Gå til innhold

Strømbrudd i ekstern harddisk. Funker ikke lenger.


Pnkyfish

Anbefalte innlegg

Her om dagen kom jeg borti strømbryteren til skøyteledningen, noe som gjorde at den eksterne Seagate harddisken slo seg av. Mener at den ikke arbeidet med noe da den ble slått av. Da jeg koblet til harddisken igjen stod det "Denne disken er ikke formatert. Vil du formatere nå?". Det ser ut til at filsystemet (NTFS) på harddisken er borte, og maskinen finner bare en uformatert RAW harddisk. Det var mye jeg skulle hatt ut av den harddisken. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke på din WinCd plate for Dskprobe. Det er i support.cab.

Kopiere og lime på din skrivebord. Åpne den.

Click DriversPhysical Drive---Dobbeltclick på PhysicalDrive ((nr) nr her er det du ser under diskbehandling for disken det gjelder)----clickSet active. OK.

 

Nå click-Sectors-Read-Read. Lagre filen. (det blir sector00)

Nå kan du gjenta det for sector 63, 69, 99 og lagre etter hvert med – sector63, sector69, sector99. Det gjør du med å skrive det tallet det gjelder i felten ---Starting sector--som kommer fram etter du har clicket –Sectors—read. Etter du har skrevet det tallet clicker du read , akkurat som du gjorde første gang.

 

Alt dette kan du zipe og vedlegge her.

(sector00 og sector63 er de samme som du har vedlagt fra lister)

Samtidig ønsker mens du er i gang å kontrollere om det finnes noe før sector 99, dvs sector 96,97,98. Er det bare 00, behøver du ikke å lagre. Kontrollere at sector 75 er skrevet.

 

Dette er noe som hadde vært veldig Ok å bekrefte, på grunn at det er mange som har problemer med sånne disker. Hvis det kan vise seg at vi kan identifisere hvor problemet ligger, så kanskje vi finner løsning for deg og forhåpentligvis for andre.

 

Det finnes sikkert mange verktøy som kan ordne dette.

Men poenget her er å se problemet i øyne, hvis … vi klare det selvfølgelig. Det er bare et forsøk. Jeg har ikke noe disk for å prøve meg på derfor er avhenging av det jeg får herfra.

Lenke til kommentar

Hvordan jeg har fått vite at maskinen sier at disken er RAW, var fordi systemansvarlig på skolen prøvde å kjøre chkdsk på den, men kunne ikke gjøre det fordi den var, ja, RAW. I partition magic kommer det fram både hva disken har blitt kalt, hvilket filsystem det er (FAT32). Kjørte feilsøking på disken via partition magic, og det stod at ingenting var galt. Det vises ikke i oversikten over diskene i enhetsbehandling (tror det var der, men jeg finner ikke fram til dit systemansvarlig var og sjekket) hvilket filsystem det er, mens det står hvilket det er på alle andre disker.

 

Fant ikke noe eksempel, siden jeg ikke vet hvordan jeg kommer meg dit, men vet at det er noen her inne med et lignende problem som har lagt ut et sånt bilde.

Lenke til kommentar

Hvis du vil se da ta dine på denne disken så må du forandre noe der.

Det er ikke rart at den vises som RAW.

 

Det er helt annet som skal stå der enn 52 52 61 41

De 3 første som er EB 58 90 og den 4, 4D, som egentlig en den første for de neste 8 byte.

 

Så hvis du forandre den 52 52 61 41 til EB 58 90 4D, vil kanskje filene dine kommer opp fra intet.

Det er på sector 63 du skal forandre.

Og for å kontrollere det, du skal se som jeg har bedt om, sector nr 69.

Hvis det står EB 58 90 4D på sector 69 , OK. Hvis ikke, skrive de verdiene som du ser der og ikke de som jeg har lagt her. (fra microsoft)

Det som er skrevet der nå ,er FSinfo fra sector 64, en sector som forandrer seg ikke, dvs at får du den i Bootsector , så er disken Raw.

 

Det er så enkelt. Er ikke det nok med å forandre det , vil mer analyse kan gjøres.

Men det kan du i det minste prøve ut.

Du må restarte for at det blir gjeldende.

 

 

 

Edit: 52 52 61 41 og ikke 52 52 41 41 som jeg hadde skrevet.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Har nå studert dette litt nøyere, og finner at det spiller ingen rolle at bootsektor er litt korrupt. Bootsektor brukes bare for å boote Windows.

Jeg gjorde et forsøk hvor jeg strøk ut hele sektor 63 (på en FAT32 disk), og det gjorde ingen forskjell.

 

Må tenke litt mer over hva dette kan være.

wiberos, har du noen flere ideer?

 

Edit: Var visst litt for rask med konklusjonen der. Etter en reboot fikk jeg RAW, slik du har.

Fortsettelse følger.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Har nå studert dette litt nøyere, og finner at det spiller ingen rolle at bootsektor er litt korrupt. Bootsektor brukes bare for å boote Windows.

Jeg gjorde et forsøk hvor jeg strøk ut hele sektor 63 (på en FAT32 disk), og det gjorde ingen forskjell.

 

Må tenke litt mer over hva dette kan være.

wiberos, har du noen flere ideer?

7514268[/snapback]

 

 

Hei hårek.

Hvis du har fjernet hele sector63 , RESTARTE og enda finner du files på disken så er det noe du gjør feil.

 

Bootsector skrives med formatering. Har du ikke formatert har du ikke bootsector heller. Og har du ikke formatert kan du ikke skrive noe heller.

 

Så dette er umulig. Når det gjelder feil som kam komme på samme type disker hvor alt virker OK men ingen file å finne når du bruker explorer så er det igjen 2 byte som kan forårsake det med offset 0x0E.

 

Så prøve igjen. Fjerne sector63, lagre, og restarte. Disken er RAW ?

Lenke til kommentar

Ja, er kjempebra at jeg får help! Men jeg henger ikke helt med på hva jeg skal gjøre.

 

Hårek: var den filen til meg?

 

Har Prøvd litt med GetDataBack (prøveversjon). Den har brukt fire timer, men det ser ut til at den har funnet alle mappene/filene. Noen som vet om filene mister kvalitet hvis man prøver å redde de ut fra en harddisk? Kan ikke prøve å få ut alle filene nå, ettersom jeg ikke har nok plass på maskinen.

 

Kan til og med spille av sanger fra den "ødelagte" harddisken via GetDataBack. Sjekket hva det kostet for den ordentlige versjonen hvor jeg kan får ut alle filene, og det var på ca 600 kr..

 

post-83268-1166285653_thumb.jpg

Endret av Pnkyfish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...