Gå til innhold

Lenge leve RAID5 og RAID6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windows har riktignok også software raid5 og raid6, men er ikke gratis er det vel? Må ha 2k server eller 2k3 server for LOVLIG kjøre raid5 f.eks.

7531314[/snapback]

Det er innebygget i alle Windows versjoner, i Windows XP må du dog "hacke" det til.

 

http://www.hwb.no/guide/lagring/raid5_med_...ws_server/26289

 

(Har hvertfall ikke problem med å makse 100Mbit nettverket mitt med linux SW-5 så er glad i systemet)

Lenke til kommentar
Windows har riktignok også software raid5 og raid6, men er ikke gratis er det vel? Må ha 2k server eller 2k3 server for LOVLIG kjøre raid5 f.eks.

7531314[/snapback]

Det er innebygget i alle Windows versjoner, i Windows XP må du dog "hacke" det til.

 

http://www.hwb.no/guide/lagring/raid5_med_...ws_server/26289

 

(Har hvertfall ikke problem med å makse 100Mbit nettverket mitt med linux SW-5 så er glad i systemet)

7531708[/snapback]

 

Vet man kan hacke XP til å støtte sw raid5, derfor jeg skrev LOVLIG. Denne hack'en er ulovlig på lik linje som om man fjerner serial sjekk og activation i Windows.

Lenke til kommentar
raid 5 er tre eller flere disker hvor det lagres paritet / reludante data på alle diskene. Så du kan miste en disk uten at du mister data. krever 3 eller flere disker, paritet datane tilsvarer en disk så raid 5 blir bedre en raid 1 hvis du har mange disker.

7531656[/snapback]

Jeg har en 250 gb samsung , 320Sata og en 120sata kan de tre kjøre raid5 på et ASUS A8N SLI?

Lenke til kommentar
Ja, men hvis du bruker HW-Raid vil du få (antall disker - 1) * minste disk plass. Men SW-Raid burde bli bra, hvis du kjører xp må du bruke patchen som er omtalt tidligere i denne tråden.

7536460[/snapback]

 

Hvor mye diskplass man går glipp av er ikke avhengig av om det er software eller hardware-RAID, men hvilken type raid det er. RAID 5 er slik du beskriver n-1, uavhengig av SW/HW altså.

 

RAID 6 er n-2, altså det samme som 5, bare med paritetsdata til å kunne miste TO disker uten datatap.

 

 

Edit: " * minste diskplass", ja. Da forstår jeg. Software-RAID kan altså bruke ulike diskstørrelser?

Endret av kjerts
Lenke til kommentar
Tviler på at det er ulovlig å endre litt på noen bytes i en fil. Man reverseengeneerer ikke noe, og fjerner ikke noen beskyttelse. Hvis det hadde vært ulovlig tror jeg Microsoft hadde truet Tom's Hardware Guide med søksmål for å fortelle hvordan man gjør det.

7535372[/snapback]

 

Med den logikken blir det vel lov å "kun endre på et siffer" på legitimasjonen din for å bli litt eldre, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...