Gå til innhold

Mann dreper baby over spill :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes også det er litt tåpelig å dra inn 'forskningsdata' her, ettersom det er umulig å si 100% om det var akkurat det eller det som gjorde at mannen klikket. En ting er derimot sikkert, det er at det som fikk begeret til å flyte over var at konsollen gikk i gulvet.

Slike ting får meg til å ose av sinne :realmad: (syke syke mann)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satt bare og ventet på deg her Pycno...

Vil bare si at Ghost Recon ikke er et aggressivt og voldelig spill, i samme gate som Manhunt eller Unreal Tournament. Ghost Recon er et rolig og avbalansert taktisk skytespill, og fremmer på ingen måte gal aggresjon. Snarere tvert imot.

I så måte kunne nok denne personen spilt Viva Pinata uten å lagre i 2 timer eller spilt sjakk for den saks skyld, og veldig sannsynligvis gjort akkurat det samme om ungen ødela for spillet.

Dette er en person i mental ubalanse, og at han spilte et konsollspill har FINT lite med hans reaksjon å gjøre.

Skrevet

Herre...

Fy f*** for en skjebne og fy f*** for en fantastisk journalistikk...

Mannen har helt klart mer enn en håndfull pærer som lyser i julegrana si, men å vinkle det slik at det er spillet sin skyld?

Ja det finnes folk som blir påvirket av spill, veeeldig få og de blir også påvirket av lignende stimuli som TV.

Skrevet

Faktisk, så er det ikke påvist noen forbindelse med med spill og vold... bare produsert teorier som noen allerede har påpekt...

Det forsøkes derimot å bevise dette i retten...

Det er derimot enkelt å bevise statistisk sett at spill avler vold... Hvor stor andel har av voldsmenn har spilt spill som inneholder noen form for aggresjon?

Ganske mange tror jeg..

På samme grunnlag kan du si at vann også avler aggresjon... alle voldsmenn drikker det på ett eller annet vis...

Forskere med en agenda :nei:

Lage konklusjonen først og legg opp "forskningen" etter hva de har "kommet fram til".

Gjest Slettet+214asdf125
Skrevet (endret)

Haha, ventet på at den 17-siders voldstråden spredte seg til den her ja.

ettersom han satt hjemme og spilte et voldsfremmende spill ser ikke jeg noen grunn til å skylde på noe annet enn dette spillet, unntatt kanskje at han har spilt for mye voldsspill og dermed blitt kapabel til slike handlinger.

Slik jeg ser det har dataspillet krevd nok et offer,

Det at man har påvist en forbindelse mellom aggressivitet og media er greit nok, men de bastante uttalelsene du kommer med her kan ikke backes godt opp av det. Men jeg antar det er normalt for deg å lire fra deg sånt for å hisse opp resten av forumet?

edit:Du vet INGENTING om denne mannen annet enn at han spilte et spill i det han begikk en voldshandling, og dermed kan du ikke si for sikkert hva som egentlig ligger bak her.

Endret av Slettet+214asdf125
Skrevet (endret)

Akkurat, de der forskningsrapportene er bare basert på indisier som de selv har 'funnet'. De tar vel utgangspunkt i drap der feks. GTA osv. får skylda.

Edit: Har vi en Thompson II her eller ? :p

Endret av M@R7!N
Skrevet (endret)
Jeg er avhengi av spill ja

7514446[/snapback]

Som jeg tenkte. Det finnes også de som tror det er tryggere å kjøre i 120km/t enn i 80km/t. Det skjer jo færre ulykker i 120km/t enn i 80km/t.. For meg svirrer du like mye rundt i lufta som dem som faktisk tror det er tryggere å kjøre fortere.

