Gå til innhold

Logge cpu bruk


Laat

Anbefalte innlegg

Min ubuntumaskin bruker til 100% cpu når jeg ikke rører den over tid, men med en gang jeg rører mus eller tastatur detter cpubruken ned til nesten 0%.

 

Hvordan logger jeg cpuaktiviteten? Vil gjerne logge hvert 5.sekund det programmet som bruker mest cpu, og hvor mye programmet brukte. Men andre muligheter er selvfølgelig velkommen.

 

-Pingu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min ubuntumaskin bruker til 100% cpu når jeg ikke rører den over tid, men med en gang jeg rører mus eller tastatur detter cpubruken ned til nesten 0%.

 

Hvordan logger jeg cpuaktiviteten? Vil gjerne logge hvert 5.sekund det programmet som bruker mest cpu, og hvor mye programmet brukte. Men andre muligheter er selvfølgelig velkommen.

 

-Pingu

7497775[/snapback]

Du kan kjøre en hjemmesnekret logger i cron, eller et skript som bruker "wait 5". Ellers vil følgende kommando gi deg en sortert liste over prosesser;

ps -eo pid,user,ni,pri,psr,pcpu,comm --sort -pcpu

For kun prosessen som er på topp, bruk:

ps -eo pid,user,ni,pri,psr,pcpu,comm --sort -pcpu --no-headers | head -n1

Dette burde gi deg det du trenger for å lage en hjemmesnekret cpu-logger, men der fnnes sikkert også allerede eksisterende løsninger for dette :)

Lenke til kommentar

Hvis du har tilgang til en annen PC med SSH på samme nett, kan du logge inn via SSH, starte top og vente og se hva som stjeler prosesser.

 

På en server vi hadde på arbeidsplassen begynte jeg å lure litt på hvorfor ting gikk så tregt, og da jeg logget inn med SSH og kjørte top, så jeg at skjermspareren tok 99.7% av CPU og kjørte MySQL ned i grøften.

Lenke til kommentar

drange: GUI på serveren? :-o

 

Uansett, om det er beagle, som det godt kan være(men da burde det vel ikke holde seg på 100% over så lang tid?) så er jo egentlig ting som de skal... Men jeg ser ikke akkurat bort fra screensaver-teorien, har opplevd akkurat det samme selv(uten DRI). Hadde dog ingen problemer med dette, kjørte jo ingen kritiske serverapplikasjoner på laptop dette var tilfelle på :--)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...