Gå til innhold

Hente data fra "uleselig" CD


peiper

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg har vært flink og tatt backup av bildene sine på CD. Problemet er nå at CD'ene ikke lar seg lese i utforskeren.

 

Er det noen som vet om et program eller metode for å lese ut data fra en CD som tilsynelatende ikke inneholder data?

 

I utforsker vises ikke filene på CD'n, men jeg vet de er der. CD'ene er godt og vel halvfulle og inneholder mye bilder. Det kan være at brenneprogrammet som ble brukt har fusket, så finalization ikke er skikkelig fullført. Har prøvd å bruke brenneren, men den vil heller ikke lese dem. CD'ene ble brent i perioden 2000-2002. Så alderen burde ikke være et problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det stor forskjell på forskjellige CD lesere / DVD lesere. Jeg har god erfaring med spillere produsert av LG. Flere ganger har jeg hatt CDr som Benq, Sony og Hitachi hatt problemer med og som gikk glatt inn med LG. Og da har jeg forsøkt med både LG DVD og LG cd-brenner som jeg har stående. (Har en ca. 30 løse cd-spillere stående, og da jeg var i en lignende situasjon som det du nå er jobbet jeg meg gjennom alle sammen for å få hentet ut de verdifulle dataene, og som sagt: LG var den jeg fikk desidert best resultat med.

 

I tillegg finnes det endel programmer på nettet. Mener å huske noe som heter Blind-read, men ta et søk på Google eller så er det sikkert andre på forumet her som har noen tips til program. Men ikke noe programm er bedre enn feiltoleransen til selve CD/DVD spilleren. ;-)

 

Har du forresten forsøkt Winiso (Tror det heter det) mht å hente ut data fra en session som ikke er avsluttet?

 

Lykke til!

Endret av proffelina
Lenke til kommentar
For det første er det stor forskjell på forskjellige CD lesere / DVD lesere. Jeg har god erfaring med spillere produsert av LG. Flere ganger har jeg hatt CDr som Benq, Sony og Hitachi hatt problemer med og som gikk glatt inn med LG. Og da har jeg forsøkt med både LG DVD og LG cd-brenner som jeg har stående. (Har en ca. 30 løse cd-spillere stående, og da jeg var i en lignende situasjon som det du nå er jobbet jeg meg gjennom alle sammen for å få hentet ut de verdifulle dataene, og som sagt: LG var den jeg fikk desidert best resultat med.

 

I tillegg finnes det endel programmer på nettet. Mener å huske noe som heter Blind-read, men ta et søk på Google eller så er det sikkert andre på forumet her som har noen tips til program. Men ikke noe programm er bedre enn feiltoleransen til selve CD/DVD spilleren. ;-)

 

Har du forresten forsøkt Winiso (Tror det heter det) mht å hente ut data fra en session som ikke er avsluttet?

 

Lykke til!

7533233[/snapback]

 

Jeg skal ha en runde på 6-7 forskjellige spillere og brennere i morgen. Det blir første seriøse forsøk. Har bare prøvd i maskina de ble brent hittil. Ellers skal jeg finne de programmene du nevnte. Blindread har jeg faktisk brukt en gang for mange år siden, men da kun til kopiering av "vanskelige" CD'er. :innocent: Det virket den gangen. :D

Lenke til kommentar
Kan det også tilfeldigvis hende at pc'en cd'n blir prøvd lest fra ikke har direct cd installert? En cd brent med directcd, må leses på en pc med direct cd. Elendig system. Bruk skikkelig brenneprogram istedet (nero).

7534672[/snapback]

 

Det er nero på den nå, men ikke den gangen CD'ene ble laget. Men dette er et spor jeg skal følge opp. Vet du om Roxio finnes for nedlasting, demoversjon el.l.?

 

Edit: har funnet Roxio for nedlasting, men det står ingenting om directCD. Må laste ned å innstallere først. Kanskje det er med.

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Direct cd fulgte med easy cd creator fra den tiden programmet var utviklet av adaptec. Direct cd ble brukt for at man skulle kunne dra filer rett fra windows utforsker og over til cd-brenneren (som på en diskett eller harddisk). Programmet fulgte også med; i alle fall for en tid utover, med Roxios versjon også.

 

Uheldigvis måtte du ha denne programvaren for å kunne lese cd'en etterpå også, så hvis dette er tilfelle i denne saken, må du inn med direct cd på nytt.

 

Systemet i seg selv er noe dævelskap, så straks du har fått ut datan, fjern det, og sørg for at det aldri blir brukt igjen :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...