Thomas, Vel, hans raseriutbrudd kan ha vært et resultat av overutvikling i den delen av hjernen som styrer sinne, brutalitet og impulser. Det er stort sett her voldshandlinger har sitt utløp ifra. Spill som Ghost Recon (selv om det også er strategisk) vil bidra til ikke bare økt aktivitet men også økt utvikling over tid av denne delen i hjernen. En reaksjon på dette er at den delen av hjernen som styrer blant annet dannelse og selvkontroll havner i "baksetet" og blir mindre utviklet. Det gjør at personen er mer utsatt enn andre til å handle voldelig og brutalt på impuls istedenfor å handle rasjonelt og i mange tilfeller også lovlydig.

Men som du skriver kan han jo ha vært forstyrret fra før av uansett, men det vil likevel ikke forklare hvorfor han reagerte på akkurat den måten. Med reagere mener jeg å bruke vold mot et medmenneske, mot et barn, mot sitt eget barn. Slikt gjør en ikke av seg selv det må læres et sted, spesielt når det skjer under et raseriutbrudd.

Men dersom du hevder at det ikke kan bevises 100% sikkert at spillet fikk personen til å drepe ungen, tar du ikke feil i det, men det er sannsynlig at det var tilfelle.

Uansett, har du en reserve PSU? :)Det lyser et rødt led på skjermkortet som ikke skal lyse. Mulig kortet er ødelagt eller PSU faktisk for svak, det er en OCZ 420w.

Odland81, Ja, de blir påvirket av TV også. Selv ser jeg på TV-vold som et større onde enn datavold. Hadde det ikke vært så lett tilgjengelig for små barn som også er så lett påvirkelig ville det vært et mye mindre problem.

M@R7!N, Det er omtrent like sikkert som at sigaretter bidrar til økning i lungekreft. Iingen har enda bevist direkte sammenheng mellom lungekreft og sigaretter enda, når en røyker får lungekreft kan det være mange årsaker til det.. Luftforurensing og lignende, ikke-røykere får jo også lungekreft.

Sammenhengen mellom media-vold og samfunnsvold er det idag mindre tvil om enn det var angående sammenhengen mellom tobakk og kreft på 70-tallet - på den tiden vi lot tobakksindustrien betale dyrt for deres virksomhet og strammet inn lovverket.

Grifin, Det er en myte, men sammenhengen mellom spill og vold er ikke dokumentert på samme måte som TV og vold. Du må gjerne påstå at melk eller vann er voldsfremmende men leger og forskere vil neppe si seg enige.

rgnrkx, Kan ikke si noe med sikkerhet, hvertfall ikke i dette tilfelle. Men basert på det en vet om voldsmedier og dets effekt på hjernen på både kort og lang sikt er det overveiende sannsynlig at det er en klar sammenheng mellom dataspillet og hans voldelige utløp. En ting er å bli sint, det er ikke unormalt, men å bli voldelig samtidig er en prosess som må læres fra et sted.

Forskningsrapportene gjennom de siste 40 år er av en slik karakter at det blant fagmennene er mindre tvil om sammenhengen mellom mediavold og samfunnsvold enn det er mellom kreft og sigaretter. Ikke akkurat indisidier, men nesten uten unntak er alt media selv produserer av forskningen og det media betaler av forskning det som presenteres i media. Selv om disse "rapportene" er av en svært uvitenskapelig karakter og vanligvis konkluderer med "vi fant ikke ut noen ting" er det disse menneskene i samfunnet tar til seg - ikke så rart siden det ikke er noe annet tilgjengelig.

Endret av Pycnopodia
Skrevet (endret)
Denne mannen avviker nok ikke så mye ifra befolkningen ellers.. En kan gjerne ta avstand fra han så mye som en vil, men han var relativt normal og dette kan skje egentlig ganske mange mennesker idag, barn såvel som voksne. Årsaken til dette har noe med samfunnet vårt å gjøre.

7513425[/snapback]

Hvordan kan du vite hvorvidt denne mannen ikke avviker mye fra andre mennesker? Dette er jeg j¤¤#% nyskjerrig på...

Man kan til en viss grad støtte opp om at spill som GTA, Saints Row, Postal etc kan få enkelte mennesker til å, om ikke utføre drap, men inspireres til mer makabre metoder.

