Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dumpventil me flapprelyd? Eller Wastegate?


larseer83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lyden kommer verken fra wastegaten eller dumpventilen, det kalles for compressor surge og er noe du så absolutt ikke ønsker å ha. Lyden oppstår når komprimert luft går tilbake igjennom turbinhuset ved lukket spjeld fordi den ikke har noen andre steder å dra, dette skaper trykkpulser som kan ødelegge turbinbladene og lagrene i turboen og lager den "flapprelyden" du beskriver. Om du har en dumpventil og får denne lyden så er dumpventilen underdimensjonert eller feiljustert. Videoen under viser er et godt eksempel på sistnevnte.

 

SC300 med compressor surge (video).

 

Artikler om dumpventiler og Turboflutter/Compressor surge.

 

Go Fast Bits

 

Turbosmart

 

Xpeed

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Lyden kommer verken fra wastegaten eller dumpventilen, det kalles for compressor surge og er noe du så absolutt ikke ønsker å ha. Lyden oppstår når komprimert luft går tilbake igjennom turbinhuset ved lukket spjeld fordi den ikke har noen andre steder å dra, dette skaper trykkpulser som kan ødelegge turbinbladene og lagrene i turboen og lager den "flapprelyden" du beskriver. Om du har en dumpventil og får denne lyden så er dumpventilen underdimensjonert eller feiljustert. Videoen under viser er et godt eksempel på sistnevnte.

 

SC300 med compressor surge (video).

 

Artikler om dumpventiler og Turboflutter/Compressor surge.

 

Go Fast Bits

 

Turbosmart

 

Xpeed

7482035[/snapback]

 

Okey... men... hør på

bilene da... hva kommer "flapprelyden" av her da?? Hvis du skrur opp litt volum er det denne lyden jeg lurer på hva lages av! Man hører sånn skarp hvittring.... Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
Compressor surge kan oppstå av 2 grunner, enten at bilen har en dumpventil med for liten kapasitet eller at den ikke har dumpventil i det hele tatt, bilene i videoen har ikke dumpventil i det hele tatt og derfor oppstår denne kvittre/flapprelyden (compressor surge)

7520164[/snapback]

 

Så de kjører altså med noe som kan ødelegge turboen?

Lenke til kommentar
Det ikke bare kan men vil ødelegge turboen over tid, bilen i videoen er en Audi 200 med 2,1 liter 5cyl motor fra Audi S1 som ikke hadde dumpventil, men så behøver ikke en løpsbil å vare så lenge heller, de bygge stort sett opp motoren igjen mellom hvert løp.

7520303[/snapback]

 

 

No offence, men nå må non rydde opp her.

 

DU veit ikke hva du snakker om. for det første er filmen han heviste til ikke et tilfelle av compressor surge eller coughing fra turboen, dette er kun DUMP som frigjør unødvendig ladeluft fra turbo og til friluft. for det andre er det ikke no 2,1 liter femmer fra audi, det er en 2,2 femmer 20 v turbo du tenker på tenker jeg. hvorvidt det er en motor som har sitti i s1 som blei brukt i 200 veit jeg ikke, men jeg betviler disse faktaene veldig sterkt. s1 motoren var netopp en 2,2 femmer med 20 v og turbo, med 454 hk om jeg ikke tar feil.

 

helt greit og være på forum, men det og sitte og uttale seg om ting en ikke har peiling på, det blir noe dumt.

 

derimot er din beskrivelse av compressor surge såvidt meg bekjent riktig, men det har jeg ikke studert så mye heller.

Lenke til kommentar
No offence, men nå må non rydde opp her.

 

Det ser desverre ut til at det er jeg som må rydde opp her.

 

DU veit ikke hva du snakker om. for det første er filmen han heviste til ikke et tilfelle av compressor surge eller coughing fra turboen, dette er kun DUMP som frigjør unødvendig ladeluft fra turbo og til friluft.

 

En dumpventil lager ikke kvittre eller flapprelyder.

 

Flutter - good or bad?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
The "flutter" noise reported by many excited enthusiasts may sound good but is actually very unhealthy for the turbo. The "flutter" occurs when upon shutting the throttle, air caught between the free-spinning turbo and the shut throttle. The consequent back pressure forces the air back through the turbine blades. This process, more commonly called "cavitation" places enormous loads on the turbo and can lead to premature wear of the turbo bearings and other load-bearing components. The cavitation or "flutter" can be fixed by either fitting a blow-off valve onto a system that hasn't got one, or making sure the blow-off valve is matched to the output of the turbo and is not working outside its flow capacity and ensuring the blow-off valve is set up correctly.

 

Which type of blow-off valve makes the fluttering or ‘pigeon' noise?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
The short answer is that there is no blow-off valve that makes this noise. Read on to find out why.

