Gå til innhold

Nikon alternativ til Canons 24-70/f2.8


Anbefalte innlegg

Jeg er i julehumør og det kommer kanskje til å ligge en pakke til og fra meg selv under treei i år hvis jeg er snill nok :D

Det blir enten et EOS 30D eller Nikon D200

Jeg var mer fornøyd med Nikon etter å ha prøvd det enn det jeg var med Canon, er kanskje litt Nikon fan, men eneste som akkurat nå holder meg igjen fra å gå for Nikon er Canons 24-70/f2.8 linse. Dette er midt i blinken som std linse med det første, lyssterk og et meget brukt zoom område for std zoom.

Uansett, er det noen reelle alternativer fra Nikon som "matcher" Canon på Lysstyrke. Lysstyrken er nesten det viktigste siden jeg liker å fotografere mest mulig uten blits.

 

Selvfølgelig tas andre objektiver med som forslag, kvalitet og lysstyrke står øverst, samt brennvidde, vil helst ikke gå no særlig høyere enn 28mm siden dette vil std objektivet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er i julehumør og det kommer kanskje til å ligge en pakke til og fra meg selv under treei i år hvis jeg er snill nok :D

Det blir enten et EOS 30D eller Nikon D200

Jeg var mer fornøyd med Nikon etter å ha prøvd det enn det jeg var med Canon, er kanskje litt Nikon fan, men eneste som akkurat nå holder meg igjen fra å gå for Nikon er Canons 24-70/f2.8 linse.

Kort svar - Sigma 24-70 f/2.8... Regnes som nesten like god som Canons, til en tredjedel av prisen...
Lenke til kommentar
Oki, har ikke fått med meg det jeg, har kanskje sett mest på Nikon sine linser og ikke så mye på andre, hvordan er kvaliteten på dette objektivet, noen som vet. Tenker på brukerkvalitet, støv, fuktighet og slag(mindre støt)?

Jeg har ikke noen personlig erfaringer med dette objektivet (dessverre :o), men denne testen skriver i hvert fall at det er solid bygget (det veier jo også en del, selv om det er lettere en Canons 24-70L). De liker konstruksjonen til solblenderen på Canon bedre, at den er større, men flytter seg ikke når du zoomer... Ellers bråker den litt (har ikke HSM) men er rask, i følge brukererfaringer jeg har sett. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Tror Sigma 24-70F2.8 er et optisk bra objektiv. Har sett mange fine bilder tatt med det. Vurderte det selv, men valgte det bort pga smal zoomring som jeg i tillegg syns satt for nærme fatningen. Ble litt knotete syns jeg. Dessuten bråker autofokus en del.

 

Tamronen (28-70 f2.8) virker bedre å bruke og er fysisk mindre enn Sigmaen. Har også sett mange bra bilder tatt med det objektivet. Vurderte også dette.

 

Nikon 28-70 f2.8 har jeg ikke plukket på.

 

Valgte selv å gå for 18-70'n til Nikon som standardzoom, pga at jeg ville ha litt mer vidvinkel.

 

El chico

Lenke til kommentar
Ja det er jeg, har til nå brukt filmbasert speilrefleks og der hadde jeg en 50mm som satt på nesten hele tiden, hadde også med meg en 30mm og 100mm... Gammelt utstyr så dette passer ingen ting i dag, men gir gode blder... :)

7490976[/snapback]

 

Sikker? D200 fungerer strålende med all Nikkor-optikk fra AI-objektivene og oppover. Nikonians har detaljer.

Lenke til kommentar
Ja det er jeg, har til nå brukt filmbasert speilrefleks og der hadde jeg en 50mm som satt på nesten hele tiden, hadde også med meg en 30mm og 100mm... Gammelt utstyr så dette passer ingen ting i dag, men gir gode blder... :)

7490976[/snapback]

 

Sikker? D200 fungerer strålende med all Nikkor-optikk fra AI-objektivene og oppover. Nikonians har detaljer.