At et spill som Ghost Recon skal fremprovosere et drap på en liten jente er for meg helt absurd. Sett heller fokus på mannens tilsynelatende problemer med å styre sinne.

Edit: leifemann

Endret av Gorthaur
Skrevet (endret)

Tinger er jo at dette ville _ikke_ skjedd dersom mannen var 'normal' oppe i hodet. Det kreves spesielle forutsetninger for at en person skal ta livet av noen eller gjøre noe tilsvarende ekstremt pga. et spill.

Så uansett om disse 'rapportene' stemmer eller ikke, så ville ikke dette skjedd om personen hadde vært normal.

Jeg har spillt en GOD del igjennom mitt liv, masse skytespill osv. Er jeg blitt voldeligere av det? Nei, absolutt ikke.

Edit: Selvfølgelig avviker denne mannen veldig fra populasjonen ellers.. Hadde dette vært et felles oppførselsmønster blant folket ville det ikke sett pent ut, tro meg.

Endret av M@R7!N
Gjest Slettet+214asdf125
Skrevet
rgnrkx, Kan ikke si noe med sikkerhet, hvertfall ikke i dette tilfelle. Men basert på det en vet om voldsmedier og dets effekt på hjernen på både kort og lang sikt er det overveiende sannsynlig at det er en klar sammenheng mellom dataspillet og hans voldelige utløp. En ting er å bli sint, det er ikke unormalt, men å bli voldelig samtidig er en prosess som må læres fra et sted.

Og du tror virkelig at noen som er i stand til slikt ikke ville ha reagert på samme måte om ungen hadde satt tven i ustand så han ikke fikk med seg de siste minuttene av fotballkampen? (naturligvis forutsatt at han var fotballtilhenger, sier seg selv)

Forskningsrapportene gjennom de siste 40 år er av en slik karakter at det blant fagmennene er mindre tvil om sammenhengen mellom mediavold og samfunnsvold enn det er mellom kreft og sigaretter. Ikke akkurat indisidier, men nesten uten unntak er alt media selv produserer av forskningen og det media betaler av forskning det som presenteres i media. Selv om disse "rapportene" er av en svært uvitenskapelig karakter og vanligvis konkluderer med "vi fant ikke ut noen ting" er det disse menneskene i samfunnet tar til seg - ikke så rart siden det ikke er noe annet tilgjengelig.

7515008[/snapback]

Samtidig så er det nok en drøss rapporter som skrives i Thompson-mode, du vet vel godt at å være provoserende skaper oppmerksomhet, samt at mange misliker spill osv generelt. Skal ikke være naiv nok til å påstå at alle rapporter som kommer frem til noe negativt om vold i media er kun ment for å provosere, men er heller ikke så naiv at jeg tror det er utenkelig.

Skrevet
Bla bla bla, bla bla bla bla bla (zip it)

Kan noen kjøpe en reviving potion til mannen, han trenger å komme tilbake til den virkelige verden.

Unnskyld om jeg tør spør, men hva lærer PvP fighting i f.eks WoW ungen avhengige mennesker?

Vet du hvorfor jeg stiller kritikk til "forskningen" din? Fordi den er laget for et øyeme, skade mediaen så godt den kan. Forskningen din har ikke noe beviser, standpunkter eller konklusjon. Den er bare en 300 sider pocket med jorr, piss og dårlige vitser. En bok skrevet for idioter som Thompson, som mener de vet alt.

All "forskning" som er gjort på dette feltet, er basert på teorier, tall og statistikk. Det er ikke fakta, det er så vidt en teori. Det kan kanskje høres imponerende ut å si at forskerne har forska på dette i 40 år, men kom tilbake når de har forska på det i godt over 100 år så kan jeg kanskje bli imponert. 40 år å forske på noe så stort som dette er som å fra over vestfjorden, Svolvær til Bodø. Det tar imponerende lang tid, og det føles som du har forsert hele verden, men egentlig har du bare tilbakelagt en distanse som hurtigbåten gjør unna på 3 timer.