 

Without a BOV, the pressurised air being pumped into the engine by the turbo will have only one path when the throttle is closed: back through the turbo compressor. The fluttering sound is the sound of this air against the blades of the spinning turbo compressor as it tries to flow through it the wrong way.

 

Car manufacturers fit recirculating (plumb back) BOVs to give the pressurised air an alternate path when the throttle is closed: back into the turbo compressor inlet. This eliminates the ‘undesirable in a brand-new car' fluttering noise.

 

Aftermarket BOVs typically vent the pressurised air into the atmosphere for the purpose of making noise, and are characterised by the 'standard trumpet' sounds that can be heard here. Some other brands do different things with the air to make different noises, but this is not to be confused with the fluttering noise. Our own ‘whistling trumpet' is one example of this. It can also be heard here.

 

 

Quote #1 hentet fra Turbosmart.com

 

Quote #2 hentet fra GFB.com

 

for det andre er det ikke no 2,1 liter femmer fra audi, det er en 2,2 femmer 20 v turbo du tenker på tenker jeg. hvorvidt det er en motor som har sitti i s1 som blei brukt i 200 veit jeg ikke, men jeg betviler disse faktaene veldig sterkt. s1 motoren var netopp en 2,2 femmer med 20 v og turbo, med 454 hk om jeg ikke tar feil.

 

Dette er feil, Audi S1 Hadde en 2110ccm (2.1 liter) 5cyl motor på 444hk

 

Artikkel om Audi Quattro S1 fra bladet Autosport 11 Juli 1985

 

Audi Quattro S1 @ Wikipedia

 

helt greit og være på forum, men det og sitte og uttale seg om ting en ikke har peiling på, det blir noe dumt.

 

Det er noe du burde ha tenkt på før du skrev dette grunnløse innlegget full av faktafeil og uten å referere til kilder som kunne underbygge dine påstander.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Dette er feil, Audi S1 Hadde en 2110ccm (2.1 liter) 5cyl motor på 444hk

 

ja det stemmer, Audi S1 hadde 2.1 liters motor, bare blokka koster forresten 400.000

 

helt greit og være på forum, men det og sitte og uttale seg om ting en ikke har peiling på, det blir noe dumt.

 

snakke om å bæsje på leggen a :D

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Men det er da en ting jeg ikke helt skjønner, hvis denne lyden er typisk for luft som "stenges inne" mellom turbo og motorinnsug vil jo dette forsøke å stoppe turboen. Jeg kan godt kjøpe den forklaringen, og også at man innen racing ikke er opptatt av at turbo/motor trenger og holde særlig lenge.

Men det jeg syns er litt rart da er at man såvidt meg bekjent innen racing er opptatt av og i størst mulig grad opprettholde turbotrykk ved giring/slippe gass. I lys av det skjønner jeg ikke helt at de kjører med inretninger, eller mangel på inretninger som vil forsøke å stoppe turboen ved hver eneste girskift..?

 

Kan noen utdype dette litt?

 

(PS hvis det var et dumt spørsmål, ble det skrevet av min 5 år gamle nevø.. :tease: )

Lenke til kommentar

Hvorfor dem ikke bryr seg om dette innen racing kan jeg faktisk ikke svare på, men folk sier girskift gang på gang.. Det er viktig å få fram som rebel-rider sier, at dette ikke har noe med girskift å gjøre, men ved lukking av gasspjeld (når du slipper opp gassen).

 

Det finnes tusen andre grunner til å ikke holde bånn fjøl selv om du ikke skal clutche (og gire). Det er med andre ord når du slipper gassen at spjeldet lukkes, og dermed tvinger luften tilbake ut gjennom turboen.

 

 

Hvis jeg skal prøve å tenke meg til hvorfor (dem gir blaffen), så kan det jo være at du til tross for dette klarer å opprettholde ladetrykket. Det er jo ofte ganske enorm effekt i sånne biler, og hvis du bare slipper gassen litt, så er det jo fortsatt futt i motoren (som skaper eksos, som igjen spinner turboen). Sånn at det faktisk er nok "kraft" igjen til å effektivt spinne turboen, til tross for at luften bremser denne ned. Slitasjen er nok sikkert deretter også, men som allerede nevnt er ikke det et problem i sånne tilfeller.

 

Du stopper jo ikke tilførselen av eksos til turboen fordi om du slipper opp gassen, da motoren fortsatt går, og sikkert også på relativt høyt turtall, siden vi snakker om racing, og ikke bykjøring :)

 

PS: Dette er bare mine tanker og rablerier, og ikke noe fakta av noe slag. Noen andre kan sikkert bekrefte/avkrefte eller forklare dette skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...