til kommentar

Ikke gjør det vanskeligere enn det er. Keep it simple stupid.

 

Noe krets som lager pulset signal er ikke nødvendig. Du må isåfall bruke en mikrokontroller eller en 555 timer krets for å få dette till. Her kreves det mye kunnskap.

 

Problemet ditt er igrunn å få dimmet de røde leds. Man kan bruke en motstand, dioder eller spenningsregulator til dette formålet.

 

Du trenger 4 ledinger inn på denne lampen.

 

1. Jord / felles

2. Spenning inn som gir 14 volt til de røde diodene

3. Spenning inn som gir 14 volt til de røde diodene via en motstand (og led`s får redusert effekt)

4. Spenning inn som gir 14 volt til de gule.

 

Lodde om til gule LED`s er en smal sak.

 

Hvis dere ikke får til dette kan jeg selvsagt tilby mine tjenester.. men bor i bergen.

Lenke til kommentar

Skal ikke si dette sikkert, men har hørt rykter om at biler som har LED i baklysene fader disse inn og ut når de skrus på/av pga at de ellers går for "brådt på" og skremmer folk bak / eller at folk rett å slett ikke liker at de går brådt på.

 

Var en foreleser på skolen (NTNU) som sa at en moderne bil bruker mer kode (mikrokontrollere brukes jo til alt) for å skru på bremselyset enn hva total mengde kode var i en bil for ca 10-15 år siden.

 

Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med høyskoler eller noe hvor dere kan finne noen elektro ingeniører. Skal dette gjøres ordentlig vil det ta litt tid.

Lenke til kommentar

Litt ulogisk det at LED skulle fades for å unngå for brå reaksjon. På en del nye biler så tennes bremselyset hvis gasspedalen slippes brått og bilen samtidig har en viss hastighet. Dette gjøres fordi bilen da "anntar" at man slipper gassen for å flytte benet over på bremsen, og den tiden man bruker til det ønsker man ikke å miste når det gjelder å varsle biler bak. Bremselyset lyser da bare den tiden man regner med det tar å flytte benet, slik at når du bremser så tar den "normale" bremselyskretsen over. Resultatet er uansett tidlig varsling. En fading av overgangen mellom parklys og bremselys ville jo virke helt motsatt av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...