7492228[/snapback]

 

For å si det slik så tviler jeg på at det passer overens, har nemlig et pentax kamera med skrufatning :cool:

Lenke til kommentar

Nikkor 17-55 f2.8 er det naturlige valget som normalzoom. Vet ikke om du bare har erfaringen fra analog speilrefleks, men en 17-55 tilsvarere omtrent det 24-70 var på gamle analoge kameraer. Nikkor 17-55 f2.8 er den beste normalzoomen som er å få til digitale speilrefleks (crop), da Nikon også bruke crop til sine profesjonelle kameraer, er dette et helprofesjonelt objektiv bergegnet på samme brukergruppe som Canon 24-70 f2.8.

Lenke til kommentar
Høy fart og Zalo fikser de fleste penetreringer.

7494642[/snapback]

Eller slegge og vaselin... da får du samtidig sånn fin blur-effekt på bildene dine :!:

 

Kan trygt anbefale Tamron sin 17-50/2,8 eller 28-75/2,8 (avhengig av hvilket område du ønsker). Begge er knallobjektiver med god skarphet og god lysstyrke. Selv på laveste blender på største vidvinkel yter disse objektivene meget bra. Det er i de situasjonene at de gode skilles fra de virkelig gode. Sigma sin 17-70/2,8-4,5 (usikker på største blendertall her) er et godt eksempel på det. Blir i tester omtalt som "lysstyrke uten poeng" ettersom den blir for uskarp på 17mm og 2,8, og det er kun på 17mm at man kan bruke 2,8.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nikkor 17-55 f2.8 er det naturlige valget som normalzoom. Vet ikke om du bare har erfaringen fra analog speilrefleks, men en 17-55 tilsvarere omtrent det 24-70 var på gamle analoge kameraer. Nikkor 17-55 f2.8 er den beste normalzoomen som er å få til digitale speilrefleks (crop), da Nikon også bruke crop til sine profesjonelle kameraer, er dette et helprofesjonelt objektiv bergegnet på samme brukergruppe som Canon 24-70 f2.8.

7501729[/snapback]

 

Har fått med meg det med crop ja, har til nå bare brukt analog, men jeg er ute etter et 24(28)-70 objektiv til digital da jeg brukte mest en 50mm som std før og kunne ønske meg å zoom mer enn det, jeg får pusle litt med 30mm og låne fatterns 20mm nå i romjula og se om jeg trenger den vidvinklen et 17-55 objektiv vil gi meg på digital speilrefleks.

 

Men nå er det et luksus problem mellom nikon og canon så pakka vil enten vere..

 

EOS 30D med 24-70f2.8

 

D 200 med Nikkor 17-55f2.8

 

Veit de har litt forskjellige bruksområder, men se litt bort fra det siden det sikkert kommer flere objektiver etter hvert. En liten Duell mellom D30 og D200 her. :)

Lenke til kommentar
Veit de har litt forskjellige bruksområder, men se litt bort fra det siden det sikkert kommer flere objektiver etter hvert. En liten Duell mellom D30 og D200 her. :)

7573246[/snapback]

Den diskusjonen finner du sikkert før hvis du søker, evt sammenligner tester. Begge er strålende kamerahus; D200 er litt høyere spesifisert, 30D er litt rimeligere. Ta deg en tur i en fotobutikk og prøv begge to i hendene.

Lenke til kommentar

Jeg ser forøvrig at prisen i Norge for Canon 24-70 er 10320,- og Nikon 28-70 16221,-

 

Bestiller du fra bhphotovideo er prisen for tilsvarende inkl frakt og moms:

Canon 24-70 9516,- (liten forskjell) og Nikon 28-70 11102,- (stor forskjell).

 

Noe sier meg at det bør være mulig å prute på prisen på Nikon-objektivet i Norge.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...