Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Geografi, ver og klima. SLITER


2bb1

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha prøve i morgen, og sliter mye med å finne ut et par ting!

Blant annet:

 

- Vestavindbeltet? Hjelp

- Troposfære? Takk!

- Stratosfære? Takk!

- Termosfære? Takk!

- Polare vindar? Takk!

- Konvektiv nedbør? Takk!

- Frontnedbør? Hjelp

- Sidemorene? Hjelp

- Midtmorene? Hjelp

 

Om noen kan svare på bare et par, er jeg evig takknemlig! :!:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kremt, logget inn på feil account Siv? :)

 

-Midtmorene er vel det materialet som ligger igjen under isbreen etter at den har smeltet vekk (?)

-Sidemorene er vel da materialet som har vært på sidene av isbreen (?) Ikke helt sikker på de to.

 

-Neders er troposfære, så kommer stratosfæra, og lengst oppe av de kommer termosfæra.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Vel skoleboken svarer på alt det der, ganske så presist også. =) Hadde jeg hatt bedre tid skulle jeg vært til mere hjelp.

 

Polarvinder er hvertfall fra 60-90 breddegrad i nord (Om jeg ikke er helt på jordet.

7491097[/snapback]

Det stemmer, nord og sør.

 

-Dyphavsstrømmer, f.eks. i Grønlandsområdet, så synker kaldt vann til bunns, og da blir det etterfyllt med "varmt" vann som kommer fra sør, som etter hvert kjølnes ned og faller mot bunnen. Da dannes det en dyphavsstrøm sørover (overflatestrømmen/varmestrømmen for nordover).

 

Men altså, det er jo vinden som fører overflatestrømmene ifølge boka, men når det blir et tomrom så flytter den seg vel mot tomrommet uansett om vinden har den retningen eller ei?

 

-Konvektiv nedbør er nedbør som skyldes at varm, fuktig luft som stiger på grunn av konveksjon (se dette), avkjøles i høyden og kondenserer. Typisk er ettermiddagsbyger i innlandet om sommeren.

 

 

 

Den sannsynlige grunnen til at Siv (på min konto) spurte om dette, er fordi alt står så innviklet og uutfyllende forklart i skoleboken :nei: Til og med mamma syntes det. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Vel skoleboken svarer på alt det der, ganske så presist også. =) Hadde jeg hatt bedre tid skulle jeg vært til mere hjelp.

 

Polarvinder er hvertfall fra 60-90 breddegrad i nord (Om jeg ikke er helt på jordet.

7491097[/snapback]

Det stemmer, nord og sør.

 

-Dyphavsstrømmer, f.eks. i Grønlandsområdet, så synker kaldt vann til bunns, og da blir det etterfyllt med "varmt" vann som kommer fra sør, som etter hvert kjølnes ned og faller mot bunnen. Da dannes det en dyphavsstrøm sørover (overflatestrømmen/varmestrømmen for nordover).

 

Den sannsynlige grunnen til at Siv (på min konto) spurte om dette, er fordi alt står så innviklet og uutfyllende forklart i skoleboken :nei: Til og med mamma syntes det. :)

7492646[/snapback]

 

 

 

 

Tusen takk, tusen takk :thumbup:

Lenke til kommentar

Frontnedbør

 

Det meste av nedbøren i Norge kommer med frontnedbør som dannes i lavtrykkene som utvikles langs polarfronten som er skillet mellom kald polarluft fra nord og varmere fuktig luft fra sør.

I fronten blir den varmere luften tvunget til værs og avkjøles. Da kan den ikke inneholde så mye fuktighet lenger, og mye av fuktigheten i den går over til is eller vann og faller ned som nedbør.

Polarfronten kommer med fuktige luftmasser inn over Norge fra sørvest og vest i det meste av året, og aktiviteten er størst om høsten og vinteren. Men siden varm luft kan inneholde mer vanndamp enn kald, så kommer det mest nedbør om høsten.

Kilde

 

Søk på Google

 

Morene

Nærmeste jeg kom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...