Gå til innhold

Farlig å spise for mye egg?


Anbefalte innlegg

Jeg trener 4 ganger i uken, og hver dag spiser jeg 5 egg, to kokte, og 3 stekte.

 

Har hørt ditt å datt om egg, at det er farlig å spise mer enn 7 egg i uken osv. Stemmer dette?. Jeg spiser jo 25 egg i uken(unntak lørdag og søndag). Men ellers spiser jeg en frukt ved hvert måltid, mye knekkebrød, og en del ost/brunost.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

strengt tatt alt fett som absorberes i tynntarmen, enten det er triacylglycerol, kolesterol, kolesterolestre eller fosfolipider påvirker kolesterolnivået.

 

grunnen til at for mye egg kan være farlig, er at det inneholder mye protein og for høyt daglig inntak av proteiner over lengre tid kan være skadelig.

Lenke til kommentar
grunnen til at for mye egg kan være farlig, er at det inneholder mye protein og for høyt daglig inntak av proteiner over lengre tid kan være skadelig.

7502418[/snapback]

Kan du lenke til noe forskning som støtter opp under det der?

 

Men det er vel mye "bra" kolesterol (HDL) og lite "dårlig" kolesterol (LDL) i egg, så det skal ikke være mye problem å spise 5 egg hver ukedag. Bare pass på at du ikke blir lei av egg, og at du får i deg nok andre kilder til forskjellige næringsstoffer :)

Lenke til kommentar

joa, det sant nok det. kan henvise til fysologi og biokjemibøker. Det som er teorien bak det er at kroppen tar opp aminosyrer. Er "poolen" i blodet med aminosyrer full nok, begynner katabolismen av aminosyrene. Overskuddet av aminosyrene kan nå gå inn i reaksjonsveien for glukose, altså danne glukose eller glykogen, spaltes fullstendig i TCA-syklus og videre inn i ureasyklusen. Altså overskuddsaminosyrer eller proteiner om man vil, blir fjernet fra kroppen som sagt via ureasyklusen fra kroppen via urinen i med nitrogen, noe som ofte følger med mye nitrogen i urinen er økt kalsium i urinen, hvilket som øker risikoen for nefrolitiasis og osteoporose. Ta en titt i Lippincott's Biochemistry

Lenke til kommentar

Interessant å endelig se noen som kan begrunne påstandene. Har noen spørsmål til deg, og jeg håper veldig gjerne at du kan svare så jeg kanskje lærer noe nyttig i dag:

 

Er "poolen" i blodet med aminosyrer full nok, begynner katabolismen av aminosyrene.
Hvor stor er denne "poolen" (Det er vel dette de lærde strides om)? Regner med at dette gjelder et visst %-nivå av aminosyrer i forhold til liter blod.

Dette vil vel også, om jeg forstår det rett avhenge da av både muskelmasse og mengde blod i kroppen til den personen det gjelder?

Hvor mye protein man har i blodet vil vel også avhenge av om kroppen er i restitusjonsfase (rettere sagt hvor mye som blir fjernet per tid)?

Hvor fort går dette isåfall i tiden etter en hard styrkeøkt, eller etter å ha vært borte fra trening et par dager?

Vil man også ha et større "umiddelbart" opptak av aminosyrer fra blodet under/etter trening når musklene brukes hardt og blodkarene i selve musklene sveller?

 

Overskuddet av aminosyrene kan nå gå inn i reaksjonsveien for glukose, altså danne glukose eller glykogen, spaltes fullstendig i TCA-syklus og videre inn i ureasyklusen.
Vil ikke dette da også gjelde de fleste andre sakkarider (monosakkarider når de har blitt spaltet i magesekken) som er i stand til å bli til glukose eller glykogen så fort det kommer ut i blodet?

Vil man også (slik min logikk vil tilsi) kunne ha større toleranse for aminosyre-mengder i blodet etter at man har fått tømt glykogenlagrene i noen muskler, ettersom glykogenet vil lagres igjen?

Kunne du tenke deg å nevne kjapt hva TCA-syklusen går ut på?

Med kun VGS-naturfag husker jeg ikke stort av kroppens sykluser. Jeg kommer nok til å lese meg litt opp på dette når eksamensperioden er over, men inntil da hadde en kjapp innføring på norsk vært veldig interessant. Kalles TCA-syklusen også for sitrussyresyklusen, forresten?

 

Altså overskuddsaminosyrer eller proteiner om man vil, blir fjernet fra kroppen som sagt via ureasyklusen fra kroppen via urinen i med nitrogen, noe som ofte følger med mye nitrogen i urinen er økt kalsium i urinen, hvilket som øker risikoen for nefrolitiasis og osteoporose.
Nå kjenner ikke jeg til hva nefrolitiasis går ut på(, og jeg har eksamen i Matte 1 i morgen så jeg har ikke tid til å finne det ut med en gang,) men hvertfall når det gjelder osteoporose så vil del en mulig løsning for å bøte på problemet å passe på å ha et solid inntak av mineraler (da særlig kalsium selvsagt)?

 

Det du nevner regner jeg med også er grunnen til at man prøver å fordele protein-inntaket over hele dagen (, selv om jeg personlig ikke er så flink til det =/)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Hehe, det der var en del spørsmål ja. Har hatt en del forelesninger om aminosyrer forrige uke i tillegg til å ha lest meg opp litt. Først og fremst må jeg si at jeg overhodet ikke er kompetent nok til å svare på alle spørsmål, er bare 1. års stud.med.

 

Tilbake til noen av spørsmålene. Ifølge det jeg sitter med av informasjon nå er denne poolen avhengig av som du sier, personer, men hvor mye den varierer fra person til person vet jeg ikke. Det man regner med er at den består av omlag 100g protein. De spørsmålene som følger angående aminosyrekonsentrasjon i blodet og hvor fort de blir fjernet vet jeg ikke. Det jeg derimot kan svare deg på er at leveren er meget sentral i aminosyreopptaket.

