Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Totaloverhaling av b230ET


DJ-Sonic

Anbefalte innlegg

Hallo.. Veldig fin og ikke minst skikkelig worklog dette her! Lurer litt på den ventil slipe greia di. Hvor får du tak i sugekoppen? Og den pastaen har de det på biltema? Dette er vel noe helt annent art nr. 36-420

 

Skal slipe ventiler på en gressklipper så det trenger ikke vær proff kavlitet altså =P

7543974[/snapback]

 

Heisann El Netzor, takkar også deg for det fine komplimentet, det varmer å høre slikt fra dere her ute.

 

tja, jeg prøvde å finne det på biltema til deg men det ser ut til at de ikke har det lenger. Kan jo hende har alikevel da men at du må dit for å få det.

jeg kjøpte pastaen og sugekoppen der for lenge siden. vet du får det på mekonomen osv.

 

det artikkelnr som du ga meg er til smøremiddel så det driter vi i å bruke til det hehe

 

du skal ha slipe middel for ventiler og intet annet, det er viktigt !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei igjenn. Ok.. Jeg skal dit ut en tur og fant slike billige greier som barn skal ha på vinduet for og få skygge for solen hadde en sugekopp som jeg kanskje kan bruke. Men de selger altså slik pinne med sugekopp på? =)

7545943[/snapback]

 

jada sugekopp med pinne på er å få kjøpt det.

 

Men skal vi sette det helt på spissen så kan du bruke hva som helst egentlig, bare det blir sittende fast på ventil hatten, men vil ikke anbefale lim hehe, og noe å snurre mellom dine hender er heller ikke å forakte.

 

så ja, har du noe etter ungene som du kan tre en pinne eller lign. på så bruk for all del det. Det å slipe ventiler for hånd er en gammal metode som blir brukt den dag i dag. Men jeg må også få nevne det, det å maskin slipe ventiler er å blir den mest nøyaktige og beste måten å gjøre det på, i hvertfall på bil motorer.

 

men har du tid, masse tolmodighet så for all del slip dem for hånd :)

Lenke til kommentar
Fra en volvo-fan til en annen: Det her var en skikkelig iforseggjort worklog, kjempebra med masse bilder,  tilhørende forklaringer og kommentarer. Sånt er kjempeinteressant å lese. Litt ekstra kos er det jo at det dreier seg om en Go'femåførr òg.

 

Jeg hadde den motoren du skal bytte til i min gamle 740 TIC for noen år tilbake. Lese om hva du tumler med her bringer tilbake mange gode minner... jeg savner poff'en min!  :)

7545310[/snapback]

 

 

Takkar for komplimentet Gurglemuffin :)

 

Ja skal man lage en worklog så bør det være en også, det har lett for åbli mye prat og minimalt med bilder noe jeg synest er gørr kjedeligt. Bilde og forklaringer sier mye og kan læres mye av.

 

Hva mener du med hatt den motoren, mener du hatt denne motoren som jeg har eller en som er lik :)

 

Vakke deg jeg kjøpte den av vel :)

Lenke til kommentar
Jeg savner 740'en min etter å lese denne workloggen..

 

Det er deilig å lese såpass forsegjorte logs. Håper du går foran som et eksempel andre vil følge :)

7547499[/snapback]

 

Takkar for komplimentet.

 

 

ja prøver så godt jeg kan, liker sånne worklogger selv og jeg, masse bilder og forklaringer :)

 

 

Solgt 740 da eller siden du savner den.

Lenke til kommentar
Solgte den etter ett år.. Brukte litt for mye bensin med den 2,3L forgassermotoren...

7548761[/snapback]

 

ja det er altid noe dritt, håper at med denne overhalingen at jeg får den enda litt mere ned enn nå, siden det er sprut og sånn, men så er de jo trimmingnen og da, tja, vi får se, blir vel litt mere futt :)

Lenke til kommentar
Hva mener du med hatt den motoren, mener du hatt denne motoren som jeg har eller en som er lik

Vakke deg jeg kjøpte den av vel :)

7546699[/snapback]

 

Hehe, skjønner at den kan mistolkes litt. Mente at jeg hadde samme motormodell i gamlebilen, ikke akkurat den som du bygger :)

7551363[/snapback]

 

ok da er det klarlagt hehe

 

ja gleder meg skikkeligt, blir mye spennende utover det kan jeg love :)

Lenke til kommentar

En liten update informasjon.

