Gå til innhold

Utviklingen av elektriske biler


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Noen andre som har følgt med på utviklingen av elektriske biler?

Eks på noen hel elektriske biler

 

 

Tesla roadster

tesla-roadster-350.jpg

 

0-100 på 4sec

topphastighet = over 208km/t

ladetid = 3.5 timer

går 400km på en ladning

webside= http://www.teslamotors.com

video=

 

 

Mini QED (640hk!)(in wheel motors)

2060724.006.mini1L.jpg

2060724.006.Mini3S.jpg

hipa_drive.jpg

 

In wheel motor (160hk i hver av de 4 motorene , 640 i alt) (orginalt veier hjulet 22.5 kg , med motoren inni hjulet veier den 24kg)

0-100 = 3,7s

toppfart = 250km/t

rekkevidde = 1500km (hybrid- selve motorene til hjulene er elektrisk)

 

 

Mitsubishi MIEV(in wheel motors)

2050824.001.1M.jpg

Miev_motor.jpg

 

 

Venturi fetish

venturi_fetish.jpg

 

omtrent 300 hestekrefter (180 kW)

0-100 på 4,5 sec

toppfart : bare 170km/t

220 Nm som er til rådighet med en gang du trår i pedallen

video : http://youtube.com/watch?v=_2vkeuRDqU8

 

 

Wrightspeed X1(ombygd arial atom)

152621151_d6ef39c52c_m.jpg

 

0-100 på 3 sec

topphastighet = elektrisk sperret til 180km/t

kvartmila på 11.5 sec

Webside: http://www.wrightspeed.com

video:

 

 

Venture one

Carver_red.jpg

 

Venture er en "krysning" av motorsykkel og bil. Den kommer som både bensin, hybrid og elbil.

 

tilting.gif

 

Specs:

models.jpg

 

Webside: http://venturevehicles.com/

Video: (dette er en video fra topgear hvor de tester ut en tidligere versjon som har bensinmotor) http://youtube.com/watch?v=r6vx98DjcVc

 

 

T.zero

tzero_studio_hires-350.jpg

 

0-100 på 3.6 sec

 

Video=

 

 

Eliica (in wheel motors)

028001006424.jpg

 

0-100 på 4 sec

teoretisk topphastighet 400km/t (målt til 370km/t på bane)

går 300km på en ladning

 

video: http://youtube.com/watch?v=BG3Bc2WOdG4&mode=related&search=

http://youtube.com/watch?v=eKtpD3HnGsM

http://youtube.com/watch?v=iC2Rnb_5RO8&mode=related&search=

http://youtube.com/watch?v=YEiX7M9-VDs&mode=related&search=

http://youtube.com/watch?v=b5XeYnkXfZY&mode=related&search=

http://youtube.com/watch?v=DRQ3nY01Wmw&mode=related&search=

http://youtube.com/watch?v=SLcVbNy4M8M&mode=related&search=

http://youtube.com/watch?v=lVssDZKVDrU&mode=related&search=

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utviklingen hemmes av tunge og dyre batterier.

7527349[/snapback]

 

 

Det er vel nettopp det som skulle fremme utviklingen spør du meg. Det er vel ikke værre enn å forbedre batteriene, noe som skulle være smart i mange sammenhenger. Utviklingen hemmes av for liten etterspørsel tenker jeg vi sier. Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe en el-bil i Norge, ganske enkelt for at sosialiststyret vi har her nekter å gjøre dem avgiftsfrie. Det betyr at de har samme om ikke høyere pris enn andre biler og er derfor ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Eliica: 0-100 på 4 sec, teoretisk topphastighet 400km/t (målt til 370km/t på bane), går 300km på en ladning

7522813[/snapback]

Topphastighet på 400 km/t, men den er utladet før den har gått 400 km? Haha :!:

7523141[/snapback]

 

...trenger ikke kjøre 400km for å kjøre i 400km per time vet du...

Lenke til kommentar
Utviklingen hemmes av tunge og dyre batterier.

7527349[/snapback]

 

 

Det er vel nettopp det som skulle fremme utviklingen spør du meg. Det er vel ikke værre enn å forbedre batteriene, noe som skulle være smart i mange sammenhenger. Utviklingen hemmes av for liten etterspørsel tenker jeg vi sier. Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe en el-bil i Norge, ganske enkelt for at sosialiststyret vi har her nekter å gjøre dem avgiftsfrie. Det betyr at de har samme om ikke høyere pris enn andre biler og er derfor ikke et alternativ.

7527368[/snapback]

Good lord.

 

Batteri er under utvikling, men relatvit vanskelig å få veldig mykje bedre enn vi har dei i dag.

 

Og elbiler er fratatt fra følgende avgifter:

*Luksusavgift

*Vegavgift

*Bompenger

*Parkeringsavgift

 

MVA skal eg ikkje sei sikkert om dei er untatt fra, men har en følelse av at dei kanskje er det. Det er så godt som alle avgifter som er på en bil, så korleis i helvete du kan gå rundt og sei at sosialist-styret nekter å gjere dei avgiftsfrie... Det er et godt spørsmål for meg.

 

I tillegg kan det jo nemnast at du heller ikkje betaler CO2-avgift på drivstoffet dei bruker... *plystre*

Lenke til kommentar
Eliica: 0-100 på 4 sec, teoretisk topphastighet 400km/t (målt til 370km/t på bane), går 300km på en ladning

7522813[/snapback]

Topphastighet på 400 km/t, men den er utladet før den har gått 400 km? Haha :!:

7523141[/snapback]

 

...trenger ikke kjøre 400km for å kjøre i 400km per time vet du...

7528989[/snapback]

Det vet jeg godt. Mitt poeng er at med mindre denne bilen kun skal brukes til billøp så hjelper det lite med høy topphastighet hvis du stadig må lade bilen for å komme deg noe sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Topphastighet på 400 km/t, men den er utladet før den har gått 400 km? Haha :!:

7523141[/snapback]

 

bugatti veyron som har omtrent samme topphastighet vil ved full gass tømme sin 100 liters tank på 12,5 min

 

(ps fant noe nytt info..(Wikipedia)

There are currently (as of 2005) two versions of the Eliica: a Speed model and an Acceleration model. The Speed model is made to challenge gasoline-based records. It has a top speed of 370 km/h (230 mph) and a range of 200 km (125 miles). The Acceleration model is made for the street. It has a top speed of only 190 km/h (120 mph) and a range of 320 km (200 miles).

 

Med andre ord vil eliica kunne kjøre over dobbelt så langt som bugatti .

(Derimot vil bugatti kunne fylle tanken opp vesentligt fortere enn eliica vil kunne lade opp sine batterier)

 

 

Synes strømprisene er så høy at ikke anner hvor lønnsome bilene blir, selv uten avgiftene.

 

Hvor mange Kwh bruker den på mila?

7542063[/snapback]

Det vil uansett være mye billigere enn bensin

Jeg vet ikke hvor mye Kwh eliica bruker på mila, men tesla roadster(se første post) bruker 1,2 kwh på mila (kilde Wikipedia = Fuel efficiency: 200 watt-hours per mile - the electrical equivalent of about 135 miles per gallon )

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Utviklingen har iallefall gått framover.

Tja, joda, men ikke særlig fort. Verdens første bil, uansett framdriftsystem, som kjørte fortere enn 100 km/t var en elbil. Året var 1899. Ingen andre biler kunne kjøre så fort som elbiler på den tiden. Deretter var det dampbiler som oppnådde de nest høyeste hastighetene mens bensinbiler var mer som bråkete og primitive leketøy å regne.

 

Har det skjedd særlig mye på de over hundre år siden 1899? Svaret er et klart og tydelig tja. Elmotorene er i prinsippet akkurat de samme, elmotorer er laaangt mer energiøkonomiske enn forbrenningsmotorer, problemet med elbiler er ikke elmotorene, men batteriene. Batteriteknologien er i prinsippet fortsatt den samme som over hundre-og-femti år siden, et digert tungt monstrum av en kjemisk celle som ikke egner seg til store effektuttak i lang tid, da øker den indre motstanden voldsomt og batteriet blir glovarmt. Batterier tåler også bare et visst antall oppladinger før de må byttes (batteripakken på en Think veier omtrent 400 kg, koster omtrent 60.000 kr og må byttes omtrent hvert fjerde år ved normal bruk), og oppladingene tar laaaang tid.

 

De nye effektive batteriene til biler som Tesla og Venturi Fetish er såpass dyre at disse bilene koster flere millioner kr i innkjøp, selv om elbiler slipper bilavgifter. Disse bilene er derfor altfor dyre for folk flest.

 

Og et annet minus med elbiler er at i de fleste land i verden produseres elektrisitet i kullfyrte kraftverk, så elbiler gir ikke redusert forurensing globalt sett, man bare flytter forurensingen ut fra bykjernene.

 

Det finnes et interessant alternativ til dyre, tunge og energiinnefektive batterier, og det er et produkt som ble utviklet for å gi strøm til Apollo-måneferdene. Dette produktet lar to ulike stoff reagere kjemisk med hverandre ved at det ene kryper gjennom en tynn membran, og da oppstår det en svak strøm i denne membranen. Ved å legge mange sånne membranceller ved siden av hverandre får man det som kalles en brenselcelle. De to mest effektive stoffene som brukes i brenselceller er oksygen (fra lufta) og hydrogen (fra en tank).

 

Brenselceller er såpass effektive at det har vært snakk om å bytte ut batteriene i bærbare datamaskiner med de for å oppnå en sammenhengende driftstid på et par uker før man må fylle på mer drivstoff.

 

Problemet med brenselcellene er ikke brencelcellene selv, men lagring av drivstoffet. Hydrogen er en tynn gass ved romtemperatur, så gassen må enten oppbevares på en trykktank (tung og dyr), eller i nedkjølt flytende form (som krever god kjøling og varmeisolasjon, som er tungt og dyrt), eller bundet kjemisk med et annet stoff (f.eks bestemte dyre og tunge metallpulvre).

 

Så den eller de som finner ut et billig og lettilgjengelig drivstoff for brenselceller vil gjøre elbilen til en billig og grei bil som kan fylles fort og har lang rekkevidde. Det er bare det at selv om mange hevder at nå er løsningen "rett rundt hjørnet", så har det vist seg at sånne elbilhjørner i virkeligheten er voldsomt store og lange. Faktisk tviler jeg nå på om jeg selv vil oppleve elbilrevolusjonen i min egen levetid. Og jeg regner med å leve enda et halvt århundre omtrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...