- Insulin og kortisol øker opptak i leveren

- Insulin stimulerer også til opptak i msukulatur

- Kortisol øker også nedbrytningen av protein og øker blodkonsentrasjonen av aminosyrer

- Kortisol stimulerer til glykoneogenese, altså dannelsen av glukose

 

Når det gjelder spørsmålet ditt om glukose, spaltes faktsik ikke dette i magesekk/tarm. Når glukose tas opp i tynntarmen skjer dette ved en aktiv energikrevende (krever ATP) transport i samband med natrium med et spesielt transportprotein for glukose. Det som brytes ned i magesekk/tarm er sakkaridenes binding mellom hverandre, og merk, det er ikke alle bindingene som vi mennesker kan bryte. F.eks. laktoseintolerante personer. Litt usikker på hva du er ute etter når det gjelder glykogen/aminosyrekonsentrasjon, men høres ut som det er noe utenfor det jeg kan.

 

Nefrolitiasis er stein i nyrevevet eller øverst i urinveggene.

 

Ja, mener å huske å ha lest et sted at man ikke anbefaler inntak av mer enn 50g protein per måltid, men her er jeg veldig usikker. Uansett, jeg er ikke spesielt flink og er antakelig for "ivrig" med proteiner.

 

Håper det hjalp litt! Og lykke til på eksamen! Hybelkameraten min har også det forresten. Eksamen på lørdag jeg, naturvitenskap og verdensbilde. Kosefag!

Lenke til kommentar

Ja, TCA-syklusen, Krebs-syklus eller sitronsyresyklusen. Det området her med karbohydrater er meget omfattende og skrevet bøker om så er litt usikker på om jeg skal begi meg ut på noen kortfattet forklaring. Det som hvertfall skjer når glukose tas opp, er at det først vurderes om det trengs energi eller ikke. Dersom det ikke hovedsakelig gjør det, lagres glukosen som glykogen. Hvis det derimot trengs energi, starter kroppen først med glykolyse som gir noe energi (ATP og NADH) og glykose brytes om kan gå inn i TCA-syklusen. Her dannes det mer energi enn i glykolysen. Etter glykolysen står en igjen med pyruvat som må omdannes til acetyl-CoA før det kan gå inn i TCA-syklusen.

 

Veldig, veldig, veldig kort...

 

Ta en titt på denne siden her, den er veldig bra:

http://www.science.smith.edu/departments/Biology/Bio231/

Lenke til kommentar
Når det gjelder spørsmålet ditt om glukose, spaltes faktsik ikke dette i magesekk/tarm. Når glukose tas opp i tynntarmen skjer dette ved en aktiv energikrevende (krever ATP) transport i samband med natrium med et spesielt transportprotein for glukose. Det som brytes ned i magesekk/tarm er sakkaridenes binding mellom hverandre, og merk, det er ikke alle bindingene som vi mennesker kan bryte. F.eks. laktoseintolerante personer.

7503470[/snapback]

Jeg er egentlig klar over at ikke alle bindinger i disakkarider og polysakkarider kan brytes ned, og at monosakkaridene er det som transporteres gjennom tynntarm-veggen. Jeg bare rotet litt i sted og byttet om på sukrose/glukose i hodet mitt :p

Men spørsmålet mitt forblir det samme: Vil ikke glukose som blir tatt opp i blodet også følge denne samme syklusen videre i kroppen og kunne forårsake de samme problemene? Eventuelt hvorfor ikke? Det er vel slik at man har mye større mengder glukose i blodet fra forskjellige sakkarider enn man får av omdannede aminosyrer.

 

Kunne du også utdypet litt om hvordan aminosyrer blir omformet til glukose eller glykogen? Dette høres ut som en særdeles ineffektiv prosess, og etter det jeg har hørt av andre så vil skje meget sjeldent?

 

Litt usikker på hva du er ute etter når det gjelder glykogen/aminosyrekonsentrasjon, men høres ut som det er noe utenfor det jeg kan.

7503470[/snapback]

Kan prøve å omformulere: Dersom det er et lavt nivå av glykogen i musklene, vil man ikke ta kunne spise større mengder protein ettersom noe av det som blir omdannet til glykogen uansett vil forsvinne rett inn i musklene?

 

Nefrolitiasis er stein i nyrevevet eller øverst i urinveggene.

7503470[/snapback]

Auda, ikke noen god snarvei å øke inntaket av mineraler da med andre ord.

 

Ja, mener å huske å ha lest et sted at man ikke anbefaler inntak av mer enn 50g protein per måltid, men her er jeg veldig usikker. Uansett, jeg er ikke spesielt flink og er antakelig for "ivrig" med proteiner.

7503470[/snapback]

Det man har lest om anbefalte mengder protein per dag eller per måltid varierer kraftig fra kilde til kilde. Her om dagen hadde VG tolket en annen artikkel dithen at over 50g protein om dagen ville øke verdiene av IGF-1 - hormonet som da kunne være kreftfremkallende. Ellers ser man jo noen kilder nevne mengder helt opp mot 4g protein pr kg fettfri kroppsvekt, og for en person på 125 kg (for å ta et litt ekstremt eksempel) vil dette si at fint kan spise 10 ganger så mye protein per dag som det VGs artikkel hevdet.

 

Håper det hjalp litt! Og lykke til på eksamen! Hybelkameraten min har også det forresten. Eksamen på lørdag jeg, naturvitenskap og verdensbilde. Kosefag!

7503470[/snapback]

Det hjalp mye =] Takk for lykke-ønskningene og lykke til for din del også.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...