Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er coax mye dårligere en tp kabel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlig coax har en maksimal båndbredde på 10 Mb/sec, mens TP-kabel av typen category 5 har en båndbredde på 100 Mb/sec (kanskje mer).

 

Redigering: Jeg glemte å legge til at coax støtter lengre kabellendger enn TP category 5. Den maksimale kabellengden på TP category 5 er 100 meter, mens tynn coax har en maksimallengde på 180 meter.

 

Bortsett fra disse tingene er det ingen forskjell mellom de to kabeltypene.

 

[ Denne Melding var redigert av: Spenol på 2001-12-17 20:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-17 21:01, Kermit skrev:

Coax er bare half duplex, mens TP er full duplex.

Det kan man se på som en betydelig forskjell for

enkelte applikasjoner.

Det er jo bare en aktiv leder i coax, mens TP har

et RX-par og et TX-par som er helt separate.



 

Full duplex kan bare dras nytte av ved bruk av en switch, og det har sannsynligvis ikke denne personen siden han vurderer coax. Du får kanskje full duplex ved å bruke en krysset kabel mellom to maskiner, men da er nettverket ditt begrenset til disse to maskinene.

Lenke til kommentar

Coax er mye bedre enn TP når det gjelder støy og andre forstyrrelser på nettverket. Det er ikke sant, som noen her skriver, at det ikke kan ta mer enn 10 Mbps. Coaxkabelen kan ta mye høyere hastigheter. Men du vil nok ikke finne coax nettverkskort i vanlig handel som går på mer enn 10 Mbps, det er nemlig svært få som kjøper det lenger, og produsentene har ikke giddet å satse på 100 Mbit coax.

 

Coax har lenge blitt brukt i kabel-TV og andre bredbåndslinjer. På modulerte linjer er coax overlegen TP, men på vanlig basebånd, er nok TP raskere, men fortsatt ikke mer motstandsdyktig mot støy. Hovedforskjellen er at TP er mye billigere, så derfor har man stort sett gått over til det på lokalnettverk. Og ettersom fibernettverk er langt mer effektivt enn coax, er nå utbredelsen av coax i kraftig tilbakegang.

 

Men til deg som skal kjøpe nettverk: TP er nok det enkleste for deg og helt klart det billigste. Dersom du skal kjøre 100Mbit bør du ha en switch i midten (iallfall hvis du har mer enn 5 PC-er). Med switch vil du kunne kjøre maskiner på 10 og 100 Mbit sammen, og to maskiner som overfører data på nettverket vil ikke påvirke hastigheten mellom to andre. Dersom du bare har 2-4 maskiner og ikke planer om å utvide (venner på besøk og slikt), kan du fint klare deg med en hub, men da må du altså velge enten 10 eller 100 Mbit på alle maskinene. Det finnes hubber som tar begge hastighetene, men de er mye dyrere enn en tilsvarende switch.

 

Coax har imidlertid den fordelen at du kan koble maskinene i en kjede, noe som ofte passer bedre i et rom der du har maskinene plassert inntil veggen. Med TP må du jo altså ha en kable fra hver PC til et sentralt punkt (hub eller switch).

Lenke til kommentar

Razul: Det er helt sikkert riktig at coax støtter mye høyere hastigheter enn 10 Mbps, men siden jeg aldri har hørt om en kommersiell implementasjon av 100 Mbps coax-nettverk, og siden 10 Mbps coax-kort har vært på markedet samtidig med 100 Mbps TP-kort, tok jeg det for gitt at begrensningen lå i kabelen (siden teknologien for 100 Mbps allerede var der). En ganske dum konklusjon når jeg tenker meg om.

 

Når det gjelder han som skal lage seg nettverk, vil det ikke være riktig å anbefale ham å kjøpe coax, siden dette er et avleggs medie som ikke gir rom for oppgraderingsmuligheter. Hvis han allerede har BNC-kort (som jeg tok utganspunkt i), vil det selvfølgelig være mest lønnsomt å kjøpe en kabelstump med coax.

Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt uklar med kjøpsrådene mine ovenfor. Jeg gikk ut fra at det her var snakk om å kjøpe nytt nettverk. Men dersom du har nettverk fra før med coax, ser jeg ingen grunn til å bytte, med mindre du ønsker å kjøre 100 Mbps eller skal bygge ut nettverket kraftig (mer enn 8-10 PC-er). For mindre nettverk enn dette og nettverk som bare kjører 10 Mbps vil det neppe være verdt investeringen å måtte skifte ut alt utstyret til TP.

 

Men dersom du skal kjøpe nytt, vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe coax. Ikke fordi det funker dårlig, men fordi det er på vei ut for tiden. Får du venner på besøk, spørs det om de har nettverkskort med coatilkobling, og dersom du skal flytte på hybel (jeg regner med at du er i eller nærmer deg den alderen, hvis ikke får du ha meg unnskyldt:-)), vil du for å kunne koble på internett i svært mange hybelhus, trenge TP-tilkobling. Kjøper du coax, så kjøp iallfall såkalte combo-kort (både coax- og TP-tilkobling) til å sette i maskinene. Da trenger du bare å kjøpe hub/switch og kabler for å oppgradere til TP, og du kan koble til TP-nettverk der du måtte ferdes med maskina di.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Lenge sidan eg har brukt vært i eit coax nettverk(95-96)Det eg synest var litt bakdeler med med coax var at om ein pc i nettverket braut saman så ville ikkje dei andre pcáne få kontakt med kvarandre.Og om noen skulle finne på å legge ein papir bit i coax kabelen (når ein koplar coax kabelen saman med ei datamaskin).Så ville heller ikkje nettverket fungere..(no er det kanskje ikkje så sansynlig,men er ein svakhet)Da vil vil ein måtte gå igjennom kvar enkel coax til pc kopling for å finne kva som var gale...

 

Sjølv har eg eit kombo kort..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...