Gå til innhold

800Mhz brikker kjører bare 667MHz?


Rakash

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et parr Corsair ram brikker, og bruker hovedkortet Abit AW9D-Max. På hovedkortets egen hjemmeside står det at hovedkortet støtter 667/800Mhz minne, og dermed burde rammen og hovedkortet mitt kunne jobbe fint sammen(noe de for så vidt gjør). :!:

 

Problemet mitt (dvs, det er ikke egentlig et problem, men et lite irritasjonsmoment) er at når jeg booter PC'en, får jeg beskjed om at ram-brikkene mine kjører på 677Mhz. :hmm: Dette er ikke katastrofalt, men det hadde vært greit om jeg kunne få utnyttet brikkenes fulle potensial. Så spørsmålet blir hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Kan jeg gå inn i BIOS'en og forandre det derifra? Må jeg laste ned en oppdatering til hovedkortet?

 

Kom med alle former for råd og foslag, jo mere jo bedere :) Egne erfaringer er et stort +

 

Rakash :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E6600 kjører på 667mhz default. Conroe prosessorer/hovedkort har problemer med å kjøre multipliere på ramen, så om dere vil kjøre minnet på 800mhz "må" dere vel nesten overklokke fsb'en til 400mhz. Evt. Kan dere vel kjøre litt bedre timinger.

 

Edit: Jeg tror jeg tar feil, E6600 kjører vel på 533mhz på default, så det er vel noe multiplier på minnet i gang allerede. Da skal det nok være mulig å forandre på denne i bios.

Endret av Reite
Lenke til kommentar
E6600 kjører på 667mhz default. Conroe prosessorer/hovedkort har problemer med å kjøre multipliere på ramen, så om dere vil kjøre minnet på 800mhz "må" dere vel nesten overklokke fsb'en til 400mhz. Evt. Kan dere vel kjøre litt bedre timinger.

 

Edit: Jeg tror jeg tar feil, E6600 kjører vel på 533mhz på default, så det er vel noe multiplier på minnet i gang allerede. Da skal det nok være mulig å forandre på denne i bios.

7541189[/snapback]

Bra du redigerte deg selv, cpuen kjører 266*4 fsb, og kjører du 1:1 med ram blir det 266*2(pga ddr) som er 533. Alle hk til conroe kan kjøre med divider på ram. Jeg kjører atm. ram og cpu på 1:1 402fsb dvs. ca ddr 800. Dette er overklokket selvfølgelig, men det gir best ytelse.

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

 

Er ferdig med skole nå, så jeg har endelig tid til å svare.

 

Har også en E6600...

 

Rakash  :thumbup:

7538673[/snapback]

 

Har samme Hovedkort som deg også :)

har bare et spørsmål til deg Rakash, blinker hovedkortet ditt som ei diskokule? :p

7539271[/snapback]

 

Du kan gå inn i BIOS'en og forandre lysene på hovedkortet. Er mange forskjellige "disko" valg, men også mulighet for å alle lysen konstant på eller av. :D

 

 

Jeg så meg litt rundt i BIOS'en, men kunne ikke finne mulighet for å stille på HZ'en til ram brikkene. Det jeg alikavel fant var litt interesant. Timeingsene på brikkene var automatisk instilt til 5-5-5-15 (ble nevnt at dette kunne forekomme), mens mine brikker kan kjøres på 4-4-4-12. Er det trykt å manuelt bytte om til dette (burde vel være det), eller kan jeg risikere at noe ikke vil funke som det skal?

 

Hadde også vært greit hvis noen som har samme hovedkort som meg kunne fortalt meg hvor jeg kan bytte frekvensen til minnet.

 

Rakash :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei igjen  :)

 

Er ferdig med skole nå, så jeg har endelig tid til å svare.

 

Har også en E6600...

 

Rakash  :thumbup:

7538673[/snapback]

 

Har samme Hovedkort som deg også :)

har bare et spørsmål til deg Rakash, blinker hovedkortet ditt som ei diskokule? :p

7539271[/snapback]

 

Du kan gå inn i BIOS'en og forandre lysene på hovedkortet. Er mange forskjellige "disko" valg, men også mulighet for å alle lysen konstant på eller av. :D

 

 

Jeg så meg litt rundt i BIOS'en, men kunne ikke finne mulighet for å stille på HZ'en til ram brikkene. Det jeg alikavel fant var litt interesant. Timeingsene på brikkene var automatisk instilt til 5-5-5-15 (ble nevnt at dette kunne forekomme), mens mine brikker kan kjøres på 4-4-4-12. Er det trykt å manuelt bytte om til dette (burde vel være det), eller kan jeg risikere at noe ikke vil funke som det skal?

 

Hadde også vært greit hvis noen som har samme hovedkort som meg kunne fortalt meg hvor jeg kan bytte frekvensen til minnet.

 

Rakash :thumbup:

7547992[/snapback]

 

Jeg kunne gjort det! Men dataen min lever ikke før Skjermkortet mitt kommer (kanskje i dag) Så jeg husker ikke helt i huet hvordan man gjorde det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...