thomasw Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Heisann, som mange vet (og sikkert mange her vet av egen erfaring) er blant annet WoW et spill som svært mange har blitt avhengige av i løpet av tiden det har 'vært i drift'. Enkelte dropper helt ut av den sosiale verden, dropper kjæreste, venner, familie og andre ting. Går aldri ut, sitter maange timer om dagen, enkelte opptil 15 timer i døgnet. Nå skal jeg ikke dra alle under samme tak her, men jeg vil påstå det er en god del folk som har ødelagt seg selv ved å spille WoW. Kjenner selv folk som har droppa ut av det sosiale livet pga. WoW og andre onlinespill. Vel, over til spørsmålet. Sitter her og skal skrive noen tips om hvordan man kan slutte med å spille onlinespill som for eksempel WoW? Det er snakk om en skoleoppgave, derfor jeg har "begitt meg ut på en oppgave jeg i grunn ikke kan svare på". Har tatt med at man for eksempel kan oppsøke psykolog eller annen profesjonell hjelp om man ikke klarer selv å slutte, eller man kan prøve "nedtrappingsstrategien" som f.eks. er å trappe ned med spillingen 30 minutter hver dag. Har hørt historier om folk som til og med sletter (evt. selger) accounten sin, brenner wow-plata, sier opp nettlinja, selger pcen og lignende. Har dere tips til hvilke andre metoder som fungerer? Kanskje det er folk her som selv har vært avhengige av WoW en gang, som har noen erfaringer for hva som hjelper for å slutte med WoW? Takk på forhånd. :-)
PcT Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Mitt tips: Stopp å surfe og lage posts på WoW forumet om du skal stoppe å spille det.
Aachel Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Mitt tips: Stopp å surfe og lage posts på WoW forumet om du skal stoppe å spille det. 7475529[/snapback] Spill Anarchy Online i stedet haha
thomasw Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Skrevet 11. desember 2006 (endret) Mitt tips: Stopp å surfe og lage posts på WoW forumet om du skal stoppe å spille det. 7475529[/snapback] Det er ikke JEG som skal slutte, jeg har bare latt være å begynne. Problemet er at jeg -må skrive om hvordan slutte-, noe som er litt vanskelig i og med at jeg aldri har begynt ;-P Edit: Skjer med at forumene nærmest alltid er så useriøse.. Man ser jo alltid en haug folk som pirker på skrivefeil, noen som svarer noe helt offtopic og lignende. Endret 11. desember 2006 av thomasw
JoeDohn Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Tja, jeg slutta for ei uke sia så jeg veit ikke hvordan dette funker ennå, men jeg veit så mye som at mennesker er forskjellige. Noen klarer å trappe ned, noen klarer å si til seg selv at de bare må spille mindre hver dag, noen slutter like ofte som andre slutter å røyke. Jeg klarer ikke å gradvis slutte, i alle fall. Jeg har fortsatt spillet installert, jeg har fortsatt CD'ene, og jeg har fortsatt litt kontakt med guildiene, men jeg har i alle fall slutta, som en del av en ganske dramatisk ommøblering i livet mitt. Jeg klarte ikke å kontrollere hvor mye jeg spilte, og selv om mye at tida online bare var svada så måtte jeg liksom bare være på, og det spiste store deler av dagene som gikk. Så nå tenker jeg sånn at "like mye tid som jeg har brukt på å spille hver dag nå, så mye tid skal jeg bruke på andre ting enn å spille fremover". Så får jeg bare se hvordan det går. Savner ikke spillet det minste lille grann nå i alle fall, og koser meg med verden utafor vinduet. :] Edit: Edit: Skjer med at forumene nærmest alltid er så useriøse.. Man ser jo alltid en haug folk som pirker på skrivefeil, noen som svarer noe helt offtopic og lignende. Du har jo holdt til her en stund, veit ikke om du har lagt merke til det men det har vært en veldig gradvis forandring. Ble spesielt verre når forum.gamer.no ble slått sammen med alle de andre foraene, før var jo forumet så bra moderert at folk ikke TURTE å spamme halvparten så mye som alle snørrungene her gjør idag. :] Endret 11. desember 2006 av JayHeM
genetex Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Folk som har så store problem som at de kan bli avhengig av ett pc spill, burde slette spillet, selle datamaskinen sin, ta seg fri fra data noen månder, og så er de kurert tenker jeg. Så må de huske på at siden de har en sykdom som det, kan de ike spille slike spill lenger.