Mitt poeng, de har så vidt skrapa på overflaten av dette, og til nå har de kanskje kokt i hop en teori, selv om jeg er mer lysten nå å kalle det en hypotese.

Men vis meg disse tallene dine, forskningen din og alle kildene dine, og jeg skal kaste dem tilbake til deg, for jeg har sett de før. Og det jeg har lest av "kildene" dine og "tallene" du legger frem er "nå skal vi finne på noe for å sverte spill og media markedet, hva skal vi finne på".

Nei en stor bøtte med god gammeldags piss, det er det "forskningen" din er.

Skrevet

som M@R7!N sier, tror vi har en Jack Thompson på forumet her.

ZOMG MURDER SIMS!

Men jeg er nysjerrig, Pycnopodia, hva foreslår du hvi gjør for å løse dette problemet? Gå tyskland og banne alt av 'killerspielen'?

Og fortell meg, spiller du spill selv? Hvilke spill spiller du isåfall?

Min lille teori om vold utløst av spill, er at spill ikke gjør normale, fredelige personer voldelige, men voldelige personer er tiltrekt av voldelige spill.

Skrevet

Syke folk finnes overalt. Her i NORGE var det da nettopp ei KVINNE som DREPTE sin EGEN SØNN, og forsøkte å drepe den andre! Hvor sykt er ikke det? Ei MOR, som har TO sønner, prøver å drepe dem begge - og klarer å drepe den ene før noen klarer å gripe inn.

Gjest Slettet+214asdf125
Skrevet
Men jeg er nysjerrig, Pycnopodia, hva foreslår du hvi gjør for å løse dette problemet?  Gå tyskland og banne alt av 'killerspielen'?

7515189[/snapback]

Fyren liker bare å provosere, han er en normal gamer. Han har sagt at han ikke ønsker å få voldelige spill bannlyst (annet enn "sensasjonell vold", tenk GTA osv).

Skrevet

Folk som han fyren der-jeg blir SYKT forbannet når jeg hører om sånt. Hadde vært arti å fått tak i han, og utprøvd noen "alternative" straffemetoder :evil:

Skrevet

Reagerer litt på noe i den artikkelen da. Først står det "beat to death". Noe som høres utrolig drastisk ut, for at de senere skriver at han klappet til henne i fjeset og kastet henne i en stol. (stressless?) For alt vi vet kan det jo bare være at han vil sette ungen litt på plass og tok litt hardere i enn beregna. Veldig få av oss husker hvor lite vi tålte som barn.

Det er så klart en helt tragisk hendelse, og dersom han ikke er så nedbrutt som en mann kan bli etter en slik hendelse fortjener han en lang fengselsdom, men det kan jo være han allerede har fått mye straff i skyldfølelse, og er psykisk nedbrutt, rett og slett fordi det var et uhell. Han fortjener fremdeles fengselsstraff, men kansje ikke en like tung.

Og som mange har utpekt, samme hva den ungen hadde verdt borti ville nok utfallet verdt bortimot det samme. Tenk om hun hadde satt hånda på en varm ovn og brendte seg, faren tok tak i henne å slengte henne litt hardt i en stol mens han sprang for å hente vann, selv om det ville verdt lurere å ta ungen med til vannet, men dere tar poenget, for at hun så skulle dø.. Det ville verdt en tragisk hendelse det.

Skrevet
Grifin, Det er en myte, men sammenhengen mellom spill og vold er ikke dokumentert på samme måte som TV og vold. Du må gjerne påstå at melk eller vann er voldsfremmende men leger og forskere vil neppe si seg enige.

My point exactly... samme som forskningen som du henviser til er...

Vi kan lese ut ifra forskningen din at før tv'n kom inn bildet så var folk bare snille med hverandre...

Jessda... reality bites, make your own... :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...