Gå til innhold

Kan jeg ha Mac?


Anbefalte innlegg

Hey, hvordan fungerer dette med mac? må man ha en spesiell pc eller kan man ha det på denne:

 

amd 939 x2 4600+

ASUS A8N-SLI SE

Club3d 7800gt

Geil PC3200 2x1gb ram

680w PSU

4xSATA HDD à 250, 300, 320,400 GB

2x PATA(?) dvd-rom

 

Blir å kjøre det sammen med Linux (ubuntu) i så fall på en egen disk...

 

Hvordan funker det med HDD ext3 til hva enn mac bruker? er det lese & skrive rettigheter?

 

og til sist: funker det med steam i Mac?

 

EDIT:

Grunnen til at jeg spør er at min Vista partisjon er herpa... så vurderer å teste mac

 

Hvordan er det med drivere? er det vanskelig å få til mac?

 

EDIT2:

sorry hvis jeg spør dumt :blush:

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Punkt 1: Mac er ingen TBF, så det skrives Mac, ikke MAC.

 

Punkt 2: Mac er en PC produsert av Apple som kjører Mac OS. Mac OS er kun lisensert til å kjøre på Apple sine Mac maskiner.

 

 

På en Mac maskin kan du fint kjøre Windows og Ubuntu ved siden av Mac OS, og dermed kjøre Steam enten i Windows via BootCamp (dual boot) eller emulert via Parallels/Windows.

 

EXT3 er jeg litt usikker på, men er relativt sikker på at Mac OS kan lese og skrive til det. Mac OS har sitt eget filsystem HFS.

 

EDIT: Jeg har hittil ikke vært borti noe jeg har måttet legge inn drivere til på min Mac, alt har vært plug'n'play.

Endret av TopDog
Lenke til kommentar
Er nok mange som skulle likt å ha Mac OS på sin datamaskin. Det blir kanskje også mulig etter hvert som Macintosh og PC blir mer og mer like hardwaremessig.

7523213[/snapback]

Hvis vi snakker mulig som i lovlig, så nei. Apple har alltid uttalt at de er en hardware-produsent og at software de lager er for å støtte opp sitt hardware-salg.

 

En versjon av Mac OS X som lovlig kjøres på hva som helst vil teoretisk sett skade deres hardware salg mer enn en eventuell lisensinntekt vil veie opp. Det mener ihvertfall Apple og de fleste analytikere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+432
Har en link til en viss side kalt OSx 86 Project, men er det lov til å legge den ut her? Den viser hvordan man instalerer OS X på "vanlige" pcer.

7596360[/snapback]

Nei, det er ikke lovlig å kjøre OSX på en PC, så da bør du heller ikke legge ut link til en side som forteller om det.

Lenke til kommentar
Er nok mange som skulle likt å ha Mac OS på sin datamaskin. Det blir kanskje også mulig etter hvert som Macintosh og PC blir mer og mer like hardwaremessig.

7523213[/snapback]

Hvis vi snakker mulig som i lovlig, så nei. Apple har alltid uttalt at de er en hardware-produsent og at software de lager er for å støtte opp sitt hardware-salg.

 

En versjon av Mac OS X som lovlig kjøres på hva som helst vil teoretisk sett skade deres hardware salg mer enn en eventuell lisensinntekt vil veie opp. Det mener ihvertfall Apple og de fleste analytikere.

7523248[/snapback]

 

Apple sa også at de aldri i verden skulle bruke Intel prosessorer. Jeg tror vi får se Mac OS til PC innen noen år, om det så er 5, 10 eller 20 år.

Lenke til kommentar
Har en link til en viss side kalt OSx 86 Project, men er det lov til å legge den ut her? Den viser hvordan man instalerer OS X på "vanlige" pcer.

7596360[/snapback]

Nei, det er ikke lovlig å kjøre OSX på en PC, så da bør du heller ikke legge ut link til en side som forteller om det.

7596779[/snapback]

Har du en kilde som kan bekrefte dette, vil det være veldig fint. Eventuelt om en administrator eller moderator kunne uttalt seg om dette, så hadde det vært helt klart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Har en link til en viss side kalt OSx 86 Project, men er det lov til å legge den ut her? Den viser hvordan man instalerer OS X på "vanlige" pcer.

7596360[/snapback]

Nei, det er ikke lovlig å kjøre OSX på en PC, så da bør du heller ikke legge ut link til en side som forteller om det.

7596779[/snapback]

Har du en kilde som kan bekrefte dette, vil det være veldig fint. Eventuelt om en administrator eller moderator kunne uttalt seg om dette, så hadde det vært helt klart.

7600523[/snapback]

OSX selges ikke til vanlige PC'er. Det er da grunn nok? Vet at det finnes mer info om det men husker ikke noe særlig.

Lenke til kommentar

Det å installere OS X på en ikke-mac er ikke ulovlig i seg selv. Men om jeg har forstått riktig så selges ikke x86-versjonen av OS X separat, og følgelig så vil du i et eller annet ledd bryte opphavsretten. Men når Leopard kommer så vil du kunne kjøpe denne og installere på en ikke-mac, helt lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...