PcT Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Folk som ikke greier å dra ut etc pga avhengighet vil aldri greie å gjøre det du sier genetex, før de "sprekker". Personlig var jeg "heldig" nok til å komme meg ut av avhengighets syklusen når jeg ble PIKK lei raiding og nå spiller jeg akkuratt når jeg vil og hvordan jeg vil (mye bedre tbh)
JoeDohn Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Folk som har så store problem som at de kan bli avhengig av ett pc spill, burde slette spillet, selle datamaskinen sin, ta seg fri fra data noen månder, og så er de kurert tenker jeg. Så må de huske på at siden de har en sykdom som det, kan de ike spille slike spill lenger. 7475781[/snapback] Tja, sikkert lett å dra alle over en kam, men som nevnt ovenfor er det viktig å ha i bakhodet at alle er forskjellige, og reagerer forskjellig på forandringer. Sånn det er nå så klarer jeg meg helt fint, og har kommet meg masse mer ut etter at jeg slutta. Uten å legge ut hele livshistoria mi kan jeg jo kort fortelle at jeg i høst har hatt problemer med depresjon og sosial angst, og at WoW dermed er blitt noe jeg tyr til å for å glemme problemer. På mange måter kan man faktisk sammenlikne det med måten andre misbruker alkohol eller andre rusmidler. Når jeg nå da har fått hjelp til å snu litt rundt på livet så var det med å slutte med WoW et valg jeg tok helt på egen hånd, for når jeg tenkte over det så hadde jeg jo ikke det noe spesielt moro når jeg spilte. Det var mer som en type jobb, egentlig. Men jeg hadde det gøy med folka jeg spilte med, og det var blitt min unnskyldning for å fortsette. Det å si at en student burde ta seg data-fri et par måneder er jo som å si at en yrkessjåfør skal selge bilen sin, det bare funker ikke. Men når jeg tenker over det har jeg spilt generelt lite i det hele tatt siste uka, og heller stikki ut og trent eller noe. Så ja, som sagt, different people, different reactions. Lykke til med oppgava forresten, trådstarter. :]
Gakks Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 fungerer jo. Hvordan man slutter er vel helt individuellt hos en selv, noen klarer det uten større problemer mens andre har stadige tilbakefall (og noen sprenger altså WoW CD-ene...). Første steg må vel være at man innser at spillingen tar overhånd for en og dermed erkjenner at det er et problem. Hva med at du trekker paraleller til Anonyme Alkoholikere og andre størregrupper for misbruk?
knux Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Hmm, man blir egentlig ikke avhengig av WoW, du bestemmer selv å spille det. Har en bra video om dette her, det er TotalBiscuit fra WoWRadio Epic som holder ett foredrag. Helt genialt. http://video.google.com/videoplay?docid=-5327497459334792260 Videoen er lang, men jeg synes det han sier er riktig.
genetex Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Det å si at en student burde ta seg data-fri et par måneder er jo som å si at en yrkessjåfør skal selge bilen sin, det bare funker ikke. Nei, han kan få lov å kjøpe seg en 1 Ghz CPU, og 384 (eller hva det blir) ram. Intregert skjermkort. Da kan han prøve å spille WoW, og uansett hvor mye han prøver, vil hele dritten lagge av ham trynet.
JoeDohn Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Hmm, man blir egentlig ikke avhengig av WoW, du bestemmer selv å spille det.7476330[/snapback] Ut fra egen erfaring er jeg uenig. Bruk av "man" gjør det veldig generelt, men sjøl tror jeg jeg var ganske avhengig. Klart, ikke alle reagerer likt, og noen velger selvfølgelig sjøl å spille masse. Det har jeg full forståelse for, for det er et veldig allright spill, men når jeg nå tok et skritt til side og tenkte over det så skjønte jeg at jeg ikke hadde det noe moro lenger. Da er det like greit å slutte. Å si "Hmm, man blir egentlig ikke avhengig av WoW..." blir, som antydet ovenfor, å si noe sånt som at "Hmm, man blir egentlig ikke avhengig av alkohol, man velger selv å drikke det.", noe som ikke nødvendigvis bare er sprøyt, men det er nok en veldig forenkling av problemet av en person som står utafor. Noen ganger så er det ting som hjernen bare VIL drive med, og man gjør det nesten ubevisst. Og så sitter man der. Heldigvis har ikke WoW (eller andre dataspill) like store fysiske helsemessige følger som alkohol- eller rusmisbruk, men sånne som meg, som ikke klarer å begrense bruken, får jo etter hvert problemer med å fungere sosialt for eksempel. Det er faktisk ikke så kult.
øl_i_tastaturet Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 fin tråd... det jeg gjorde var å dra på fester i helgene med kompiser. Begynne å snakke mer med venner og sånt over msn. Det funka for meg værtfall. Skal btw starte pent når tbc kommer. Må jo prøves ut
Rata101 Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Fint å se en tråd med en nogenlunde avbalansert prat om temaet hvertfall. Det har vært endel posting på dette forumet der noen av posterne kommer med krasse uttalelser. Det er både meningsløst og fånyttes. Men tror ikke at de skjønner det. Her er et par eksempler: a) Posteren spiller ikke selv, men bare leverer fordommene sine i en post i forumet allikevel. b) Posteren har sluttet å spille WoW. Han poster nå bitre meldinger på WoW forumet fordi han har innsett hvor mye tid han har sløst bort. c) Posteren spiller WoW jevnlig, men mener allikevel at WoW er satans verk og at alle som spiller det er slaver av spillet. WoW blir spillt av mange millioner av mennesker. Likevel er det noen som tydeligvis føler at det er helt greit å ta alle over én kam. Tror det er viktig å være klar over at WoW er en fritids-syssel som alltid vil være en erstatning for noe annet. Hvis man er inneforstått med hvilke konsekvenser dette har for ditt eget liv, så ligger man bedre an til å ta de riktige avgjørelsene. Hvis du innerst inne tror det er bedre for deg å prioritere f.eks. fotball over WoW, så gjør det. Tror litt av cluet er å finne på noe annet man mestrer og synes er gøy, istedenfor å sitte å banke hodet i veggen fordi man har sluttet å spille WoW.