 

var og snakket med Tore på motorverkstedet i dag og blokken og resten har det bra :) Det blir ikke noe flere motor updates før på nyåret nå, det er ikke tid til det, ville bare informere om det så dere ikke tror at dette er nok et håpløst prosjekt, mere vil komme. Var en tur i bua i dag men det er ikke så mye å gjøre der før jeg får alle delene på plass.

 

Olje pumpen :

 

Jeg hadde også en update ang. oljepumpen, det som står igjenn der er å sette den i sammen som i grunn ikke er noe spes sak. men hvis dere vil ha en update om hvordan man setter den i sammen så får dere si i fra så kan jeg lage en rask en om det.

 

Volvoen blir ikke satt inn før på nyåret pga mazdaen. den blei solgt rett forran nesa på meg for en høyrere pris enn det vi hadde blitt avtalt om så da er jeg på leting igjenn.

 

På nyåret :

 

Det som er først prioritert på nyåret er motoren og sammen settningen av dette, når dette er ferdig så går jeg rett på bilen som også blir en del av prosjektet her, lager ingen ny tråd om det.

 

 

Ellers så får jeg takke alle for oppmerksomheteten så langt :)

Og ønske allle volvo dudes og alle andre på forumet her en riktig god Jul og et godt nytt år.

 

 

 

 

GOD JUL ALLE SAMMEN :D:p

Lenke til kommentar
Hallo igjenn..

 

Fikk hont opp sylinderen på motoren men jeg tror ikke det ble så bra stempelet sitter ganske så godt fast nå. Skal ta den i deler igjenn og finne ut hva som er skjedd. Ventilene har jeg ikke fått slipt men jeg brukte jævlig lang tid på å få satt de på var vanskelig det :D

7553568[/snapback]

 

du sa det var en gressklipper motor ikke sant. hm, det er vel spor for de stempel fjørene der, du er sikker på at de er satt riktig i sporet før du tredde på sylinder ?

 

når du først får klemt disse i sammen så skal det ikke så mye kraften til for at du skal få på sylinderen.

 

Edit : med spor så mener jeg en liten klump som sitter i stempelet, en slags stopper eller noe.

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Oisann her var det tabbe av meg. Stempelet var helt fint det egentlig. Men når jeg satte på sidelokket (altså det som holder olja i "bunnpanne" inne brukte jeg en silikon pakningslim fra Biltema som viste seg og ikke være så bra. Pakningen funka men den ble for tynn lokket ble klemmt så langt inn at veivakslingen kilte seg fast der, tror jeg nå det er. Så senere idag skal jeg til far og lage pakning der har jeg sånt stoff vi lager det av. Så får ikke startet den før rundt mandag ;) Men tror ikke det blir da heller siden det er 1.juledag da :)

Lenke til kommentar
Oisann her var det tabbe av meg. Stempelet var helt fint det egentlig. Men når jeg satte på sidelokket (altså det som holder olja i "bunnpanne" inne brukte jeg en silikon pakningslim fra Biltema som viste seg og ikke være så bra. Pakningen funka men den ble for tynn lokket ble klemmt så langt inn at veivakslingen kilte seg fast der, tror jeg nå det er. Så senere idag skal jeg til far og lage pakning der har jeg sånt stoff vi lager det av. Så får ikke startet den før rundt mandag ;) Men tror ikke det blir da heller siden det er 1.juledag da :)

7555742[/snapback]

 

Jøsses, var det ikke værre enn det, endeligt bra at det ikke var noe alvorligt da :)

Lenke til kommentar

Hey alla barn :!:

 

siste nytt fra motor fronten.

 

Etter en telefon med motorverkstedet så blir dette gjort med blokk og div.

 

Blokk : veiv/råder :

 

Skifte ut lager i overførings aksel.

borre 4 sylindre med stressplate.

normalisere råder (FK)

slipe veivaksel

Balansere veiv parti samt av råder.

vektjustere råder

vektjustere 4 stempel.

 

 

 

Topp :

 

porting.

Montere K-Line ventilstyringer

Mirafrese ventilseter

plane topp

polering av cam lager.

 

Total pris inklusive. 13 000 kr

 

 

Deler :

 

Stempel med overdim overhalingssett , inkluderer alt av pakninger og simringer, samt trøste lager.

 

Alt i alt. 5400 kr.

 

Ny trim cam, 3300 kr.

 

FK råder, 000000000

 

Totalt alt i alt . 22700,- kr

 

 

En akkurat passe jule gave :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...