Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke kontakt med Dreambox via WET54g


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte meg WET54G og WRT300M for noen dager siden. Har koblet WET54g (trådløs bridge) mot en dreambox. Problemet er at jeg ikke kan bruke min pc til å koble meg opp mot dreamboxen slik jeg kunne før. Jeg får liksom ikke kontakt med bridgen når jeg skriver ip adressen på den.

 

Gjør jeg noe feil eller er det ikke mulig å kontakte utstyret som er koblet på en bridge?

 

Wakas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyll inn i bridgen ip til default gateway, din router. evt også dns til din router. Tror det er der det er feil.

 

Selv er mitt oppsett til db`n 192.168.1.53, 255.255.255.0, 192.168.1.1 og dns 192.168.1.1 (har ikke switch på den jeg da, men skal bli på samme måte til din switch og db`n)

 

Ellers en kjempe fin side til oss som har dreambox : digisat

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

- Les manualen

- Ønskelig oppsett for WETG er:

 

SSID, kanal, kryptering, etc er det samme som på 300'en (hvis det er mulig å søke opp nettverk så har du sikkert gjort det, og da holder det. pass likevel på at evt. krypteringsnøkkel blr skrevet inn)

IP-adresse - denne bør være på samme subnet (dvs de 3 første tallene er like) som alle de andre enhetene. dette er ikke kritisk, men det gjør det lettere å komme inn på WETG'en.

DHCP-server - hvis bridgen har en dhcp server er det viktig at denne slås av. Dhcp adresser skal komme fra 300'en. Nå ser det ut som at du har en fast IP på Dreamboxen, så det har ikke noe å si, men det er likevel greit å sette den opp sånn her.

 

Andre ting er: slå av MAC-adresse filter på 300'en, evt bare midlertidig, og se om du kommer inn på dreamboxen. Hvis du ikke har slått det på så er nok MAC adresse filter av, og du behøver ikke bry deg om dette.

 

TOPOLOGI: Hvis mulig så bør du kaste ut evt eksisterende router, og bruke 300'en isteden. Hvis du har en combo hvor maskinene er koblet til forskjellige routere så blir det bare kaos. Hvis du har et routermodem eller du av forskjellige grunner må beholde en eksisterende router så bør du

1) sette router[modem] i bridge-modus, dvs at det ikke bedriver routerfunksjoner. Du må kanskje bruke PPPoE i 300'en da. Det har blit forklart 100 ganger her.

2) Koble sammen routerene med LAN-portene, jf. tråd om "Perfekt oppsett"

 

 

Edit: Ang- tilgang til dreamboxen -- du må skrive inn adressen til Dreamboxen (hva er det egentlig?), ikke adressen til WETG'en.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Fremskritt.

 

La merke til at ip adressene var satt fra 192.168.1.100 til 149. Endret dette til 255. Ser nå i routeren at han har funnet DM og fått ip 192.168.1.103. Men klarer ikke å koble meg på den fra pc. Bridgen har fortsatt 192.168.1.226 som ip.

 

Hva kan være årsak nå.

Lenke til kommentar

gå inn i meny på db`n (bluepanel) og sett fast ip på den.

 

eks:

192.168.1.227

255.255.255.0

192.168.1.1 (om det er WRT300M)

192.168.1.1 (om det er WRT300M)

 

Huk av den grønne haken på dhcp.

 

Reboot.

 

Kunne tenkt at du også satte mtu i wrt300m til fast tall evt 1492. og 1492 i din dreambox

 

then try again

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...