Turboleif Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Si passordet ditt til flest mulig folk du ikke kjenner, og håp på at de tar over accounten din, eller be dem om å slette alt
IntelAmdAti Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Mitt tips: Stopp å surfe og lage posts på WoW forumet om du skal stoppe å spille det. 7475529[/snapback] Det er ikke JEG som skal slutte, jeg har bare latt være å begynne. Problemet er at jeg -må skrive om hvordan slutte-, noe som er litt vanskelig i og med at jeg aldri har begynt ;-P Edit: Skjer med at forumene nærmest alltid er så useriøse.. Man ser jo alltid en haug folk som pirker på skrivefeil, noen som svarer noe helt offtopic og lignende. 7475643[/snapback] Tror ikke jeg hadde sluttet å spille dette spillet med mindre noen hadde tvunget meg. Det er det eneste dataspillet kjæresten min har fått til å spille sånn noenlunde, for meg er det omtrent dette eller ingenting. Vil anbefale deg å ikke fokusere på et enkelt spill men på dataspill generelt. Hvem som helst kan slutte å spille et spill, men bare et fåtall unngår å begynne å spille et annet PC- eller TV-spill. Hvis du ikke gjør dette blir det omtrent som å slutte med å spille på spilleautomater kun for å begynne med nettpoker isteden.. Er interesant om du finner noen som har spilt dataspill lenge men som klarer å slutte helt med å spille dataspill, det er noe som sikkert er lettere sagt enn gjort. Endret 11. desember 2006 av Pycnopodia
Vt-iversen Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Vil støtte trådstarter her. Til de over si vil jeg få si at det hjeper å lese hele posten hans. Han tar ikke for seg et spill men hele mmorpg-genren, og bruker wow som eksempel. forsåelig nok da det er det mest populære spillet pr. nå. Det er helt mulig å bli avhengig av denne unike spilltypen. Og da mener jeg onlinespilt generelt og rollespill spesielt. Av vanlige singleplayer dataspill får man en tilfredstillelse av å ha fullført det. wow er et spill som ikke kan fullføres. Det bare fortsetter, og når burning crusade kommer starter det på nytt igjen. Jeg vil tørre å påstå at de som går hardest ut mot ts her er de som sliter. Parallellene kan helt klart trekkes til diverse rusmidler. Du får en glede av å bruke det. Du forteller deg selv at du velger dette selv fordi det gir deg nytelse. Du nekter å innse at det er et problem. (ikke rart for det virker jo ikke slik for deg selv) Du blir agressiv mot mennesker som sier noe annet enn positivt om det. Ts her kommer med et helt objektivt spørmål og er verken anti- eller pro-wow. Jeg spilte wow noe helt fantastisk det første halvåret etter release og hadde vel 35 dager played. Det vil si at over en sjettedel av tiden min gikk med. og når du trekker fra arbeidstid, søvn, måltider, toalettbesøk o.l. så man at jeg brukte ALL fritid til wow. Jeg så ikke på det som noe problem. Hadde det fett nok jeg. Jeg har også to brødre som i ettertid har begynt å spille wow. de er 17 begge to. Hos begge har karakterene stupt og den ene har begynt å droppe ut bare for å spille wow. Sove og spille er alt han gjør. Ingen av dem kan innrømme at det er et problem, selv om livene deres går i dass. For å svare på det interessante temaet TS tar opp, så sluttet jeg selv fordi jeg rett og slett spilte for mye. All grindingen gjorde spillet repetativt og kjedelig mot slutten og det var ikke lenger morsomt. Heldigvis for meg. Jeg kan fortsatt spille wow, men er ikke lenger avhengig. I USA er det opprettet egne klinikker for spillavhengige og behovet for dem øker med en skremmende hastighet.
IkkjeOleJørgen Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Hmm, man blir egentlig ikke avhengig av WoW, du bestemmer selv å spille det. Har en bra video om dette her, det er TotalBiscuit fra WoWRadio Epic som holder ett foredrag. Helt genialt. http://video.google.com/videoplay?docid=-5327497459334792260 Videoen er lang, men jeg synes det han sier er riktig. 7476330[/snapback] Så denne videoen nå, jeg anbefaler videoen på det sterkeste til de som ikke har sett den =p
Gnimmels Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Mitt beste tips til å hvertfall få mer kontroll over spillingen, er ta en /gquit. Slik jeg ser det, og har opplevd, så er det guildene som gjør at man blir veldig avhengig og nedprioriterer IRL ting... Guild raidene som er på fast tid. Gjorde hvertfall at jeg fikk litt mer kontrol....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå