Gå til innhold

Vi eksperimenterer med lys del 1: Stjernesirkel


riktig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte å forsøke noe liknende idag da jeg satt på en mørklagt flyplass i påvente av stjerneskudd og nordlys. Uheldigvis så jeg bare stjerneskudd og de var ikke like morsomme.

Syns dette bildet er bra, til tross for at spinnstjerner er klisjé i våre dager. Liker treet du har tatt med, som er veldig stilig opplyst og smyger seg småskjevt inn i bildet fremfor å stå som en 90 graders påle i den ene bildekanten. Føler du har jobbet bra her, men treet kunne kanskje vært i en anelse bedre fokus? Eller er det bare øynene mine som spiller meg et puss fordi jeg har vært fryktelig lenge oppe?

Lenke til kommentar
Øynene dine fungerer nok bra, selv om jeg må påpeke at treet ikke er direkte ute av fokus, men har blitt påvirket av svak vind over 20 minutter. De nederste delene av treet er kanskje ikke helt 100% i fokus, siden det er plassert nært uendelig med f/8.

 

Takk for tilbakemeldingen. :)

7519491[/snapback]

 

Hallais!

 

Må vel henge med på og være enig i at stjernespor er kult, blir nok ein aldri så liten tur ut å prøve noe lignenede snart.......men........ Eg heve eit spyrgesmål, på mitt kjære Canon kamera så har jeg jo BULB som en må bruke for å ta slike bilder. Men der må en jo holde knappen inne for at lukkeren skal være åpen. Finnes det en innstilling som gjør at du kan trykke en gang for å åpne og en gang for å lukke (Vet at Nikon F80'en min hadde det), eller må jeg belage meg på blåfryst pekefinger?

 

Likte forsåvidt bildet ditt au, men synes kanskje den buska ble litt lys og stjal litt mye oppmerksomhet fra himmelen!

 

-Ottern

Endret av Ottern
Lenke til kommentar
Funksjonen du etterspør heter T, og fungerer sånn at du trykker en gang for å åpne lukkeren iog en gang til for å lukke den. En del nyere kamera har ikke den funksjonen, men det er mulig du kan få den vha en fjernkontroll til kameraet ditt. Kommer an på hvilket det er du har.

7519981[/snapback]

På mitt Canon 350D er det som beskrevet med fjernkontroll. Altså første trykk for å starte og neste for å stanse. Har den billigste fjernkontrollen(RC5). (Det går to sek fra en trykker til bildet taes. Tror en annen av fjernkontrollene som passer tar bildet med en gang.)

Lenke til kommentar

Funksjonen heter Bulb. Kameraet må settes som regel i manuellt så så sett lukker tid i Bulb som vanlig kommer sikkert etter 30 sek lukkertid (eller hva maks kameraet har). Ikke alle kameraer har nok Bulb funksjon.

 

Ved Bulb så forblir lukkeren åpen så lenge man holder ned utløseren. Noen fjernkontroller har Bulb funksjon, den jeg har som heter RS-80N3 til mitt Canon 30D så trykker jeg ned og så skyver jeg knappen i lås. Da forblir lukkeren åpen så lenge den er låst, da er det bare å ta tid.

 

PS, lek med ISO, blender etc etc for å få den beste kombinasjonen av lyshet og stjernespor. Ikke tatt slike bilder enda, men det blir bilder etterhvert. :)

Lenke til kommentar

selvutløyser lager du veldig greitt sjølv:

http://www.peeters.com/300d.html

 

gjorde dette til mitt 400d, men eg ville berre ha BULB-mode so eg sløyfa dei to andre... etter litt leiting fann ej alt eg trengde og heile tingsten var ferdig etter en tre-kvarters tid...

 

og det beste av alt, når ein lagar sjøv kan ledninga vere så lang du berre vil...dog du kan kjøpe en ferdig med IR i stedet...

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
selvutløyser lager du veldig greitt sjølv:

http://www.peeters.com/300d.html

 

gjorde dette til mitt 400d, men eg ville berre ha BULB-mode so eg sløyfa dei to andre... etter litt leiting fann ej alt eg trengde og heile tingsten var ferdig etter en tre-kvarters tid...

 

og det beste av alt, når ein lagar sjøv kan ledninga vere så lang du berre vil...dog du kan kjøpe en ferdig med IR i stedet...

7522376[/snapback]

 

Hallais!

 

Den så konge ut da, må snekre meg en slik! Samma om IR gjør det samme, er mye tøffere med noe en har laga sjøl! Ser for meg at denna kan bli nyttig til bilfoto med sugekopp stativ au!

 

Takker og bukker for link!

 

-Ottern

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...